Belöna/aktivera utan vettig belöning

Jag har en hund som kan tröttna på belöningar.
Det som funkar bäst är att byta leksak, så att de blir en överraskning vilken hon får, sedan plockas den undan och hon får inte leka med den själv.
Allra bäst är om man får leka med något av mitt, t.ex. arbetshandske.
Jag kan ha med mig en leksak när vi är ute och går som bara jag får leka med, hon brukar vara totalt nonchalant, men jag märker att när jag använder den sen i belöning kan hon bli helt till sig.
Jag tänker att rasen kan vara en ledtråd i vad kan funka.
Att få "jaga" en leksak funkar väldigt bra för oss om det är fart involverat, t.ex. vid avlämningar, hon älskar att få jaga en trasa i änden på en longerpiska.

Jag läser ju att hon är känslig, men kan du t.ex. torka en bit skinka i ugnen och ha torrkulorna för sig, så att de tar lukt? Jag har "hottat" upp tråkigt godis på det sättet (fast då brukar jag blanda det i samma påse).
Går kanske att lägga nylonben i samma låda som torkad skinka (eller nåt liknande som luktar rejält) utan att det rör vid varann?
Jag tror inte att det fungerar att låta det ta smak. När min hund gjorde allergiutredning fick nylonbenen absolut inte ens ha någon smak/lukt och då är det ändå syntetiska smaker det handlar om.
 
Jag tror inte att det fungerar att låta det ta smak. När min hund gjorde allergiutredning fick nylonbenen absolut inte ens ha någon smak/lukt och då är det ändå syntetiska smaker det handlar om.

Samma här. Jag har frågat så många ggr och får alltid samma svar - det är strikt diet som gäller. Öken verkligen.

Apropå ditt förra inlägg - hur kom ni på vad det var som din hund inte tålde?
 
Samma här. Jag har frågat så många ggr och får alltid samma svar - det är strikt diet som gäller. Öken verkligen.
Verkligen :( Min kan nu efter avslutad utredning få hjorthorn och det har verkligen varit räddningen. Men, han gnager frenetiskt och får i sig endel så varje dag fungerar inte och inte heller så långa stunder men det är något iallafall.
 
Men träning i sig kan väl vara belöning nog. Balansera på stockar, ny spännande stig med viltdoft, kolla på massor med folk vid en korvkiosk. Prova klövjeväska, dra något litet. Cyklar ni? Dofter, synintryck, kroppsupplevelser.
 
Min jycke stod på en hustrapp i en timme häromdagen i en för henne ny miljö där det kom många fordon. Hon var helt fascinerad. Stod och tittade fram och tillbaka. Många intryck.
 
Men träning i sig kan väl vara belöning nog. Balansera på stockar, ny spännande stig med viltdoft, kolla på massor med folk vid en korvkiosk. Prova klövjeväska, dra något litet. Cyklar ni? Dofter, synintryck, kroppsupplevelser.

Kanske missuppfattar jag dig, men jag ser inte riktigt hur träningen i sig kan vara hennes belöning? Visserligen älskar hon ju att spåra osv, men det blir ju inget tydligt avbrott på spåret om hon inte hittar nåt av värde i slutet? Lynad som jag hade tänkt börja med, känns ännu mindre vettigt utan belöning, det är ju precision och nötande och jag misstänker att det krävs direkta belöningar för att markera rätt. Men jag kan ju ha fel.

Allt sånt gör vi redan i vår vardag. Det ingår i mina sk promenader att hoppa upp på saker, vara i olika miljöer, gå på cafe, leka med andra hundar ibland osv.
Väska har jag inte provat då jag tycker det känns konstigt med väska på en hund med lång rygg. Har heller inte cyklat med henne, eftersom hon är liten och det ger inte mig nån motion att cykla i hennes hastighet :angel: :o
 
Finns hennes allergifoder som blötmat? En del foder finns väl både som torrfoder och blötmat?
Då kan du ha det i en tub som du kan trycka ut lite i taget till henne som belöning.
 
Kanske missuppfattar jag dig, men jag ser inte riktigt hur träningen i sig kan vara hennes belöning? Visserligen älskar hon ju att spåra osv, men det blir ju inget tydligt avbrott på spåret om hon inte hittar nåt av värde i slutet? Lynad som jag hade tänkt börja med, känns ännu mindre vettigt utan belöning, det är ju precision och nötande och jag misstänker att det krävs direkta belöningar för att markera rätt. Men jag kan ju ha fel.

Allt sånt gör vi redan i vår vardag. Det ingår i mina sk promenader att hoppa upp på saker, vara i olika miljöer, gå på cafe, leka med andra hundar ibland osv.
Väska har jag inte provat då jag tycker det känns konstigt med väska på en hund med lång rygg. Har heller inte cyklat med henne, eftersom hon är liten och det ger inte mig nån motion att cykla i hennes hastighet :angel: :o
Hon kanske skulle få stimulering av att åka cykelkorg? Synintryck o dofter. Klövjeväskan kan innehålla pyttelite vikt, bara så den inte blir helt tom. Handlar det om att du måste lära henne något för att vara nöjd eller att stimulera henne för hennes psykes skull? Jag förstår nog inte vilket.
 
Kanske missuppfattar jag dig, men jag ser inte riktigt hur träningen i sig kan vara hennes belöning? Visserligen älskar hon ju att spåra osv, men det blir ju inget tydligt avbrott på spåret om hon inte hittar nåt av värde i slutet? Lynad som jag hade tänkt börja med, känns ännu mindre vettigt utan belöning, det är ju precision och nötande och jag misstänker att det krävs direkta belöningar för att markera rätt. Men jag kan ju ha fel.

Allt sånt gör vi redan i vår vardag. Det ingår i mina sk promenader att hoppa upp på saker, vara i olika miljöer, gå på cafe, leka med andra hundar ibland osv.
Väska har jag inte provat då jag tycker det känns konstigt med väska på en hund med lång rygg. Har heller inte cyklat med henne, eftersom hon är liten och det ger inte mig nån motion att cykla i hennes hastighet :angel: :o
Min förra hund älskade personspåret. Hon sket fullständigt i belöningen . Så prova.
 
Samma här. Jag har frågat så många ggr och får alltid samma svar - det är strikt diet som gäller. Öken verkligen.

Apropå ditt förra inlägg - hur kom ni på vad det var som din hund inte tålde?

Min reagerade på smärtstillande smaksatt med köttarom. Så skulle inte heller försöka smaksätta med en allergi hund.

Det var en enorm befrielse sen efter utredningen när man visste åtminstone några saker han tålde som man kunde ge/göra godis av
 
Hon kanske skulle få stimulering av att åka cykelkorg? Synintryck o dofter. Klövjeväskan kan innehålla pyttelite vikt, bara så den inte blir helt tom. Handlar det om att du måste lära henne något för att vara nöjd eller att stimulera henne för hennes psykes skull? Jag förstår nog inte vilket.


Hon är för stor för cykelkorgen :angel: Det är alltså en lång kortbent hund. hon väger 8,5 kg och är ganska bastant. En heeler men hon är stor.

Jag tänker mest att vi inte kunnat vara med på nån kurs sedan i höstas och jag upplevde att hon var väldigt mkt mera nöjd när hon fick lära sig nya saker. Antagligen var det ockå en del i att jag fick nya ideer och var påhittig även utanför kursen. Nu har min uppfinningsrikedom dött ut i samma takt som utbredningen av uppgivenheten av att aldrig hitta vad det är för fel på henne. Jag känner mig utbränd på problem, inte bara med denna hund men det är en del av det.
NW har vi roat oss en hel del med hemmavid, men sedan godisaspekten försvann har vi inte gjort det. Jag föröskte med torra kulorna men entuasiasmen fanns inte riktigt där och jag har då inte alls gjort NW eftersom jag inte vill förstöra intresset för det. Samma tänkte jag med spår. Men jag kan ju prova och se vad hon gör.
 
Finns hennes allergifoder som blötmat? En del foder finns väl både som torrfoder och blötmat?
Då kan du ha det i en tub som du kan trycka ut lite i taget till henne som belöning.

Jag frös in burkvarianten av det enligt tidigare svar. Men det funkade inte.
 
Hon är för stor för cykelkorgen :angel: Det är alltså en lång kortbent hund. hon väger 8,5 kg och är ganska bastant. En heeler men hon är stor.

Jag tänker mest att vi inte kunnat vara med på nån kurs sedan i höstas och jag upplevde att hon var väldigt mkt mera nöjd när hon fick lära sig nya saker. Antagligen var det ockå en del i att jag fick nya ideer och var påhittig även utanför kursen. Nu har min uppfinningsrikedom dött ut i samma takt som utbredningen av uppgivenheten av att aldrig hitta vad det är för fel på henne. Jag känner mig utbränd på problem, inte bara med denna hund men det är en del av det.
NW har vi roat oss en hel del med hemmavid, men sedan godisaspekten försvann har vi inte gjort det. Jag föröskte med torra kulorna men entuasiasmen fanns inte riktigt där och jag har då inte alls gjort NW eftersom jag inte vill förstöra intresset för det. Samma tänkte jag med spår. Men jag kan ju prova och se vad hon gör.

Kan de torra kulorna bli godare om du blöter upp dem med vatten? De luktar ju mer då och kanske uppfattas med godare?
 
Jag frös in burkvarianten av det enligt tidigare svar. Men det funkade inte.

Jag känner en som torkat blötmat i ugnen så det går att ha i en påse i fickan och ge som godis under träning. Det var en period då hunden behövde skonsam mat.

Varför frös du det?

Kan du ge det rumstempererat i tub? Många ger ju sina hundar godis i tub numera och blötmat funkar utmärkt. Man kan trycka ut lite i taget åt hunden.
 
Jag känner en som torkat blötmat i ugnen så det går att ha i en påse i fickan och ge som godis under träning. Det var en period då hunden behövde skonsam mat.

Varför frös du det?

Kan du ge det rumstempererat i tub? Många ger ju sina hundar godis i tub numera och blötmat funkar utmärkt. Man kan trycka ut lite i taget åt hunden.

TS har skrivit att hon frös det i Kong, att det fungerat bra tidigare ge fryst Kong

Men hundens mage blev dålig av just allergiburkmaten
 
Kan de torra kulorna bli godare om du blöter upp dem med vatten? De luktar ju mer då och kanske uppfattas med godare?

Nä då äter hon dem inte alls för de bli slemmiga och äckliga :banghead: Har fått kasta jättemkt i mat i perioder då hon ätit dåligt och jag försökt med att blöta dem. Eller när jag tänkt att magen skulle må bra av att få dm mjuka...men icket...
 
Jag känner en som torkat blötmat i ugnen så det går att ha i en påse i fickan och ge som godis under träning. Det var en period då hunden behövde skonsam mat.

Varför frös du det?

Kan du ge det rumstempererat i tub? Många ger ju sina hundar godis i tub numera och blötmat funkar utmärkt. Man kan trycka ut lite i taget åt hunden.

Hon tålde inte burkmaten i fryst form. Jag gav i fryst form för att ge sysselsättning i kong. Hon blev dålig i magen och slutade vara dålig i magen så fort jag slutade ge detta (jag gav det i 3 dagar en liten snutt varje dag och tänkte att det lär ju funka, men tydligen inte).

Med tanke på att magen rasade fullständigt förra veckan, varpå jag fick uppföka veterinären samt tvångsmata min hund med vätskeersättning i spruta för att få henne på fötter, och jag nu jublar över att kunna plocka upp bajshögarna igen, så är jag inte motiverad att chansa och se om det skulle vara nån skillnad att torka fodret i ugnen och prova i den formen... rent fodermässigt håller jag bara andan nu tills vi blir kallade på utredning hos UDS. Syftet med tråden var att kanske få lite input på belöningar och aktiviteter som kan vara givande utan att innefatta mat och godis.
 
Hon tålde inte burkmaten i fryst form. Jag gav i fryst form för att ge sysselsättning i kong. Hon blev dålig i magen och slutade vara dålig i magen så fort jag slutade ge detta (jag gav det i 3 dagar en liten snutt varje dag och tänkte att det lär ju funka, men tydligen inte).

Med tanke på att magen rasade fullständigt förra veckan, varpå jag fick uppföka veterinären samt tvångsmata min hund med vätskeersättning i spruta för att få henne på fötter, och jag nu jublar över att kunna plocka upp bajshögarna igen, så är jag inte motiverad att chansa och se om det skulle vara nån skillnad att torka fodret i ugnen och prova i den formen... rent fodermässigt håller jag bara andan nu tills vi blir kallade på utredning hos UDS. Syftet med tråden var att kanske få lite input på belöningar och aktiviteter som kan vara givande utan att innefatta mat och godis.

Nä det förstår jag att du inte vill testa igen!
 
Hon tålde inte burkmaten i fryst form. Jag gav i fryst form för att ge sysselsättning i kong. Hon blev dålig i magen och slutade vara dålig i magen så fort jag slutade ge detta (jag gav det i 3 dagar en liten snutt varje dag och tänkte att det lär ju funka, men tydligen inte).

Med tanke på att magen rasade fullständigt förra veckan, varpå jag fick uppföka veterinären samt tvångsmata min hund med vätskeersättning i spruta för att få henne på fötter, och jag nu jublar över att kunna plocka upp bajshögarna igen, så är jag inte motiverad att chansa och se om det skulle vara nån skillnad att torka fodret i ugnen och prova i den formen... rent fodermässigt håller jag bara andan nu tills vi blir kallade på utredning hos UDS. Syftet med tråden var att kanske få lite input på belöningar och aktiviteter som kan vara givande utan att innefatta mat och godis.
Kom på nu att min veterinär godkända små mängder morot. Gillar hon det? Det blir ju om inte annat ett lite annorlunda godis.
 
Kanske missuppfattar jag dig, men jag ser inte riktigt hur träningen i sig kan vara hennes belöning? Visserligen älskar hon ju att spåra osv, men det blir ju inget tydligt avbrott på spåret om hon inte hittar nåt av värde i slutet? Lynad som jag hade tänkt börja med, känns ännu mindre vettigt utan belöning, det är ju precision och nötande och jag misstänker att det krävs direkta belöningar för att markera rätt. Men jag kan ju ha fel.

När vi jagar eller tränar inför jakt (apportering) så belönar jag i princip aldrig med annat än arbete :) muntligt beröm och klapp/gos får de så klart, men min ena labbe tar aldrig ens godis vid jaktträning. Ibland får han en tennisboll som belöning, men han varvar upp rätt mycket av det, så oftast inte. Arbetet som sådant räcker nästan alltid som belöning.

Förstår dock att det inte är så för alla hundar, men kanske finns det någon gren som din hund skulle känna lika inför?

Kanske kan du leka vid spårslut i stället? Typ dra leksaken i stället för en klöv, en leksak som du verkligen hypat upp ordentligt innan?

Lydnadsträning är nog svårare...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 958
Senast: lady_vip
·
Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
6 922
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp