Belöna/aktivera utan vettig belöning

_Taggis_

Trådstartare
Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå...

Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast hålla en strikt kosthållning av fodersorter som veterinär förespråkar. Det är naturligtvis inte intressant som belöningsgodis då det är samma torrfoder hon äter vid måltiderna. Detta har lett till att träning, kurser och andra aktiviteter vi brukar ägna oss åt ligger nere. Vi brukar spåra, köra NW, träna störningar i stadsmiljö osv. Men nu funkar inget av det eftersom min hunds största drift och högst värderade belöning består av godis.
Vanliga promenader kan vi berika med nån favoritleksak som jag gömmer eller leker med. Men det funkar inte till mer avancerade grejer, det är tex inte tillräckligt intressant med leksak som belöning i spår eller NW. Att gå nån kurs med nåt nytt att lära in är rätt så uteslutet, annars hade jag tänkt gå nån lydnadskurs nu i sommar men såvitt jag känner min hund är det ingen ide att gå nån sådan och lära in nya moment om det inte går att ge godis.

Hur står vi ut? Jag känner mig fantasilös och det enda vi gjort i vår/sommar är promenader. Eftersom hon under inga omständigheter får äta saker som kan påverka magproblemen så är hon sedan försommaren bannad från stallet (äter skit och pellets och allt hon kommer över = blir jättedålig i magen och kan i vissa fall även få mjäll och klåda som tar flera veckor att bli av med). Jag har en mjuk munkorg i nät som är omsydd till att passa henne men den tar hon av sig så fort hon kommer åt = går ej att använda om jag inte hela tiden vaktar henne, så det går inte att ha henne med i stallet öht eftersom jag inte får nåt gjort om jag hela tiden ska passa och vakta henne från att klä av munkorgen och/eller äta saker.

Nu denna vecka har hon fått en reaktion, antagligen på ett nytt foder vi provade i samråd med veterinären, och då haft diarré med inslag av blod. Nu har hon piggnat till igen och är sig själv, men magen är fortsatt instabil. Eftersom det inte direkt blir lugnare i magen av en massa hopp och lek, så har jag även tagit det lugnt med motionerandet senaste dagarna.

Behöver jag säga att vi håller på bli galna, både jag och hund? Finns det nåt sätt att aktivera hunden utan godis eller onödigt hopp och lek? Eller är det bara att inse att livet är jävligt tråkigt för tillfället? Hon är tackolov snäll och sover mestadels när vi är inne, men det känns så tragiskt att en vanligtvis aktiv hund på 2 år, ligger och sover bort sin tid. Jag märker på henne att hon är uttråkad men det är hanterligt, hon är lite mer ljudlig än vanligt, kan sitrra ut andra hundar ute osv men hon är absolut ingen katastrof vilket hade varit helt förståeligt om hon blev i rådande läge. Men det är synd om henne, hon vill göra mkt mer än vad hon får göra :( 💔
 
Jag läser just nu om boken "Apportering till vardag och fest" och där finns ett kapitel om olika belöningar och hur man kan tänka vid svårbelönad hund. Kanske kan ge dig lite tips hur man kan tänka lite annorlunda om du kan låna boken någonstans. Tyvärr svårt att återge drygt 10 sidor i en bra sammanfattning här.
Och det borde ju finnas liknande kapitel i andra hundböcker.
 
Skippa matskålen och använd maten till roliga lekar (fånga/jaga matkulor, impulskontroll, fokusövningar tex.) eller tricks/lydnadsmoment. Blöt upp maten och frys in i en kong. :)
 
Viltspår? Det är ju inte många droppar som behövs för att lägga ett spår och belöningen är ju att gnaga lite på en klöv, så är ju inget hon sväljer/får i sig från det tänker jag.

Går ju att jobba upp ett lekintresse också, om man lägger ner lite tid på det :)
 
Skippa matskålen och använd maten till roliga lekar (fånga/jaga matkulor, impulskontroll, fokusövningar tex.) eller tricks/lydnadsmoment. Blöt upp maten och frys in i en kong. :)

Jag har försökt det. Men det är inte tillräckligt intressant att jobba för. Hon busar och leker en stund för att jag gör det, men maten i sig spottar hon ut :angel:

Frysa in mat kan en ju göra såklart. Men det blir ju mer en stunds sysselsättning än vad det blir träning, men det är ju bättre än att bara ligga och sova iofs :)
 
Hör med din veterinär om hon kan få hjorthorn att gnaga på. De brukar rekommenderas vid foderallergier. Bra för tänderna också. Nora har haft sina i flera månader och de är bara ”kantstötta”, så tillskillnad från ben så får hon liksom inte i sig något.
 
Viltspår? Det är ju inte många droppar som behövs för att lägga ett spår och belöningen är ju att gnaga lite på en klöv, så är ju inget hon sväljer/får i sig från det tänker jag.

Går ju att jobba upp ett lekintresse också, om man lägger ner lite tid på det :)

Hon får absolut inte gnaga på en klöv. Hon får inte gnaga på nånting annat än nylonben, och det är 0% intressant tycker hon.

Hon har ett lekintresse men det är inte tillräckligt stort för desto mer träning. Hon gillar att kampa men när jag försökt använda det som belöning i ett träningsmoment tex NW, då bli hon helt nollad och väntar på godis. Hon ser inte leken som en lika bra belöning, dessutom är det som att hon tycker det är malplacerat eller nåt. Jag vet inte, men det går inte hem. Och jag vill inte sabba hennes intresse för jobb med att ge dåliga belöningar. Inbillar mig att hon kommer tappa lusten om lönen för mödan inte är nåt hon vill jobba för...?
 
Senast ändrad:
Hon får absolut inte gnaga på en klöv. Hon får inte gnaga på nånting annat än nylonben, och det är 0% intressant tycker hon.

Hon har ett lekintresse men det är inte tillräckligt stort för desto mer träning. Hon gillar att kampa men när jag försökt använda det som belöning i ett träningsmoment tex NW, då bli hon helt nollad och väntar på godis. Hon ser inte leken som en lika bra belöning, dessutom är det som att hon tycker det är malplacerat eller nåt. Jag vet inte, men det går inte hem. Och jag vill inte sabba hennes intresse för jobb med att ge dåliga belöningar. Inbillar mig att hon kommer tappa lusten om det inte är nåt hon vill jobba för...?
Testa något helt annat då, tex agility som är väldigt självbelönande i sig när de fattat grejen med det. Där kanske leksak kan funka när det är lite fart och du behöver inte vara rädd för att förstöra intresset för NW och sånt ni tränat innan.

Sociala belöningar kanske ni kan jobba upp tillsammans (tex klappa händer, gosa, klappa på henne)? Jag som har hanhundar som båda gått igenom perioder av att inte vilja ta godisbelöningar när det varit tikar/intressanta saker i närheten har testat det mesta. Tjo, tjim och bra fantasi kommer man faktiskt rätt långt med :D Har också erfarenhet av att en klicker kan trigga igång intresset för att ta en godisbelöning. Alltså att en hund som först ratat att ta en matbit/godisbit faktiskt tar godisbiten om jag använt klicker.
 
@McFlurry Ja kanske skulle vi ta och gå nån agilitykurs :) Jag är inte så intresserad av grenen i sig, men det kan säkert vara en bra sak att ägna sig åt nu när vi inte kan göra nåt "på riktigt" :) Om inte annat är det säkert relationsbyggande. Ska kolla upp vad som finns :)

Klicker använde vi oss av i NW. Det kanske gör att hon äter de tråkiga torrfoderkulorna om hon förknippar dem med klicket :)
 
Har du provat att bara ge mat när du tränar sas ?
Så hon är hungrig när hon ska få dem, då brukar torrisar vara mer intressant!
Det är ofta så man gör med spåret tex så de verkligen är taggade på att spåra iom att dagens mat ligger där i.
 
@McFlurry Ja kanske skulle vi ta och gå nån agilitykurs :) Jag är inte så intresserad av grenen i sig, men det kan säkert vara en bra sak att ägna sig åt nu när vi inte kan göra nåt "på riktigt" :) Om inte annat är det säkert relationsbyggande. Ska kolla upp vad som finns :)

Klicker använde vi oss av i NW. Det kanske gör att hon äter de tråkiga torrfoderkulorna om hon förknippar dem med klicket :)
Varning - om man fastnar för agility bleknar alla andra hundsporten i ett nafs (talar av egen erfarenhet) :angel:

Testa att ta nästa måltid och använd när du tränar lite tricks med klicker istället för att ge henne i matskålen :) Man kan trigga igång de lite på godis också genom att hålla handen stängd med godisen/maten i handen och liksom låta dem jaga handen lite. Gärna samtidigt som man gör lite skojiga ljudeffekter :D
 
Finns allergifodret som mjukmat? I så fall kanske man kan använda den som belöning? :)
Kan du försöka öka värdet på dina sociala belöningar?

Har du testat olika leksaker? Päls och fårskinn brukar ju kunna få igång hundar som är lite ljumma i lek i vanliga fall.

Jag tänker att denna tiden kanske kan bli ett projekt för belöningsutveckling? Det hade ju i och för sig varit betydligt enklare om man hade kunnat höja de andra belöningarna med godis men..
 
Finns fodret som våtfoder?

När min bara fick äta z/d och inte en smul annat så torkade jag godis av våtfoder I ugnen. Så de blev hårda på utsidan men halvmjuka inuti. Just för att ha belöningsgodis.

Jag provade frysa burkvarianten i en Kong med resultatet att magen blev kass. Förr har det funkat med andra fodersorter men inte just denna av nån jävla anledning 😣 så har inte provat köpa burk igen o därmed inte provat torka...

Fodermässigt känner jag just nu att jag vågar inte laborera desto mer. Inväntar att skickas vidare till Ultuna då min hemmavet gett upp efter förra veckans magkollaps.
Jag försöker bara hålla oss flytande i väntan på det.

Men tipsen om andra belöningar än mat ska jag testa. Eller se om klicker kan få upp värdet av torrkulorna...
 
Finns allergifodret som mjukmat? I så fall kanske man kan använda den som belöning? :)
Kan du försöka öka värdet på dina sociala belöningar?

Har du testat olika leksaker? Päls och fårskinn brukar ju kunna få igång hundar som är lite ljumma i lek i vanliga fall.

Jag tänker att denna tiden kanske kan bli ett projekt för belöningsutveckling? Det hade ju i och för sig varit betydligt enklare om man hade kunnat höja de andra belöningarna med godis men..

Se svar Ang blötmat ovan...

Vi har leksaker med pip och päls osv och de går hon igång på men absolut inte på samma vis som godis. Dessutom tycker jag att belöningen med leksak aldrig blir lika exakt som godis. Kanske får prova kombinera klicket med godis. Rentav kanske boka en privatkurs i just godisfri belöningsteknik... Men nu i juli är väl allt stängt 💩
 
Jag har inga råd att ge men jag lider med dig och din hund. Vi, jag och min hund, har ju gjort precis samma vända och det är verkligen så tärande :(
Tack och lov ser min hund sitt foder som godis när det ges ur handen/kastas och är lika engagerad som om det vore det godaste godiset som finns. Min går på arion potatis och lax nu. Hydrolyserat foder och ett foder han äntligen mår bra på. Alla förslag från veterinären gjorde honom sämre och sämre och jag har tappat räkningen på hur många sorter jag har köpt så jag är enormt tacksam nu att äntligen ha hittat rätt. Min har inte enbart foderallergi utan även pollenallergi som ger magproblem och vad som egentligen har orsakat vad kan man ju bara spekulera i men livet blev lite lättare när det kom fram vad han faktiskt inte tål.

Jag håller tummarna för er :heart
 
Jag har en hund som kan tröttna på belöningar.
Det som funkar bäst är att byta leksak, så att de blir en överraskning vilken hon får, sedan plockas den undan och hon får inte leka med den själv.
Allra bäst är om man får leka med något av mitt, t.ex. arbetshandske.
Jag kan ha med mig en leksak när vi är ute och går som bara jag får leka med, hon brukar vara totalt nonchalant, men jag märker att när jag använder den sen i belöning kan hon bli helt till sig.
Jag tänker att rasen kan vara en ledtråd i vad kan funka.
Att få "jaga" en leksak funkar väldigt bra för oss om det är fart involverat, t.ex. vid avlämningar, hon älskar att få jaga en trasa i änden på en longerpiska.

Jag läser ju att hon är känslig, men kan du t.ex. torka en bit skinka i ugnen och ha torrkulorna för sig, så att de tar lukt? Jag har "hottat" upp tråkigt godis på det sättet (fast då brukar jag blanda det i samma påse).
Går kanske att lägga nylonben i samma låda som torkad skinka (eller nåt liknande som luktar rejält) utan att det rör vid varann?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 957
Senast: lady_vip
·
Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
6 921
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp