Belöningsbaserad träning?

Jag har ingen erfarenhet av belöningsbaserat så där han jag inget råd men kan verkligen rekommendera TRT-method som vars mål är att lära hästen själv hantera kunna jobbiga situationer. De har en riktigt bra sida om du är utan tränare och har i alla fall tidigare haft en gratis 7 dagars prov period. Jag gillar också TRT eftersom de också har ett tydlig mål mot att allt man lär hästen på marken ska man också kunna överföra till ridningen.

Om du inte känner till dem sen tidigare är det arbete från marken där mycket går ut på att hästen ska hitta hur i sin kropp där den kan slappna av/vara rörlig. Jag jämför det med en människa som har axlarna uppe vid öronen kommer att hoppa i luften om något händer men som istället lär sig att ta ett djupt andetag.

Tack!! Ska genast kolla in TRT!
 
  • Gilla
Reactions: AW
Jag fick leta i evigheter innan jag hittade filmer och information som beskrev träningen EFTER targetträningen (alltså inklickningen). De flesta, framförallt på hästsidan visar bara hur man klickar in hästen, sedan är det slut liksom. Skitirriterande. Klickerträning är ju bara en form där man kan klicka vid rätt beteende som en signal "godis/belöning kommer snart" och tänker man på det när man tränar så blir det lite lättare och lite mindre tiggigt kanske. Jag tycker det verkar som om många fastnar i första steget i klickerträningen, och då är det ju ingen vits. Connectiontraining, som jag länkade till i tidigare inlägg, är rätt okej, annars får man kanske leta efter information om shaping/klickerträning för hundar eller delfiner t ex. och överföra det till häst.
Jag kan föreslå att man tittar in på föreningen Belöningsbaserad hästträning i Sverige, BHIS. Där finns massor med kunskap, resurser och aktuell forskning tillgänglig. Vi är många som har kommit långt förbi stadiet "klicka in och lär in multarget". :)
 

Liknande trådar

Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 726
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 467
Islandshäst Hallå allihopa! Jag undrar om det finns någon träningskunnig islandsmänniska där ute som skulle kunna hjälpa mig med tips för ett...
Svar
17
· Visningar
2 211
Senast: kryddelydd
·
B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 183
Senast: Ponnytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp