Belöning vid träning

Som med allt annat vi lär hästarna så är det ju oftast enklast och i förlängningen snabbast att ta hjälp av en tränare. :) Man slipper alla omvägarna! Om du går med i facebookgruppen Klickerträning av hästar så finns där en lista på tränare runt om i landet. Oftast kommer man ju ändå längst med lite tips på plats (eller online). :)
Om det fungerar som att klickerträna hund, vilket jag tror, så är jag inte orolig för just den biten :).
 
Om det fungerar som att klickerträna hund, vilket jag tror, så är jag inte orolig för just den biten :).
Det gör det ju, på det hela taget! Och du fixar det ju säkert - det oroar inte mig heller! :D Men det finns ju även skillnader. Hästar är till exempel mycket mer lättfrustrerade när det gäller matbelöningar och känsliga för belöningsfrekvensen, jämfört med en hund. Det är också en bra idé, precis som du är inne på, att verkligen lära in ett bra beteende runt godis direkt från början så får man aldrig några problem senare.

Det är klart att man kan klara sig utan tränare, men jag tycker nog att det är lika värt det att ta en lektion eller två för att komma igång som det skulle vara att ta hjälp för att köra in sin häst eller börja hoppa terräng eller vad som helst. Det finns misstag man kan göra, och kan man slippa göra dem så är det så mycket värt. Att träna med positiv förstärkning är ju inte annorlunda på så sätt än att träna med negativ förstärkning.

Med det sagt så menade jag inte att underskatta din förmåga att träna din häst själv: det är jag helt övertygad om att du kan alldeles utmärkt. :)
 

Liknande trådar

Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
798
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 264
Senast: Takire
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
2 926
Senast: WSLPZF
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp