Bella blev biten 😭

Vi Àr hemma nu. Det tog ett tag för Bella att komma till ro för det gör ont men nu ligger hon i sin korg bredvid mig. SÄren var Ànnu vÀrre Àn jag trodde men hon har ÀndÄ haft tur sÄ det behövdes inget drÀnage. Fy vad jag kÀnner mig som en dÄlig matte som inte Äkte in direkt men dÄ sÄg det verkligen ut som bara en reva. Blir nÄgon biten igen sÄ kommer jag att Äka in direkt oavsett hur litet det Àn ser ut!

Jag har inte skickat till hundĂ€garen Ă€nnu. Vet att han ska betala allt men jag drar mig Ă€ndĂ„ för jag tycker att det Ă€r sĂ„ jobbigt 😣 Fast han ska iofs vara glad för nu gick det bara pĂ„ 1700kr. Hade jag Ă„kt in i lördags kvĂ€ll sĂ„ hade det nog slutat pĂ„ minst 4000-5000kr! Visst ska han betala Ă€ven medicin och sĂ„rrengöring? Det kostade trots allt nĂ€stan 400kr utöver de 1700 hos veterinĂ€ren
 

Bifogade filer

  • A586B72C-2E70-4093-BB04-4AB84C998081.jpeg
    A586B72C-2E70-4093-BB04-4AB84C998081.jpeg
    246,6 KB · Visningar: 73
Vi Àr hemma nu. Det tog ett tag för Bella att komma till ro för det gör ont men nu ligger hon i sin korg bredvid mig. SÄren var Ànnu vÀrre Àn jag trodde men hon har ÀndÄ haft tur sÄ det behövdes inget drÀnage. Fy vad jag kÀnner mig som en dÄlig matte som inte Äkte in direkt men dÄ sÄg det verkligen ut som bara en reva. Blir nÄgon biten igen sÄ kommer jag att Äka in direkt oavsett hur litet det Àn ser ut!

Jag har inte skickat till hundĂ€garen Ă€nnu. Vet att han ska betala allt men jag drar mig Ă€ndĂ„ för jag tycker att det Ă€r sĂ„ jobbigt 😣 Fast han ska iofs vara glad för nu gick det bara pĂ„ 1700kr. Hade jag Ă„kt in i lördags kvĂ€ll sĂ„ hade det nog slutat pĂ„ minst 4000-5000kr! Visst ska han betala Ă€ven medicin och sĂ„rrengöring? Det kostade trots allt nĂ€stan 400kr utöver de 1700 hos veterinĂ€ren
Ja det ska den andra hundÀgaren betala.
 
Vi Àr hemma nu. Det tog ett tag för Bella att komma till ro för det gör ont men nu ligger hon i sin korg bredvid mig. SÄren var Ànnu vÀrre Àn jag trodde men hon har ÀndÄ haft tur sÄ det behövdes inget drÀnage. Fy vad jag kÀnner mig som en dÄlig matte som inte Äkte in direkt men dÄ sÄg det verkligen ut som bara en reva. Blir nÄgon biten igen sÄ kommer jag att Äka in direkt oavsett hur litet det Àn ser ut!

Jag har inte skickat till hundĂ€garen Ă€nnu. Vet att han ska betala allt men jag drar mig Ă€ndĂ„ för jag tycker att det Ă€r sĂ„ jobbigt 😣 Fast han ska iofs vara glad för nu gick det bara pĂ„ 1700kr. Hade jag Ă„kt in i lördags kvĂ€ll sĂ„ hade det nog slutat pĂ„ minst 4000-5000kr! Visst ska han betala Ă€ven medicin och sĂ„rrengöring? Det kostade trots allt nĂ€stan 400kr utöver de 1700 hos veterinĂ€ren

Ojojoj, stackars lilla doggen.. fy vad det dÀr ska göra ont.:(:heart
 
Vi Àr hemma nu. Det tog ett tag för Bella att komma till ro för det gör ont men nu ligger hon i sin korg bredvid mig. SÄren var Ànnu vÀrre Àn jag trodde men hon har ÀndÄ haft tur sÄ det behövdes inget drÀnage. Fy vad jag kÀnner mig som en dÄlig matte som inte Äkte in direkt men dÄ sÄg det verkligen ut som bara en reva. Blir nÄgon biten igen sÄ kommer jag att Äka in direkt oavsett hur litet det Àn ser ut!

Jag har inte skickat till hundĂ€garen Ă€nnu. Vet att han ska betala allt men jag drar mig Ă€ndĂ„ för jag tycker att det Ă€r sĂ„ jobbigt 😣 Fast han ska iofs vara glad för nu gick det bara pĂ„ 1700kr. Hade jag Ă„kt in i lördags kvĂ€ll sĂ„ hade det nog slutat pĂ„ minst 4000-5000kr! Visst ska han betala Ă€ven medicin och sĂ„rrengöring? Det kostade trots allt nĂ€stan 400kr utöver de 1700 hos veterinĂ€ren
Stackars liten :heart kan bara trösta med att hundar ÀndÄ brukar lÀka otroligt fort, men det Àr förbaskat trÄkigt nÀr sÄnt hÀr sker.
 
Jag har fortfarande inte klarat att skicka till den andra hundĂ€garen. Just nu sitter jag och storgrĂ„ter efter att ha försökt göra rent sĂ„ren. De varar ju fortfarande och framförallt det frĂ€mre mĂ„ste hĂ„llas öppet men det Ă€r fullt krig bara jag tar i henne. Bara att ta bort det lilla bandaget pĂ„ benet slutade med att hon skrek och kastade sig som om jag tĂ€nkte ha ihjĂ€l henne pĂ„ det mest fruktansvĂ€rda sĂ€tt hon kunde tĂ€nka sig sĂ„ ni kan ju tĂ€nka er hur sĂ„rrengöringen gick 😭 Fick rĂ„hĂ„lla henne i nackskinnet och runt bakkroppen bara för att ens kunna lĂ€gga kompressen med saltlösning pĂ„ henne och sedan blev det brottning och storskrik hela tiden tills jag tog bort kompressen och detta ska göras minst tvĂ„ gĂ„nger om dagen pĂ„ tvĂ„ sĂ„r tills det Ă€r lĂ€kt. Det kommer ju inte finnas ett uns av förtroende kvar 😭😭😭
 
Hon nĂ€stan kryper fram nĂ€r vi Ă€r ute ocksĂ„. Vet inte om det Ă€r för att hon har ont eller om hon Ă€r rĂ€dd att bli mer anfallen 😭😭
 
Jag har fortfarande inte klarat att skicka till den andra hundĂ€garen. Just nu sitter jag och storgrĂ„ter efter att ha försökt göra rent sĂ„ren. De varar ju fortfarande och framförallt det frĂ€mre mĂ„ste hĂ„llas öppet men det Ă€r fullt krig bara jag tar i henne. Bara att ta bort det lilla bandaget pĂ„ benet slutade med att hon skrek och kastade sig som om jag tĂ€nkte ha ihjĂ€l henne pĂ„ det mest fruktansvĂ€rda sĂ€tt hon kunde tĂ€nka sig sĂ„ ni kan ju tĂ€nka er hur sĂ„rrengöringen gick 😭 Fick rĂ„hĂ„lla henne i nackskinnet och runt bakkroppen bara för att ens kunna lĂ€gga kompressen med saltlösning pĂ„ henne och sedan blev det brottning och storskrik hela tiden tills jag tog bort kompressen och detta ska göras minst tvĂ„ gĂ„nger om dagen pĂ„ tvĂ„ sĂ„r tills det Ă€r lĂ€kt. Det kommer ju inte finnas ett uns av förtroende kvar 😭😭😭
Nu kanske detta lÄter hÄrt, men den sympati som du visar just nu hjÀlper inte din hund. Du behöver stÀnga av dina egna kÀnslor och spela lugn och trygg, för hundens skull.

Att ha hund, hÀst, barn osv innebÀr ibland att man i rollen som Àgare/förÀlder fÄr tvinga ngn mot sin vilja. Det kan vara att tvÀtta ett sÄr, borsta tÀnderna, ta medicin etc. ja, det Àr en utmaning men ingÄr i Àgar/förÀldraskapet.

Börja med att skicka uppgifterna till den andra Àgaren, linda inte in det utan beskriv bara fakta, vad kostnaden blev.

Sen tar du hunden pÄ en promenad och dÄ strÀcker du pÄ dig, pratar med hunden pÄ ditt klÀmkÀckaste vis och lÄtsas som att ni Àger marken ni gÄr pÄ. Det fixar du :)
 
HÄller med, du mÄste vara lugn och trygg. Det Àr inte kul att tvÀtta sÄr pÄ skrikande djur men det mÄste göras, lugnt, stadigt och tryggt. Jag höll pÄ mÄnga veckor och smörjde den döda huden för att vi det skulle slippas transplantera hud och det var sÄ otroligt Àckligt. Min hund hade ocksÄ bitmÀrken fram men de lÀkte ganska snabbt.
Det jobbigaste var den psykiska pÄfrestningen som blev pÄ hunden. FrÄn att vilja gÄ promenad och vara ute ville hon inte gÄ utanför dörren. Det var otroligt jobbigt och man fick ju tvinga ut hunden till iallafall bajsa och kissa och sen körde jag ivÀg henne i bilen till stÀllen jag visste hon gillade och lockade henne dÀr. Det blev bÀttre och bÀttre, min hund gÄr mycket lös men just dÄ var hon kopplad eftersom hon annars sprang och gömde sig under vad hon Àn kunde hitta, bilar, altaner osv.
SÄ hunden mÄste ut och Äk ivÀg med den till stÀllen du vet den gillar, det tror jag gör bra för psyket ocksÄ.
Den andra hundÀgaren betalade veterinÀrvÄrden pÄ ca 6-7000 kr.

SÄ jag hÄller ocksÄ med i det andra som skrivs, jag Äker alltid in efter en attack just för att man lÀtt missar. Nu missade ju till och med min veterinÀr men det löste ju sig nÀr jag Äkte in igen.
 
Nu har veterinĂ€ren hĂ€mtat in henne. Hon var sĂ„ rĂ€dd sĂ„ hon fick ha bĂ„de munkorg och sedering och eventuellt blir det full narkos om inte sederingen rĂ€cker 😭

MĂ„ste skicka till den andra hundĂ€garen ocksĂ„ men tycker att det Ă€r sĂ„ jobbigt att vara ”jobbig” 😣
Egentligen Ă€r det hundĂ€garen som gjort det vĂ€ldigt jobbigt FÖR DIG genom bristande tillsyn av sin hund.

FörstÄr helt vad du menar dock, tycker ocksÄ sÄnt Àr jobbigt oavsett hur rÀtt man Àn har. Försök se det som en nödvÀndig övning, pÄ att stÄ upp för dig sjÀlv, nÄgot som Àr bra och oerhört vÀrdefullt för dig att göra. :heart Det Àr skönt att fÄ det överstökat ocksÄ, fÄ det jobbiga ur vÀrlden.

Vad Ă€r det vĂ€rsta som kan hĂ€nda om gör det? Tex, det uppstĂ„r en konflikt, över meddelande? Du har rĂ€tten pĂ„ din sida! Är det en nĂ„gorlunda vettig person betalar den gladeligen för skadorna den har orsakat! Jag fick intrycket att det var en sĂ„dan person av din beskrivning.
Vad Àr det bÀsta som kan hÀnda? T.ex kÀnslan av att ha stÄtt upp för sig sjÀlv, att man sÀger till sig sjÀlv att jag Àr visst vÀrd det hÀr, har rÀtt till det hÀr. Det Àr ovÀrdeligt för sjÀlvkÀnslan! Vad Àr konsekvenserna av att inte göra det? T.ex, du förstÀrker bara din felaktiga tro att du Àr jobbig. Det Àr sÄ du upplever det, men det Àr inte förankrat i den faktiska verkligheten. FörstÀrk inte det. :heart

NÀr jag hade hund levde jag med familj, jag gjorde precis ALLT som hunden tyckte var hemskt och jobbigt. Lugnt och bestÀmt. STORA belöningar och mycket beröm och kÀrlek efterÄt. De andra gjorde enbart saker hunden tyckte var kul. Det var ingen tvekan om att han Àlskade mig mest och var absolut tryggast med mig trots att jag inte ens var den som hade mest tid tillsammans med honom dÄ. Jag tror inte det var trots att jag tog tag i allt det jobbiga, utan just pÄ grund av att jag gjorde det. Ni kan komma starkare ur det hÀr! :heart

Och det Àr helt okej att bryta ihop och vara ledsen efterÄt, nÀr det jobbiga Àr klart, försök trösta dig sjÀlv, ha förstÄelse för och var sÄ snÀll mot dig sjÀlv du bara kan! Det Àr inte lÀtt att behöva göra sÄnt hÀr men du klarar det, för din hund skull! Det kommer bli bra! :heart
 
@Lyan NÀr en hund som jag var hundvakt Ät blev biten av min sambos hund löste det sig jÀttesmidigt med hemförsÀkringen.
De ersatte allt förutom sjĂ€lvrisken dĂ„ som pĂ„ vĂ„r hemförsĂ€kring var 1500 kr. SĂ„ ha inte Ă„ngest över att skriva till den andra Ă€garen, berĂ€tta bara att du behövt uppsöka veterinĂ€r och skicka bilder pĂ„ kvittot (inkl medicinkvittot) sĂ„ att personen ser vad det landade pĂ„. Även evtl Ă„terbesök ska ersĂ€ttas. Du ska inte reglera med din hunds försĂ€kringsbolag. DjurĂ€garen var ju vĂ€ldigt tillmötesgĂ„ende nĂ€r det hela hĂ€nde och gav dig sitt visitkort sĂ„ den rĂ€knade ju med att du ska höra av dig. Be denne dĂ„ kontakta sin hemförsĂ€kring och anmĂ€la skadan dĂ€r.
Du kan alltid vÀnda dig till veterinÀr för hjÀlp med sÄrrengöring. Det finns ocksÄ lugnande/ÄngestdÀmpande mediciner du kan fÄ utskrivet till din hund för att det ska bli lÀttare att tvÀtta. Munkorg pÄ hunden brukar ocksÄ hjÀlpa. Sen skulle jag i ditt lÀge stÀlla henne i duschen och spola med ljummet vatten pÄ sÄren i 10 minuter istÀllet för att hÄlla pÄ att gnida med kompress. Det brukar vara enklare och duschstrÄlarnas masserande frÀmjar lÀkningen dÄ det ökar blodcirkulationen i omrÄdet. Plus att det blir rent.
 
Tack för allt stöd frĂ„n alla 💖

Jag skickade bilder pÄ kvittona och Bellas skador men jag vet inte om alla bilder kom fram för han swishade först bara för medicinen och sedan veterinÀrkostnaderna nÀr jag skickade en bild till och han ringde upp och frÄgade tvekande om han skulle betala det med. SÄ jag vet inte om han sett bilden pÄ Bella men jag hoppas det sÄ han hÄller sin hund kopplad i fortsÀttningen!

Bella har mycket mindre ont idag tack och lov sĂ„ tvĂ€tta sĂ„ren har bara resulterat i kastande och mycket pipande istĂ€llet för panikskrik. Hon Ă€r dock fortfarande mycket vaksam och orolig sĂ„ fort vi kommer utanför gĂ„rden och gĂ„r med tryckt svans och tittar hela tiden omkring sig 😭 Jag, Poppy och PĂ€rla har betett oss som vanligt men Ping blir orolig av Bellas beteende. Jag har blivit sjuk sĂ„ det har bara blivit korta kiss- och bajsturer idag sĂ„ vi fĂ„r se hur hon reagerar nĂ€r vi kan gĂ„ lite lĂ€ngre igen, men kĂ€nner jag henne rĂ€tt sĂ„ kommer det att ta mycket lĂ„ng tid att fĂ„ henne trygg igen 😭
Jag fick iallafall en försiktig puss nĂ€r vi kom hem sĂ„ jag hoppas att hon kommer att förlĂ„ta mig men det var verkligen dĂ„ligt tajmat för hon har nĂ€stan precis börjat lita pĂ„ mig efter omplaceringen hit 😞
 

Liknande trÄdar

HÀstvÄrd Den gamla trÄden verkar ha dött ut sÄ hoppas det Àr okej att jag startar en ny! HÀr kan vi dela med oss av hur det gÄr med vÄra skadade...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
12 652
KatthÀlsa Hej Jag provar att frÄga hÀr. SnÀlla inga pÄhopp, jag Àr hÀr för att be om tips o rÄd. Jag gör det bÀsta jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Övr. Hund Som inte har sĂ„dan kadaverdisciplin att hunden gĂ„r lugnt vid Ă€garens sida oavsett störning alltsĂ„. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 108
Senast: Grazing
·
HundtrÀning Min valp Àr nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor sÄ vi har bekantat oss med varann under en ungefÀr en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 902
Senast: mackan
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Göra inlĂ€gg med mobilen
Tillbaka
Upp