Belgisk vallhund/terv

fryckan

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en till hund och det kommer kanske att bli en terv. Jag har inte ägt någon tidigare, har bara erfarenhet från en träningskompis hundar. Vad har ni för erfarenheter av rasen? Ni som själva har, hur mycket aktiverar ni era hundar? Hur är de i temperament? Är detta en ras som stannar hemma på gården eller måste man ha den under uppsikt när den är lös?

Jag har hund nu så jag är inte oerfaren som hundägare, däremot är min golden typ världens mest okomplicerade hund så jag vill bara försäkra mig om att jag inte tar mig vatten över huvudet:D
 
Jag funderar på att köpa en till hund och det kommer kanske att bli en terv. Jag har inte ägt någon tidigare, har bara erfarenhet från en träningskompis hundar. Vad har ni för erfarenheter av rasen? Ni som själva har, hur mycket aktiverar ni era hundar? Hur är de i temperament?

Jag har hund nu så jag är inte oerfaren som hundägare, däremot är min golden typ världens mest okomplicerade hund så jag vill bara försäkra mig om att jag inte tar mig vatten över huvudet:D
Folk får rätta mig om jag har fel, men det är väl typ bara terv ur mallekull som faktiskt är något att ha? (Generellt sett såklart)
De har ju betydligt sämre MHsnitt än mallen om jag inte minns fel med.

Det är en ras som är för vacker för sitt eget bästa liksom.
 
Jag tränar tillsammans med två tervar (samma ägare) som är väldigt roliga. Den ena är i princip klar att gå ut i en IPO1a och den andra tränar för BH prov. Den är lite mer försiktig till sättet och har inte jättestort föremålsintresse men hon är ganska ung och blir bättre för varje pass.
Ingen av dem kommer ur mallekull.
 
Jag har träffat båda typerna av terv. Dels en som var så skraj att den i princip drog i väg med svansen mellan benen när man ville ge den en godis. Dels en skitkul som ägs av en vän till mig. Den senare är inte på samma nivå som en malle men det är full fart på den, den är korad och tävlas i lydnad och bruks(uppflyttad till högre än så länge).
Det är lite som med collie, det finns riktigt trevliga hundar men om man inte gör sin läxa så riskerar man att få en hund som inte alls är kul mentalt.
 
Jag kan säga att jag träffat hunden på tävling och han var kolugn före och efter. Han hade inga problem att hälsa på mig. Hans kullbroder (min kompis) hund däremot vågar knappt nosa på mig fast han ser mig varje vecka.
 
Jag kan säga att jag träffat hunden på tävling och han var kolugn före och efter. Han hade inga problem att hälsa på mig. Hans kullbroder (min kompis) hund däremot vågar knappt nosa på mig fast han ser mig varje vecka.

Är det denna hund du ska köpa? Eller ska du ta en valp från den?

Om det är så att du ska köpa den förstnämnda hunden, så låter den ju helt OK. Ska du ta en valp från hunden, så avråder jag dig. Hunden och kullbrodern har ju samma gener, så valparna kan ju bli hursomhelst.
 
Jag har träffat två, om jag minns rätt från samma uppfödare men inte ur mallekull. Bruksintresserad ägare så de fick rätt mycket aktivering och tävlades även ibland. Jag upplevde dem som väldigt föriga och arbetsvilliga, men också intensiva och känsliga för minsta signal, i mitt tycke för känsliga. Mycket förarbundna, men åtminstone den ena var en total jaktidiot så det var tummen i ögat som gällde vid lösgående trots det. Jag minns den ena som mycket nervigare än den andra, så jag tänker också att det verkar finnas en stor ojämnhet inom rasen.

Säkert jätteroliga om man gillar hundtypen och hittar en bra individ, men för mig som föredrar lite lugnare takter så framstod de som lätt hysteriska. :o Vill du vara säker på att få en okomplicerad hund så är det nog ett säkrare kort att fortsätta med retriever, men känner du att du vill ha lite mer utmaning så behöver inte en belgare vara fel. Det gäller dock att sålla noga och kolla allt som kollas kan så att det inte finns svajig mentalitet inom linjerna. Är det så att du funderar på valp så avråder jag dig att skaffa en efter en hund där något av kullsyskonen har dålig mentalitet. Speciellt rädslor har stark ärftlighet, så det är inget man medvetet ska avla på.
 
Jag funderar på att köpa en till hund och det kommer kanske att bli en terv. Jag har inte ägt någon tidigare, har bara erfarenhet från en träningskompis hundar. Vad har ni för erfarenheter av rasen? Ni som själva har, hur mycket aktiverar ni era hundar? Hur är de i temperament? Är detta en ras som stannar hemma på gården eller måste man ha den under uppsikt när den är lös?

Jag har hund nu så jag är inte oerfaren som hundägare, däremot är min golden typ världens mest okomplicerade hund så jag vill bara försäkra mig om att jag inte tar mig vatten över huvudet:D
Jag har träffat båda typerna av terv. Dels en som var så skraj att den i princip drog i väg med svansen mellan benen när man ville ge den en godis. Dels en skitkul som ägs av en vän till mig. Den senare är inte på samma nivå som en malle men det är full fart på den, den är korad och tävlas i lydnad och bruks(uppflyttad till högre än så länge).
Det är lite som med collie, det finns riktigt trevliga hundar men om man inte gör sin läxa så riskerar man att få en hund som inte alls är kul mentalt.

Jag håller med @Dentaku , vill man ha en terv så får man vara noga med vad man köper och från vem och verkligen sätta sig in i hela släkters mentalitet för att få en överblick. Jag har tyvärr sett alldeles för många mentalt dåliga trevar mot vad jag har sett bra (och tävlingsmässigt är det tyvärr sällan jag sett en bra Terv).

Jag hade enbart kollat efter terv från tervuppfödare som bruksmeriterar sina avkommor (absolut inte en utställningskennel) eller från (bra och seriös) malleuppfödare, såna har jag sett som är riktigt bra och roliga! För bra tervar finns absolut, men man måste verkligen göra sitt bästa när man letar.

Sen undrar jag också som några redan skrivit; är det en vuxen hund eller valp du ska köpa? Är det en vuxen så räcker det ju bara att du gillar individen, så hade jag slagit till :).
 
Är det denna hund du ska köpa? Eller ska du ta en valp från den?

Om det är så att du ska köpa den förstnämnda hunden, så låter den ju helt OK. Ska du ta en valp från hunden, så avråder jag dig. Hunden och kullbrodern har ju samma gener, så valparna kan ju bli hursomhelst.
Oops missade den detaljen. Det är i så fall den hunden, en ettårig hane :)
 
Oops missade den detaljen. Det är i så fall den hunden, en ettårig hane :)

Jag tog hem en 2-årig mallehane i mars på prov, han funkade så bra att han fick stanna :)! Riktigt skönt att få hem en färdigröntgad hund som gjort sitt MH, några saker mindre att behöva oroa sig för :up:!

Är ”din” röntgad och gått sitt MH? Då vet man ju ännu mer vad man köper, lite mindre ”grisen i säcken” :).
 
Jag tog över en terv från bruksmallelinjer förra hösten – det är världens bästa hund!

@Miao Jag kollade upp din hund – våra hundar är kusiner :)
 
Jag tog hem en 2-årig mallehane i mars på prov, han funkade så bra att han fick stanna :)! Riktigt skönt att få hem en färdigröntgad hund som gjort sitt MH, några saker mindre att behöva oroa sig för :up:!

Är ”din” röntgad och gått sitt MH? Då vet man ju ännu mer vad man köper, lite mindre ”grisen i säcken” :).
Han ska röntgas nu i augusti och MH i början på september, så jag tänkte avvakta tills de är gjorda :)
 
Resultatet från MH har kommit och han fick en femma på skott och fyra på moment 6a (överraskning rädsla). Ettor och tvåor på samtliga delmoment i moment 5.

Hur skulle ni tänka kring ett sånt resultat?
Jag ska ringa och prata med uppfödaren också
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Belgiska vallhundar finns ju i fyra olika pälstyper: Groenendael - långhårig och svart Tervueren - långhårig och röd eller grå fawn med...
Svar
17
· Visningar
1 273
Senast: Xomymy
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 044
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 260
Senast: NotlikeI
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 465
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp