Belladonna

Status
Stängd för vidare inlägg.

_carmenzita_

Trådstartare
Jag har blivit rekommenderad av en hästägare och ryttarinna att ge mitt nervösa sto ett homeopatmedel som heter Belladonna. Är det någon som vet något om denna medikament?Hur funkar Remedy rescue egentligen? Märker ni verkligen någon skillnad?
Snälla svara seriöst,helst inget babbel om att kolla om hon har ont för det är inte det det handlar om :bow:
Tack på förhand
 
Belladaonna, är inte det en mycket giftig blomma eller nåt liknade?? Eller är jag ute och cyklar nu igen?
 
Vi har ett nervöst o streesat vbl sto i vårat stall, henne har dom gett Hilton Herbs Regulate(örter) med bra resultat. Vet att dom ger homopatmedicin osså, men kan inte namnet på den/dom i huvudet...
 
har ingen aning??? Det finns som homeopatmedel vet jag men till häst???
Denna ryttarinna hade gett sin häst detta medel och den hade dessutom lugnat sig några snäpp som hon beskrev det,därav min undran.Har mailat en homeopat i min närhet men inte fått svar än. Remedy Rescue (blomsterdroppar) då?
 
Belladonna är OERHÖRT giftigt och kan orsaka förlamning och andningskollaps i ganska små doser. Det har sedan gammalt används av t ex zigenarna till häst men då MÅSTE man veta precis vad man håller på med och exakt rätt dos.

jag skulle inte låta belladonna komma i närheten av mina hästar. Prova något annat istället.
 
Ja det ska jag göra... :)
Vad gäller träning för dig så verkar det vara svårt och få fler som vill... :crazy: Sedan är ju planen värdelös nu, stenhård o knölig... :crazy: Men hojjta till om du ska hit och träna dom i Bodal. :)
 
Vill poängtera att jag INTE köpt medlet och INTE ger något jag inte vet vad det är ,DÄRFÖR ställde jag frågan här om någon visste något!*indignerad*
Min andra fråga gällde de där blomsterdropparna remedys rescue,vet någon nåt om dem?
En annan sak som jag vill poängtera är att visst jobbar jag allt vad jag kan med att lugna henne men hon är av en orolig natur....
 
Lugn och fin :p Jag FÖRSTOD att du inte ens köpt det utan bara frågat om det. Och jag trodde det avspeglades i mitt svar?

Räddningsdroppar/Rescue Remedy har jag aldrig provat men jag vet flera här på buke som är nöjd. Sen, det finns ett preparat man kan köpa receptfritt via vissa veterinärer som heter Tryptovit. DET har jag sett fungera helt gudomligt på flera hästar!
 
Belladonna i homeopatform är INTE giftigt....hur det gör på en stressad häst vet jag inte, men giftigt är det inte....RD är ju mer för specifika situationer, tex stress vid lastning, tävling, skoning typ.....tror inte att det hjälper för en allmänt stressad häst
hur beter hon sig din häst?? hur uttrycker hon sin osäkerhet?? skulle vara bra att veta
 
Jo Belladonna kan användas som ett homeopatmedel. Grejen med ett homeopatmedel är att den späds och skakas så mycket att det knappt inte finns ett spår av original substansen kvar. Därför kan det inte skada den fysiska kroppen. Man talar om att det endå finns ett "minne" kvar.
Belladonna vet jag har använts till djur med juverinflammayion.

Blev lite luddigt men jag är så trött så jag orkar inte riktigt förklara. Kanske nån kan göra det tydligare.
 
fick kontakt med en homeopat i stan som inte tyckte jag skuule ge medlet då hon inte är aggressiv.
Hästen är allmänt stressad i olika situationer på bortaplan trots att hon åker mycket. Hon stressar i transporten men kliver på utan problem, misstänker dock att hon är bredåkare trots att jag kör mkt lugnt. Hon stressar när jag kommer till träningsplatsen,tävlingsplatsen eller när hon rids ut på nya platser,blir blockerad och info går inte in förrän efter ett tag, Visst,erbjud en uppgift och det går över efter ett tag och det gör jag också och visst blir det bättre.Detta är en häst som har oerhört lätt för att spänna sig men däremellan är hon jättecool och inte rädd för något.Hon åker ofta på nya platser och har gjort så i 3 år. Jag är lugn men konskekvent.
Detta går ju som sagt över efter ca 30 minuter men då är hon sjöblöt av svett,det känns liksom inte sjysst. Inget har hänt så någon anledning finns inte egentligen för detta beteende. Egentligen tror jag inte så mycket på såna här medel men bleb lite influerad av ryttarinnan som tipsade mig. Frågan är om det egentligen är rätt at "droga" hästen istället för att jobba bort det. Jag tänker fortsätta med det sistnämnda.
Naturligtvis har jag bra och kunniga tränare i min närhet.
Tack för ditt svar!
 
Fast det låter som att RD skulle kunna hjälpa dig, och hästen blir inte drogad på det sättet, du märker ingenting förutom dom positiva sakerna, hästen blir varken slö eller ointresserad, stresströskeln blir bara högre.....jag skulle nog prova ändå så får du en bra hjälp på vägen...när hon sen märker att det inte är så illa kan du ju sluta med dropparna, och du behöver bara ge dom vid de tillfällena som det är nödvändigt....Ta gärna några droppar själv samtidigt :)
 
för att vara exakt, det finns inget av ämnet kvar efter utspädningen, det är som att jämföra med en droppe i atlanten. har du en himla tur kan du träffa på en molekyl av ursprungsämnet, men sannolikheten är försvinnande liten. homeopatmedel är alltså lika verksamma som vanligt kranvatten.

skulle satsa på örter eller det där vetmedlet istället
 
Varför skulle du ge det?? Belladonna är främst ett akutmedel, som man ger vid kolik, lunginflammation och andra svåra sjukdomar där symptombilden stämmer in på Belladonna. Det är alltså inte ett medel man vanligtivs ger hästar. Det är mkt sällsynt att det används konstitusjonellt...

Vad har din häst för problem? Eftersom du vill prova Rescue Remedy, så gissar jag på att hon är rädd/orolig/nervös.

Belladonna är en giftig ört (Atropa Belladonna), men används starkt förtunnad inom homeopatien.
 
Uttala dig inte om saker du ej har kunskap om....... Det är faktisk bevisat att homeopati fungerar. :smirk:

Och det är INTE att droga!!!! Medlen hjälper hästens kropp/psyke att repa sig själv från insidan och ut, i motsats till "vanlig" medicin som oftast bara maskerar problemet.
 
Rekommenderade hon något annat medel då?
Finns en rad olika medel som har dom symptomen du beskriver, man behöver mer info för att hitta just den här hästens medel.....
"Vanliga" medel mot rädsla är till ex. Silicea (osäkerhet, svaghet i skelett och muskulatur, hovproblem), Aurum (rädsla för nya platser), Ignatia (förfinade, blir shockade och blockerade, väldigt känsliga), Phosphorus (idealistiska och positiva hästar).
Som du förstår är det väldigt svårt att hitta rätt medel! :)
Dom som anser att homeopati ej fungerar har oftast inte fått rätt medel och därav ej blivit bättre....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 465
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 235
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 431
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 714
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp