Mysaan

Trådstartare
Vad tycker ni om belgare? Vilken ras av dessa tycker ni är trevligast? För nackdelar med någon? Rassjukdomar att tänka på?
 
Sv: Belgare!

Jag skulle tro att hon syftar på de fyra varianterna av Belgiska vallhundar.

Oj förlåt ja de var de fyra varianterna på vallhundarna jag tänkte på. Tänkte inte ordneltigt när jag skrev men alla som äger en sådan kallar de rakt av för belgare.
 
Sv: Belgare!

Självklart mallen!!

Den är helt outstanding när det gäller sin "mentala status" om du jämför med de tre övriga! (Nej, det är INTE ensbart en personlig åsikt! Titta på genetica! :) ) 100% positiv-aktivitet i en kropp anpassad för rörelse med en päls som tillåter utomhus jobb 365 dagar/år.

"Rätt malle" är den perfekta träning-/tävlings-/tjänste-hunden för den AKTIVA föraren!

"Fel malle" är inte kul för någon! :crazy: (Vissa linjer har fortfarande problem med tillgänglighet och "on/off"-funktionen verkar inte fungera så väl.)
Även "rätt malle" i fel händer kan bli en katastrof!

Rasen är förhållandevis frisk, men Hd, Ad och även L7S1 förekommer.

/Swat
 
Sv: Belgare!

Beror lite på vad du ska ha hunden till
Malle är en väldigt bra arbetshund, men också lite mycket om man inte själv är väldigt aktiv så att säga.

Långhårs varianterna Tervueren resp Groenendael är lite lugnare och går faktiskt att ha som familje hundar bara de får motion som alla aktiva/livliga snora hundar.

Laeken är lite envisare än de övriga, lite åt Risen hållet i temperamentet.

Alla 4 är dock livliga, samarbetsvilliga, lyhörda och väldigt ”nära” sin ägare.

Det är en frisk ras överlag.
HD, AD, Epilepsi, förekommer men inte i någon stor grad.
Finns även några som har dött i hjärtfel.
Katarakt förekommer också i minde grad, en del uppfödare ögon lyser sina avelsdjur, men de flesta gör det inte.

Mentalt är Mallen helt klart den som har bäst MH/MT, men det finns hundar med bra i de övriga också.
Samma gäller resultat på bruks tävlingar Mallen i topp, men i samtliga varianter finns det SM –hundar i alla grenar (fast när det gäller skydd är i stort sätt bara Mallar)
Samma när det gäller som polishundar, nästan bara Mallar.

Oavsett vilken variant man vill ha så är det väldigt viktigt att kolla upp föräldrarnas mentalitet, som i nästan alla bruksraser så finns det olika inriktningar på aveln
Rasen, är inte lika extremt uppdelad i bruks resp utställnings variant som många andra arbetande hundar.
Men undantag av Malle där en del från brukslinjerna inte liknar rasen överhuvudtaget…

Men i de övriga är det inget undantag att en och samma hund är både högt bruks meriterad och utst champion.

Är man intresserad av rasen finns en väldigt bra bok som hetter Boken om Belgisk Vallhund av Anne S. Falleson.
 
Sv: Belgare!

Håller helt med.
Men vi som vill ha en hund som kanske inte kräver fullt så mycket av sin ägare är långhåren ett trevligt alternativ.

Eftersom du skriver om pälsen, så måste jag tillägga att långhårens päls inte är svårskött på något sätt.
Man behöver inte borsta så ofta och de har den fördelen att deras päls är lättare att damsuga upp än Mallens som sätter sig som "berget" i mattor odyl.
 
Senast ändrad:
Sv: Belgare!

De Tevvar jag träffat har INTE varit lugna familjehundar.
De har varit skrikiga, jävligt aktiva och lättstressade.

Men någonting säger mig att den aveln inte är lika utvecklad som Malleaveln?
 
Sv: Belgare!

Även "rätt malle" i fel händer kan bli en katastrof!

En sådan har jag träffat.. Av alla hundar jag träffat i mitt liv så är det den enda hunden jag någonsin varit rädd för...:crazy:
Ägaren ville ha en sällskapshund som kunde fungera i hemmet med familjen och sedan vara med i stallet och följa med på ridturer. Hon tränade inte lydnad med den eller någonting annat, så hunden gick inte att ha med på ridturer eftersom den sprang som den ville.. Därför var hundens liv sådant att den gick och skrotade i hemmet och sedan gick och skrotade i stallet på dagarna.
Hunden kunde få för sig att "bita" folk i armarna (inte så att någon blev skadad, vad jag vet, men folk blev rädda och den bet hål på en väns vinterjacka), den sprang runt konstant och skällde på folk den såg. Ville ständigt ha uppmärksamhet men betedde sig förjävligt pga dålig uppfostran.
Jag vet inte om hunden hade varit bra i ett bra hem, men jag misstänker att den i alla fall hade varit väldigt mycket bättre.

Sedan har jag träffat en malle-tik som ägdes av bruksintresserad ung kvinna. Den hunden var underbar. Mjuk i sitt sätt mot människor, men med enorm arbetsvilja - som utnyttjades och hunden var kanonduktig på "allt". :)
 
Sv: Belgare!

Alltså, detta är inte riktat mot dig, utan det du skriver om, men jag blir bara så upprörd... vad TÄNKER folk med när de skaffar hund?! Hur kan man få för sig att skaffa en malle om man vill ha en sällskapshund :eek::crazy:? Hur kan man vara så korkad att man inte ens kan läsa innantill om vad en ras behöver/kräver innan man köper en??

Vojne vojne säger jag bara...
 
Sv: Belgare!

Jag undrade ungefär samma sak när jag pratade med människan som hade hunden och jag fick anstränga mig för att hålla mig lugn och försöka få henne att i alla fall tänka över att gå någon lydnadskurs med hunden. Jag är dock rätt säker på att den omplacerades efter ett tag, för den var bara med i stallet i ett halvår och sedan gav hon upp. (jag hoppas att den omplacerades och inte fick något annat slut..)

Det är det som är så synd.. första frågan innan man skaffar hund borde vara
"Vilken hund passar in i mitt liv?", inte "passar den här hundrasen in i mitt liv?" för ställer man sistnämnda fråga kan det lätt bli att man tänker "joo, men den kan passa om jag bara gör si och så... kanske... jo, jag köper!" och så överskattar man sin förmåga.
 
Sv: Belgare!

De Tevvar jag träffat har INTE varit lugna familjehundar.
De har varit skrikiga, jävligt aktiva och lättstressade.

Men någonting säger mig att den aveln inte är lika utvecklad som Malleaveln?

Finns alltid dåliga exemplar i alla raser, men jag vågar nog säga att jag har mer erfarenhet än du av rasen, och du får gärna komma och träffa mina två "sälskaps tervar" hur trevliga som helst, sover inomhus aktiva ute.
Aldrig någonsin "skrikigt" (undar lite vad du menar med det, har aldrig sett/hört en skrikig Terv?)
 
Sv: Belgare!

Frågan måste också komma "Vilka uppfödare säljer en malle till någon som sällskapshund?"

Inom rasen malle finns även en uppdelning mellan Bruks- och Utställningslinjer. Dessa två "typer" av hundar skulle nästan kunna vara olika raser! Men det är iof en helt annan diskussion ;)

Swat
 
Sv: Belgare!

Frågan måste också komma "Vilka uppfödare säljer en malle till någon som sällskapshund?"

Swat

Jag kan bara svara ifrån det jag vet; Valpköpare ljuger.

Så många som ska gå kurser, vill tävla, träna osv. Sen händer inte ett skit och mallen glider rätt ur näven.
 
Sv: Belgare!

Jag har haft 2 tervar men det var på 80-talet :eek:
Båda var väldigt trevliga individer och båda fungerade bra hemma precis som lika bra om vi var på klubben.
Har ibland tänkt att jag skulle vilja ha en terv till, bara för träna och tävla med, för det var otroligt roliga hundar att jobba med.
Men i dag tror jag man får vara nogare med att titta vart man köper och att man tittar vilka föräldrarna är.
Pälsen såg jag inte alls som ett problem, var inte alls jobbig att sköta.
 
Sv: Belgare!

Jag tror säkert att du vet vad du pratar om! :)

Skrikiga hör ihop med lättstressade, de piper, tjuter och kan inte riktigt vara tysta.
Något jag tycker går i de flesta bruksraser, särskilt schäfer.

Det är möjligt att jag bara träffat dåliga exemplar av rasen.
 
Sv: Belgare!

Det måste du tyvärr har gjort.
annars är väl problemet mer att de är veka och en del är skotträdda.
Men som vid allt valp köp måste man vara noga vid val av uppfödare och viken valp man väljer
 
Sv: Belgare!

Barbro Öhman hette hon. Fråga mig inget om henne, för det var min första egna hund, så jag kollade inte så noga. Men var en himla trevlig hund iallafall :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 017
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Någon som vet för- och nackdelar med Agriakortet? Jag får rabatter med kortet men jag kan inte se om det finns några nackdelar. Tänkte...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kajsastina
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Tajger
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 754
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp