Bella blev biten 😭

Lyan

TrÄdstartare
Bella blev biten av en framrusande hund för 2,5 timme sedan 😭 Tack och lov fick hon bara en rejĂ€l reva och djursjukhuset sa att jag kunde avvakta och hĂ„lla koll pĂ„ henne. Just nu ligger hon och tuggar pĂ„ ben efter att ha fĂ„tt metacam för hon har sĂ„klart vĂ€ldigt ont, men det verkar inte vara allvarligt som det ser ut nu.

Jag Ă€r rejĂ€lt chockad och jĂ€tterĂ€dd. Jag hade inte en chans att skydda hundarna! Jag kunde varken hĂ„lla undan dem eller fĂ„ bort den andra hunden för alla cirklade runt mig. Sparka eller fĂ„ tag pĂ„ gick inte förrĂ€n den bet Bella. DĂ„ var den still tillrĂ€ckligt lĂ€nge för att jag skulle hinna fĂ„ tag i nackskinnet och lyfta upp den. Hade det varit en hund som varit ute efter att hugga sĂ„ hade vi inte haft en chans 😭 Denna gĂ„ngen tror jag att det bara rĂ„kade bli ett bett för att det blev sĂ„dant kaos med alla hundar och koppel överallt. Kanske hade det inte blivit nĂ„gra skador alls om jag hade slĂ€ppt mina men det hade ju kunnat gĂ„ jĂ€tteilla pĂ„ annat sĂ€tt istĂ€llet om det kommit en bil!

Jag Ă€r sĂ„ rĂ€dd nu 😭 Jag var redan jĂ€tterĂ€dd för framrusande hundar och nu har jag svart pĂ„ vitt att jag inte har en chans att skydda dem om nĂ„got hĂ€nder 😭
 
Bella blev biten av en framrusande hund för 2,5 timme sedan 😭 Tack och lov fick hon bara en rejĂ€l reva och djursjukhuset sa att jag kunde avvakta och hĂ„lla koll pĂ„ henne. Just nu ligger hon och tuggar pĂ„ ben efter att ha fĂ„tt metacam för hon har sĂ„klart vĂ€ldigt ont, men det verkar inte vara allvarligt som det ser ut nu.

Jag Ă€r rejĂ€lt chockad och jĂ€tterĂ€dd. Jag hade inte en chans att skydda hundarna! Jag kunde varken hĂ„lla undan dem eller fĂ„ bort den andra hunden för alla cirklade runt mig. Sparka eller fĂ„ tag pĂ„ gick inte förrĂ€n den bet Bella. DĂ„ var den still tillrĂ€ckligt lĂ€nge för att jag skulle hinna fĂ„ tag i nackskinnet och lyfta upp den. Hade det varit en hund som varit ute efter att hugga sĂ„ hade vi inte haft en chans 😭 Denna gĂ„ngen tror jag att det bara rĂ„kade bli ett bett för att det blev sĂ„dant kaos med alla hundar och koppel överallt. Kanske hade det inte blivit nĂ„gra skador alls om jag hade slĂ€ppt mina men det hade ju kunnat gĂ„ jĂ€tteilla pĂ„ annat sĂ€tt istĂ€llet om det kommit en bil!

Jag Ă€r sĂ„ rĂ€dd nu 😭 Jag var redan jĂ€tterĂ€dd för framrusande hundar och nu har jag svart pĂ„ vitt att jag inte har en chans att skydda dem om nĂ„got hĂ€nder 😭

Min vÀrsta mardröm :(
Hoppas Bella klarar sig bra ❀

Mina förÀldrar bor i ett "kamphundstÀtt" omrÄde och har med sig tygvÀska med hammare i varje promenad. Pga tidigare olyckor.

Jag tycker inte det ska behövas, men hade nog gjort som dom.
 
Bella blev biten av en framrusande hund för 2,5 timme sedan 😭 Tack och lov fick hon bara en rejĂ€l reva och djursjukhuset sa att jag kunde avvakta och hĂ„lla koll pĂ„ henne. Just nu ligger hon och tuggar pĂ„ ben efter att ha fĂ„tt metacam för hon har sĂ„klart vĂ€ldigt ont, men det verkar inte vara allvarligt som det ser ut nu.

Jag Ă€r rejĂ€lt chockad och jĂ€tterĂ€dd. Jag hade inte en chans att skydda hundarna! Jag kunde varken hĂ„lla undan dem eller fĂ„ bort den andra hunden för alla cirklade runt mig. Sparka eller fĂ„ tag pĂ„ gick inte förrĂ€n den bet Bella. DĂ„ var den still tillrĂ€ckligt lĂ€nge för att jag skulle hinna fĂ„ tag i nackskinnet och lyfta upp den. Hade det varit en hund som varit ute efter att hugga sĂ„ hade vi inte haft en chans 😭 Denna gĂ„ngen tror jag att det bara rĂ„kade bli ett bett för att det blev sĂ„dant kaos med alla hundar och koppel överallt. Kanske hade det inte blivit nĂ„gra skador alls om jag hade slĂ€ppt mina men det hade ju kunnat gĂ„ jĂ€tteilla pĂ„ annat sĂ€tt istĂ€llet om det kommit en bil!

Jag Ă€r sĂ„ rĂ€dd nu 😭 Jag var redan jĂ€tterĂ€dd för framrusande hundar och nu har jag svart pĂ„ vitt att jag inte har en chans att skydda dem om nĂ„got hĂ€nder 😭
Usch, sjÀlvklart Àr du chockad. Eftersom det ÀndÄ verkar gÄtt relativt bra sÄ försök att tÀnka att du gjorde rÀtt, i allt kaos.
 
Beklagar verkligen det du rÄkat ut för.

TyvÀrr Àr det ofta sÄ att det Àr svÄrt att vÀrja sig mot en hundattack nÀr man vÀl har oturen att det hÀnder. Mitt tips Àr att bÀra med sig nÄn form av föremÄl för att avbryta en pÄgÄende attack. Jag skulle föreslÄ följande:

Dog defence spray (laglig försvarsspray) som kan funka. Dock inte alls garanterat.
Ett lÀtt retrieverkoppel för att koppla anfallande hund nÀr man lyckats dra bort den. Alt strypa den anfallande hunden med retrieverkopplet tills den slÀpper taget om din hund, dÀrefter koppla.

MÄ hÀnda finns det flera Äsikter om huruvida det Àr okej att anvÀnda retrieverkoppel pÄ det sÀttet. NödvÀrnsrÀtten Àr dock ganska lÄngtgÄende och vad gör man inte för att försvara sin egen hund? Personligen hade jag inte tvekat att bruka det vÄld som krÀvs för att freda mina hundar om de hundar blivit attackerade.
 
Ta med ett grimskaft med en lite större hake pÄ, du kan ha det runt din midja, och, om det behövs, anvÀnda det som strypsnara till frÀmmande hund eller som skydd för dig o dina hundar, hÄll i mjuka Àndan och veva med haken.
Det Àr sÀkert en del som tycker det lÄter illa men nÀr det gÀller att skydda min hund eller för den delen mig sjÀlv frÄn obehagliga lösspringande nÀrgÄende hundar sÄ.
 
Tack alla ❀

Jag hade inte kunnat fĂ„ fram nĂ„got ur fickorna eller koppla loss frĂ„n kroppen i denna situationen. Inte heller fĂ„ tag pĂ„ hunden förrĂ€n den satt i Bella. Allt var bara ett virrvarr av hundar, koppel och mina ben. Jag har dĂ„lig motorik sĂ„ inte sĂ„ lĂ€tt att sparka utan att ramla heller plus att mina fyra var ju överallt sĂ„ hade ju lika gĂ€rna kunnat trĂ€ffa dem. I efterhand sĂ„ hade nog det bĂ€sta varit att hiva upp mina i kopplena sĂ„ gott det gĂ„tt eftersom det ”bara” var en fralla som kom framrusande men trots att jag har tĂ€nkt det som ett sĂ€tt tidigare sĂ„ var det helt glömt i kaoset.

Jag tror inte att hunden var aggressiv pĂ„ riktigt utan jag tror att det var kaoset som uppstod med fem hundar, alla koppel och en matte som skrek och snubblade runt som gjorde att den bet sĂ„ jag kommer inte att anmĂ€la det. Ägaren var vĂ€ldigt tillmötesgĂ„ende och hĂ€mtade genast visitkort nĂ€r jag bad om uppgifter ifall jag behövde Ă„ka in.

Bella Àr nu mycket gladare efter att ha fÄtt metacam, tuggben och vila och jag har fÄtt kolla hennes ben och dÀr verkar inte vara nÄgra djupare skador för inget Àr svullet. Hon Àr stel men inte direkt halt. SÄ jag hoppas att det kommer att lÀka snabbt!

Nu Àr bara frÄgan hur de kommer att reagera pÄ hundmöten i framtiden dÄ bÄde Bella och Poppy Àr lÀttskrÀmda och har svÄrt att avreagera pÄ sÄdant de blir rÀdda för. Poppy kan redan kaxa sig mot andra hundar ibland. Fast eftersom hunden kom frÄn en trÀdgÄrd sÄ hoppas jag att de inte kopplar ihop situationerna.

Jag tror att jag Àr den som Àr mest uppskÀrrad och rÀdd fortfarande. Hundarna vill ha kvÀllsmat och gÄ och lÀgga sig
 
@Tuggben det Àr ett brott först om Àgaren bryter mot ett förelÀggande. Tillsynslagen hanteras i övrigt av lÀnsstyrelsen sedan juni 2018.
Jo det Àr helt riktigt, jag uttryckte mig kraftigt förenklat dÄ juridiken kring djur Àr snÄrig och flera olika typer av lagstiftning kan vara tillÀmpbara, sÄ vÀl civilrÀttslig som straffrÀttslig.

Det stĂ€mmer att bristande tillsyn över hundar och katter hör till det civilrĂ€ttsliga omrĂ„det dĂ€r LS Ă€r tillsynsmyndighet sen juni 2018. Även skador pĂ„ person och egendom till följd av en hundattack Ă€r civilrĂ€ttsligt (skadestĂ„ndslagen etc). Rekommendationen Ă€r dock Ă€ndĂ„ att göra anmĂ€lan till polisen vid en hundattack dĂ„:

- En hundattack alltid bör utredas. Utöver att Àgaren haft bristande tillsyn över sin hund kan en attack Àven innefatta brott i rent straffrÀttslig mening, exempelvis vÄllande till kroppsskada om den attackerande hunden Àven biter eller pÄ annat sÀtt skadar hundÀgaren el tredje person, vilket inte Àr helt ovanligt (Brottsbalken 3 kap 8 §). SÀrskilt i fall med lösa hundar som attackerar kan oaktsamhet anses föreligga, för vilken en straffrÀttslig pÄföljd föreligger. I sÀllsynta fall förekommer det att hundÀgare hetsar sina djur att attackera en annan hundÀgare vilket i sÄ fall klassas som misshandel. En polisanmÀlan Àr dÀrför lÀmplig som steg 1 dÄ LÀnsstyrelsen inte utreder brott enligt Brottsbalken och det kan vara svÄrt för en lekman att göra bedömningen kring vilka eventuella brott som begÄtts vid en attack. Vid en anmÀlan utreder polismyndigheten Àrendet. Om brott ej kan styrkas lÀmnas Àrendet över till LÀnsstyrelsen. Om brott kan styrkas lÀmnas Àrendet gÀllande bristande tillsyn över till LS, resterande fortsÀtter utredas av polismyndigheten innan det lÀmnas över till Äklagare för prövning i tingsrÀtten.

Ett annat exempel pÄ nÀr civilrÀttslig och straffrÀttslig lagstiftning gÄr in i varandra Àr att ett tillsynsÀrende kan görs av LÀnsstyrelsen enligt lag om tillsynd över katter och hundar dÀr man upptÀcker brister som Àr sÄ allvarliga att det kan röra sig om djurplÄgeri vilket regleras i Brottsbalken och dÀrmed det straffrÀttsliga omrÄdet.
 
Hundattacker anmÀls till polisen dÄ det utgör ett brott mot lagen om tillsyn över hundar och katter.
Det gÄr utmÀrkt att anmÀla till lÀnsstyrelsen, polisen skickar nÀmligen bara vidare anmÀlan till lÀnsstyrelsen.

TillÀgg: lÀste inte hela trÄden, sÄg att det förtydligades senare.
 
Jag tror inte att hunden var aggressiv pĂ„ riktigt utan jag tror att det var kaoset som uppstod med fem hundar, alla koppel och en matte som skrek och snubblade runt som gjorde att den bet sĂ„ jag kommer inte att anmĂ€la det. Ägaren var vĂ€ldigt tillmötesgĂ„ende och hĂ€mtade genast visitkort nĂ€r jag bad om uppgifter ifall jag behövde Ă„ka in.

Det Àr sÄklart skönt att hunden som kom farande inte var aggressiv pÄ riktigt, men du har sÄklart rÀtt nÀr du gÄr ut med dina hundar att bÄde skrika och snubbla, det Àr ÀndÄ i grunden slarvigt av hundÀgaren hur trevlig denne Àn var och helt dennes fel.
 
Nu Àr bara frÄgan hur de kommer att reagera pÄ hundmöten i framtiden dÄ bÄde Bella och Poppy Àr lÀttskrÀmda och har svÄrt att avreagera pÄ sÄdant de blir rÀdda för. Poppy kan redan kaxa sig mot andra hundar ibland. Fast eftersom hunden kom frÄn en trÀdgÄrd sÄ hoppas jag att de inte kopplar ihop situationerna.

Jag tror att jag Àr den som Àr mest uppskÀrrad och rÀdd fortfarande. Hundarna vill ha kvÀllsmat och gÄ och lÀgga sig
Hoppas ni alla mÄr bÀttre idag nÀr ni fÄtt sova lite! Det Àr klart att du Àr uppskÀrrad efter en sÄdan hÀndelse :heart

Vad som kommer att ske efter det hÀr vet ju ingen sÄklart, men en sak Àr sÀker - dina hundar lÀser dig som en öppen bok, sÄ dina reaktioner kommer att vara viktiga!
Du fÄr försöka hitta mod och saker som distraherar dig nÀr ni möter hundar, sÄ att dina hundar inte lÀser in mer fara Àn dom behöver.
Du fÄr försöka tÀnka ut saker i förvÀg sÄ att du inte blir överrumplad. Det lÄter sÄ enkelt i teorin, men det Àr svÄrt i verkligheten. Du fÄr göra ditt bÀsta, precis som du gjorde i situationen med den framrusande hunden. :heart
 
Fy fan.

Hoppas det gÄr fint för henne! VÀrt att inse Àr att din hund kanske i princip glömt detta nu, och mycket möjligt inte alls har sÀrskilt ont om det nu "bara" blev en reva. SÄ du sjÀlv kan försöka lugna ner dig ocksÄ, om möjligt, sÄ du inte oroar dem i onödan heller (inte för att det Àr sÄ lÀtt!). Hoppas ni alla kÀnner er bÀttre imorgon!
 
Hoppas ni mar battre nu. Jag ar standigt pa vakt och funderar pa vad jag ska gora om det hander. Igen.

Jag hade en liknande upplevelse. Jag var ute pa promenad med mina 2 rottisar (i koppel) nar en flock med 5-7 hundar kommer rusande. Aldsta rottistiken staller sig langst fram och varnar de hundar som kom rusande, den yngre gommdef sig bakom mig. De anfallande hundarnas Manniskor kom skrikande bakom och hundarna kande uppenbarligen att de fick stod sa de anfoll mina tva.

Det finns inte en chance i varlden att jag kan halla tva rottisar och sara dem fran deras "fiender" ... numera, trots att det "bara" ar en rottis och en malle gar jag aldrig med mer an en hund i taget. (Mallen ar sa oandligt mycket kansligare for vad jag vill att skillnaden ar som att rida en valtranad Grand Prix hast jamfort med en ardenner som aldrig blivit riden forut.)

Jag ar livradd for att rottisen ska bli attakerad. Igen. Hon ger inte upp. Nar hon blivit attakerad sa ar hela hennes varelse focuserad pa att vinna. Hon biter vilt runt sig om man lyckas sara hundarna, (jag blev biten i magen och har fortfarande ett rejalt arr). Hon ar mycket osaker och forsoker gomma sig bakom mig, men om jag inte klarar av att skydda henne sa maste hon ju forsvara sig sjalv, sa nu ar hon helt for iden att "bita forst och forklara sedan".
 
Min stora brukshund blev oprovocerat attackerad av grannens Amstaff som kom rusande som en projektil frÄn deras uppfart nÀr vi gick förbi. Det fanns inte en chans att jag skulle kunna fÄ pÄ Amstaffen nÄn strypsnara eller hugga tag i den i bakbenen eller ens trampa pÄ den, bÄda tvÄ snurrade runt mig som en skenande karusell och det var helt kaos. Min hund blev biten, men inte allvarligt, men hÄl i skinnet i alla fall. Jag vet inte vad jag kunnat gjort annorlunda dÄ allt gick sÄ blixtsnabbt. Nu vÀnde den andra och rusade hem igen mitt i alltihopa, tack och lov, men det var kanske för att min hund fick in nÄt bett - och inte gav sig. Jag vet inte. Amstaffen fortsatte sin karriÀr pÄ liknande vis och avlivades sedan den huggit en mÀnniska rejÀlt.
 
Tack ❀

Jag hittade ytterligare ett sĂ„r pĂ„ Bella som jag missat trots ficklampa nĂ€r jag kollade henne. Det Ă€r vĂ€rre Ă€n det första nu eftersom hon kommit Ă„t att slicka pĂ„ det sĂ„ nu Ă€r det tratt pĂ„ sĂ„ hon inte gör det större. Hon Ă€r öm och svullen sĂ„ jag fĂ„r försöka tvĂ€tta det senare nĂ€r irritationen frĂ„n slickandet lagt sig för nu fĂ„r jag inte röra det och hon skrek nĂ€r jag lyfte upp henne i sĂ€ngen trots att jag var försiktig 😱

Vi har inte mött nÄgra hundar Ànnu sÄ vet inte hur de/jag kommer att reagera men sÄ lÀnge hunden Àr kopplad sÄ tror jag att jag kommer kunna hÄlla nerverna i schack men det Àr ju svÄrt att veta i förvÀg. KÀnner att mitt skrikande och snubblande troligen förvÀrrade situationen och triggade den andra hunden men ville ju inte ha in den i min flock. Tror inte att nÄgon av mina skulle bita en framrusade hund för de blev rÀdda och försökte fly av vad jag kunde se i kaoset men man vet ju aldrig. Poppy Àr reaktiv och kan bli rejÀlt förbannad nÀr hon blir frustrerad. Bella Àr ocksÄ reaktiv men blir rÀdd istÀllet för arg.

Stackars er andra som ocksĂ„ blivit anfallna 😭 Man Ă€r ju sĂ„ maktlös för det gĂ„r sĂ„ fort och skadar ens egna hund/hundar bĂ„de fysiskt och psykiskt 😭 Och lĂ€skigt nĂ€r ens egna hund blir defensiv/aggressiv av det för dĂ„ blir man ju skyldig Ă€ven om man har ordentlig koll pĂ„ sin hund men en lös kommer fram 😞😠

NĂ€r jag bara hade Ping och Poppy sĂ„ fick jag slita upp dem i famnen flera gĂ„nger för att det kom lösa hundar rusande men nu kan jag inte det för det blir för tungt och de fĂ„r inte plats allihopa utan jag tappar dem. Detta Ă€r nog faktiskt första gĂ„ngen sedan jag fick hem Bella och PĂ€rla sĂ„ jag hoppas verkligen att det dröjer lĂ€nge till nĂ€sta gĂ„ng och att det Ă€r en snĂ€ll hund för jag har ingen aning om hur jag ska kunna skydda dem 😭
 
@Lyan Ha dina hundar i tvillingkoppel och köp försvarsspray sÄ har du mindre att fumla runt med om det skulle hÀnda igen. Se till att ha sprayen lÀttillgÀnglig i en stor jackficka som du kommer Ät fort. Och jobba pÄ dig sjÀlv sÄ att du inte överför din rÀdsla pÄ dina hundar.
 
@Lyan Ha dina hundar i tvillingkoppel och köp försvarsspray sÄ har du mindre att fumla runt med om det skulle hÀnda igen. Se till att ha sprayen lÀttillgÀnglig i en stor jackficka som du kommer Ät fort. Och jobba pÄ dig sjÀlv sÄ att du inte överför din rÀdsla pÄ dina hundar.

Jag sprayade forsvarsspray i ansiktet pa en attakerande hund, fagelhund av nagot slag, och den reagerade inte alls. Jag bojde mig fram och sprayade mindre an 30 cm fran ogonen medan jag siktade pa dem och pa nosen, men det var ingen reaktion alls fran hunden.
 
Jag sprayade forsvarsspray i ansiktet pa en attakerande hund, fagelhund av nagot slag, och den reagerade inte alls. Jag bojde mig fram och sprayade mindre an 30 cm fran ogonen medan jag siktade pa dem och pa nosen, men det var ingen reaktion alls fran hunden.

Och andra tycker det Àr jÀttebra. TÀnker att det Ätminstone Àr bÀttre Àn inget.
 

Liknande trÄdar

HÀstvÄrd Den gamla trÄden verkar ha dött ut sÄ hoppas det Àr okej att jag startar en ny! HÀr kan vi dela med oss av hur det gÄr med vÄra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 258
Senast: Blyger
·
KatthÀlsa Hej Jag provar att frÄga hÀr. SnÀlla inga pÄhopp, jag Àr hÀr för att be om tips o rÄd. Jag gör det bÀsta jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 326
Övr. Hund Som inte har sĂ„dan kadaverdisciplin att hunden gĂ„r lugnt vid Ă€garens sida oavsett störning alltsĂ„. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 269
Senast: Grazing
·
HundtrÀning Min valp Àr nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor sÄ vi har bekantat oss med varann under en ungefÀr en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 945
Senast: mackan
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HjĂ€lp mig utvĂ€rdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • UppdateringstrĂ„d 29

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp