Belöningssystem vid KBT

GardenAngel

Trådstartare
I våras gick jag duktigt in i väggen och har sedan dess haft kontakt med en jättebra psykolog. Idag började vi "på riktigt" prata om KBT och hur vi ska jobba framöver. Ett mål som jag har är att förstärka mina bra beteenden och göra mig mer närvarande i risksituationer - vilket gjorde att vi började prata om hur man kan göra det. Psykologen menade att man kan göra det så enkelt som att ha ett antal grejer (pärlor, hundgodisar, legobitar, whatever) i ena fickan och varje gång man uppmärksammar ett bra beteende flyttar man över en sak till den andra fickan. På så sätt blir det mätbar framgång ( = belöning för mig som är "duktig flicka").

Det jag nu funderar på är om någon här inne jobbat med självbelöning på detta sätt, eller något annat, och hur det fungerat för er? Vad har ni gjort rent konkret? Jag inser att jag kan göra det så enkelt som att flytta saker i fickan men det finns säkert fler/roligare sätt att göra det på.
 
Kan du inte ha en sparburk hemma där du lägger säg en krona vid varje bra beteende? Då ser man ju hur innehållet (de bra beteendena) i burken växer :). En tanke.
 
Kan du inte ha en sparburk hemma där du lägger säg en krona vid varje bra beteende? Då ser man ju hur innehållet (de bra beteendena) i burken växer :). En tanke.
Jaa jag funderade också på något sånt men vill kunna belöna i stunden. Många gånger är risksituationerna utanför husets väggar och då behöver jag kunna ha något med mig.. men har inte alltid fickor heller. Får kanske sätta en klicker på nyckelknippan och klicka till mig själv när jag gör något bra.. :angel:
 
Jaa jag funderade också på något sånt men vill kunna belöna i stunden. Många gånger är risksituationerna utanför husets väggar och då behöver jag kunna ha något med mig.. men har inte alltid fickor heller. Får kanske sätta en klicker på nyckelknippan och klicka till mig själv när jag gör något bra.. :angel:

Aha då förstår jag, ja men varför inte? :).
 
Jag älskar positiv förstärkning så det låter ypperligt och något jag ska prata med min psykolog om. Tack!
Aldrig riktigt tänkt på hur jag kan använda det på mig själv, använder det nu bara på hästar och vänner..
 
Aha då förstår jag, ja men varför inte? :).
Tanken är lockande! Men jag tänker att det inte är så diskret när man är på jobbet tex.. kanske kan ha något armband eller något som känns på ett speciellt sätt? Som en taktil klicker. Att man vidrör något, som belöning.
 
Jag älskar positiv förstärkning så det låter ypperligt och något jag ska prata med min psykolog om. Tack!
Aldrig riktigt tänkt på hur jag kan använda det på mig själv, använder det nu bara på hästar och vänner..
Jaa jag har tränat en del hund, bara genom positiv förstärkning, så det klickade (pun intended) verkligen hos mig!
 
Jaa jag funderade också på något sånt men vill kunna belöna i stunden. Många gånger är risksituationerna utanför husets väggar och då behöver jag kunna ha något med mig.. men har inte alltid fickor heller. Får kanske sätta en klicker på nyckelknippan och klicka till mig själv när jag gör något bra.. :angel:

När jag spelade golf hade en del som ett band med pärlor på som man drog till andra sidan bandet efter varje slag för att komma ihåg vad många slag man gjort. Kanske vore en enkel sak att bära med sig? :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 408
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 258
Senast: Nepenthe
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 010
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp