Belgisk vallhund/terv

Resultatet från MH har kommit och han fick en femma på skott och fyra på moment 6a (överraskning rädsla). Ettor och tvåor på samtliga delmoment i moment 5.

Hur skulle ni tänka kring ett sånt resultat?
Jag ska ringa och prata med uppfödaren också

Hm. Nej, det tycker jag inte låter bra. 5 på skott betyder skotträdd. Hur avreagerade han? Känns som det potentiellt kan bli ett problem i vardagen. Att hunden blir ordentligt rädd på överraskningen är ett mindre problem enligt mig, många unga hundar reagerar ju mycket, göra fort och tänka sen typ. Men de måste kunna avreagera snabbt! Och femman på skott tyder ju antingen på att den är rejält skotträdd sen innan eller/och har byggt på sig under MH-banan. Inget av det låter särskilt kul.
 
4:an på moment 6a är inget problem. Hunden får bli jätterädd, det intressanta är hur den hanterar sin rädsla. Vilka andra siffror blev det på moment 6?

Ettor och tvåor på moment 5 kan en trevlig, balanserad, stabil hund ha också, även om det naturligtvis är roligare om den låter sig engageras av figuranten.

Däremot är 5:an på skotten en varningssignal. Antingen var hunden ljudrädd före testet, eller också har den blivit så belastad att skotten är det som får bägaren att rinna över. Om du vill träna bruks tycker jag absolut inte att du välja den hunden. Med tanke på ljudrädslorna i rasen skulle jag nog vara tveksam till hunden, eftersom det kan bli stora och växande problem i vardagen.
 
Jag håller med de övriga som skrivit ovan om rädslor/avreagering ( ex@inverterad skrev bra, att det är inte själva utslaget på reaktionen som är det viktiga, utan det viktiga är hur bra den avreagerar från reaktionen) och skotträdsla.

En hund med 5 på skott skulle jag aldrig ta över
 
ldztrmnzmmc1gbzmowtdguoz_3230796_20180902032_mh_B_3.png
 
Jag kommer träna en del bruks men det jag framförallt vill ha är en hund som funkar i vardagen och för mig är nästan skott det viktigast :( men min kompis som har kullbrorsan hade pratat med uppfödaren som var väldigt nöjd med MH så det gör mig väldigt brydd, dock ska jag prata med henne själv också.
 
Jag kommer träna en del bruks men det jag framförallt vill ha är en hund som funkar i vardagen och för mig är nästan skott det viktigast :( men min kompis som har kullbrorsan hade pratat med uppfödaren som var väldigt nöjd med MH så det gör mig väldigt brydd, dock ska jag prata med henne själv också.

Hur kan man vara väldigt nöjd över ett MH där hunden fått en femma på skott?
 
Jag undrar samma, dock är det andrahandskälla på det så jag ska prata direkt med henne och höra hennes åsikter om det.
 
Har också haft en tervblandis, fick seniorboende hos mig, klarade inte av att bo mitt emot en skola, matte kunde inte gå ut med honom när ungarna var ute på rast.
 
Kombinationen verkar ju ha gjorts en gång tidigare, där en hund har brutet mh av ägaren vid överraskningen och en har 1 på 6C och 4 på 6D.
Jag är inte så bra på mh så det överlåter jag åt någon annan att utvärdera men visst vill man väl ha lågt på kvarvarande rädsla?
 
Kombinationen verkar ju ha gjorts en gång tidigare, där en hund har brutet mh av ägaren vid överraskningen och en har 1 på 6C och 4 på 6D.
Jag är inte så bra på mh så det överlåter jag åt någon annan att utvärdera men visst vill man väl ha lågt på kvarvarande rädsla?

Ja där vill iaf jag inte se mer än en 2:a.
 
Oops missade den detaljen. Det är i så fall den hunden, en ettårig hane :)
Lite sent svar kanske.. Men ialla fall så blev det så att vi fick en omplacerad terv, han var också runt året när han kom till oss. Väldigt lättlärd och trevlig hund, väldigt arbetsvillig, men han ogillade andra människor, stressade lätt upp sig och var rädd för plötsliga ljud i allmänhet. Väldigt skotträdd så nyårsafton osv var alltid jobbiga för honom trots att vi bodde ute på landet och inga av de närmsta grannar sköt raketer.
 
Ny uppdatering
Han har nu varit här på prov en vecka och än så länge har det gått bra både mellan hundarna och i vardagen för nytillskottet :)
Han har klarat av dånande Jas-plan utan att bry sig så alltför påverkad har han ännu visat sig vara.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Belgiska vallhundar finns ju i fyra olika pälstyper: Groenendael - långhårig och svart Tervueren - långhårig och röd eller grå fawn med...
Svar
17
· Visningar
1 273
Senast: Xomymy
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 042
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 259
Senast: NotlikeI
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 460
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp