Belöning vid träning

Kilauea

Trådstartare
Vi har en ny ponny som vi håller på att lära känna. Hon har inga tendenser att tigga eller nafsa då hon aldrig fått nåt "bara för att". Och så önskar vi att det fortsätter.

Dock funderar jag på hur och vad jag ska belöna med vid träning. Hon är en minishettis, så jag tänkte vid löshoppning, "agility" (slalom, över presenning osv) som jag tänkte vi kunde öva på. Bara klappar känns inte som belöning nog, men jag kanske tänker fel?
Tror ni hon blir nafsig av belöning med nåt ätbart just vid träning?
 
Vi har en ny ponny som vi håller på att lära känna. Hon har inga tendenser att tigga eller nafsa då hon aldrig fått nåt "bara för att". Och så önskar vi att det fortsätter.

Dock funderar jag på hur och vad jag ska belöna med vid träning. Hon är en minishettis, så jag tänkte vid löshoppning, "agility" (slalom, över presenning osv) som jag tänkte vi kunde öva på. Bara klappar känns inte som belöning nog, men jag kanske tänker fel?
Tror ni hon blir nafsig av belöning med nåt ätbart just vid träning?
Vissa hästar älskar ju verkligen klapp, kli och röstberöm. Testa dig fram kanske?

Om jag bara tänker på min häst så kommer jag jättelångt med glada tillrop, klappar och klistunder. Ganska sällan jag behöver just godis som belöning.
Hur nafsiga de blir varierar ju också. Vissa hästar hamnar snabbt och lätt i att nafsa, andra har hög tröskel.
 
Kolla in klickerträning. Där finns ofta info om hur man lär hästen att inte nafsa.

Ett tips kan vara oom du har godiset i typ en magväska. Då blir det det väldigt tydligt för hästen magväska=godis/träning ingen magväska=ingen chans till godis.
 
Kolla in klickerträning. Där finns ofta info om hur man lär hästen att inte nafsa.

Ett tips kan vara oom du har godiset i typ en magväska. Då blir det det väldigt tydligt för hästen magväska=godis/träning ingen magväska=ingen chans till godis.
Bra idé med magväska.

Har klickertränat hundar och tänkte faktiskt göra det med ponnyn - men sambon är rädd hon blir nafsig.
 
Jag har en "nafsig", han är född sådan, och en som inte är det. Den som är oral blir värre av godis, den som inte är oral blir lite buffig men inte mer. Den orale blir bättre om han inte får något godis.
Mitt tips är att testa sig fram till vad som passar dig och hästen. Vill du ge lite godbitar så gör det, märker du att den blir nafsig så borde det gå lätt at sluta och få bort beteendet innan det är befäst.
 
Min dotter lärde vårt sto att vända bort huvudet för att få godis - funkar superbra! Bara var totalt konsekvent i att hästen aldrig får godis om den buffar, nafsar eller på annat sätt är "på" dig, bara när den vänder huvudet från dig och tar godisen försiktigt! För oss funkade detta jättebra - den här hästen var ibland också lite svår att ta i hagen den första tiden vi hade henne, och då lärde vi henne också att hon fick godis först när hon stoppat ner huvudet i grimman. Även det gick väldigt snabbt att lära henne!
 
Det är ju väldigt olika huruvida de blir nafsiga eller inte. Min blir det inte alls, använder godis (lusernpellets eller ibland morotsbit) hur mycket som helst i perioder. Men han är i sig heller aldrig i någons utrymme oinbjuden. Jag uppmuntrar liksom honom att klia sig på mig på eget bevåg för han är så försiktig. Tänker att ni kanske redan fått en uppfattning om hur hästen är och kan testa (eller inte) utifrån det?

De få gånger min är lite för på så ber jag honom bara backa och belönar med godis då och då slutar han komma fram och vilja ha mer utan står kvar och ser söt ut - och får en godis igen!
 
Min dotter lärde vårt sto att vända bort huvudet för att få godis - funkar superbra! Bara var totalt konsekvent i att hästen aldrig får godis om den buffar, nafsar eller på annat sätt är "på" dig, bara när den vänder huvudet från dig och tar godisen försiktigt! För oss funkade detta jättebra - den här hästen var ibland också lite svår att ta i hagen den första tiden vi hade henne, och då lärde vi henne också att hon fick godis först när hon stoppat ner huvudet i grimman. Även det gick väldigt snabbt att lära henne!
Vända bort huvudet för att få godis lärde jag min häst när jag nyss köpt honom, slutade med att han vände bort huvudet så fort han såg mig komma när han stod i hagen. Han bjöd ständigt på det beteendet när vi tränade, rätt frustrerande. Tog flera år innan han slutade med det trots att jag bara belönade beteendet i början. Det satte sig hårt i huvudet på honom.

Jag skulle istället träna in att stå still med huvudet framåt och vänta för att få godis. På lagom avstånd.

Min häst är tränad med mycket belöningar och får ofta morötter och sånt från handen, och han tigger en hel del. Tycker dock inte att det är ett problem då han bara hanteras av vuxna och slutar när man säger till honom.
 
Det är väldigt individuellt.
Min får godis hela tiden och är inte nafsig. Då är han ändå motsatsen till @the_connemara s häst och väldigt framåt och totalt obrydd om personligt space.
Men han är samtidigt lyhörd och förstår snabbt vad som är okej och inte okej, räcker med ändrat röstläge.
 
Inte ens min annars orala häst nafsar efter godis.

Jag ser skillnad mellan att jag ger hästen godis och hästen tar godis
Jag ger = helt plötsligt finns det godis vid hästens läppar
Hästen tar = hästen sträcker fram halsen eller huvudet om än så lite mot godisen för att nå handen med godis.
 
Som många skriver de beror på hästen. Mina vallackar går inte att ge något från handen, den ena bits när han tigger och den andra får man en smäll från huvudet med 🙄 Stoet kan man mata hur mycket som helst från handen de värsta hon gör är att se bedjande ut efter en till morot 🤣🥕 Använt klicker på unghäst han lärde sig snabbt att man får inget om man inte gör de matte ber om vilket i hans fall fungerade bra då han var väldigt tiggande om du bara gav godis direkt.
 
Ska leta fram klickern och läsa på lite mer om klickerträning för häst :).
Här är en som är duktig. Till skillnad från många andra så tagit klicker från hund till häst så har Shawna kommit ifrån klicker med delfiner till häst vilket jag tycker ger ett bättre tänk på häst.
 
Som många skriver de beror på hästen. Mina vallackar går inte att ge något från handen, den ena bits när han tigger och den andra får man en smäll från huvudet med 🙄 Stoet kan man mata hur mycket som helst från handen de värsta hon gör är att se bedjande ut efter en till morot 🤣🥕 Använt klicker på unghäst han lärde sig snabbt att man får inget om man inte gör de matte ber om vilket i hans fall fungerade bra då han var väldigt tiggande om du bara gav godis direkt.
Man klickar väl dock in häst precis som med hund. Å andra sidan är klickern ju med då.
 
Man klickar väl dock in häst precis som med hund. Å andra sidan är klickern ju med då.
Precis samma princip 😊 Han lärde sig att om jag gör de matte ber om när hon klickar så får man godis. Han var/är en mycket klipsk häst och snabb att lära! De hade vi igen vid inriding och senare när han sattes igång för försäljning.
 
Beror på hästen, mina hästar får ofta godis i tid och otid, allt från morötter, hästgodis, äpple, osv. Dem behöver inte göra något för att få godis. Och dem har aldrig tiggt godis, blivit nafsiga eller liknade.
Medans jag vet att andra hästar får godis 1 gång och sedan kan dem bli jätte jobbiga, så det är väldigt olika.
Men klicker är ju ett bra sätt att träna så man slipper att hästen blir jobbig pga godis :)
 
Jag använder pellets när vi är ute. Ska jag göra mer stillastående saker använder jag lusern eller en hötuss. Dock är min häst väldigt lättmotiverad av mat.
 
Vi har en ny ponny som vi håller på att lära känna. Hon har inga tendenser att tigga eller nafsa då hon aldrig fått nåt "bara för att". Och så önskar vi att det fortsätter.

Dock funderar jag på hur och vad jag ska belöna med vid träning. Hon är en minishettis, så jag tänkte vid löshoppning, "agility" (slalom, över presenning osv) som jag tänkte vi kunde öva på. Bara klappar känns inte som belöning nog, men jag kanske tänker fel?
Tror ni hon blir nafsig av belöning med nåt ätbart just vid träning?
Som med allt annat vi lär hästarna så är det ju oftast enklast och i förlängningen snabbast att ta hjälp av en tränare. :) Man slipper alla omvägarna! Om du går med i facebookgruppen Klickerträning av hästar så finns där en lista på tränare runt om i landet. Oftast kommer man ju ändå längst med lite tips på plats (eller online). :)
 

Liknande trådar

Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 267
Senast: Takire
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp