belöningsträning

Takire

Trådstartare
Det här med belöningar dök upp i en annan tråd så jag blev nyfiken på hur ni jobbar med belöningar :). Jag har haft som ambition att utveckla lite olika belöningar till min hund, men det blir oftast den där lilla godisbiten :angel1:. Inget fel i sig, men det känns mer effektivt och roligare att kunna variera!
 
Det här med belöningar dök upp i en annan tråd så jag blev nyfiken på hur ni jobbar med belöningar :). Jag har haft som ambition att utveckla lite olika belöningar till min hund, men det blir oftast den där lilla godisbiten :angel1:. Inget fel i sig, men det känns mer effektivt och roligare att kunna variera!
Det kan vara värt att undersöka vad ens hund tycker är belöning. Min gillar att kampa, jaga efter en leksak, att vi busar/brottas, muntligt beröm och godis. Andra hundar tycker om andra saker.
 
Slår ett slag för boken Bästa starten, massor av tips på belöningsutveckling där, och hur en kan använda både lek- och godisbelöningar på olika sätt.

Jag har en unghund och vi kampar massor, på olika underlag, i olika situationer, med störning osv, olika leksaker. Han vill gärna dra ärevarv så jag använder ofta leksaker med snören i så han kan "vinna" men jag kan ändå hålla kvar den, annars gör vi sånt i lina. Kastar sällan leksak, det ska jag börja göra mer, utan vill gärna att han leker nära mig. Använder också leksak för fokus ex leka - sitta med kontakt/stadga - leka igen osv. Försöker också utveckla de sociala belöningarna genom att belöna socialt först, sen leka med leksak.

Försöker variera godisbelöningar också, ex kasta iväg godis, jaga godishand, variera vilken sorts godis, ge riktigt panggodis när det blir superbra och lite mindre gott godis när det blir okej bara. Kör ofta inlärning genom godis och klicker för att shejpa beteenden/bitar av moment.
 
Som jag förstått det kan man också lära hunden att ta belöningar som den först inte tar som belöningar. Det är nog det här som jag skulle vilja lyckas med då jag nästan är beroende av att använda godis (på något sätt).
 
För varje hund jag har haft har jag jobbar mer och mer med belöningsutveckling från början. Man får så otroligt mycket på köpet med effektiva och konfliktfria belöningar.

Jag belönar främst med lek vid träning och mer med godis i vardagssituationer. I leken vill jag ha en hund som snabbt engagerar sig och vill leka med MIG först och främst. Med eller utan leksak. I leken kan jag "fostra" in massor av olika beteenden (samarbete kring föremål, släppa, bli passiv mm.) som jag har nytta av i många situationer. Med min senaste hund har jag fått till en bra samarbete kring föremål som vi leker med vilket underlättar massor, hon belönas nästan bara med lek vid träning. Med min äldre hund uppstår med konflikter i leken i och med att han drar "ärevarv" om han får chansen och jag upplever att han har mer konfilterande känslor i leken som stör träningen. Han belönar jag numera oftare med godis då dessa känslor han får påverkar träningen för mycket och han är en extremt gasad hund. Trist och hade kanske kunnat förebyggas med bättre grundträning när han var valp.

Belönar jag med godis så försöker jag undvika att bli en passiv godisautomat, ofta får de göra ett kort omvänt lockande eller jaga godbiten innan de får den. Gärna kombinerat med social belöning om jag vill lyfta hunden eller att jag blir mer passiv om jag vill dämpa hunden.

Den senaste kursen jag höll i (är instruktör) var en ren belöningsutvecklingskurs. Mycket bra att få fokusera enbart på den grunden som faktiskt oftast är det som strular om den övriga träningen inte fungerar. De ekipagen gjorde mycket stora framsteg på bara 4 tillfällen. Från konflikter i leken till riktigt bra samarbete. Samt att de fick lära sig omvänt lockande och att få hunden att lämna föremål i handen.

För en hund som inte vill leka med leksaker får man börja med något inbjudande (gärna fluffigt) i ett långt snöra och leka nästan som man gör med en katt. Leksaken ska "leva" som ett litet bytesdjur. Endast korta pass så att hunden alltid vill mer när leken tar slut. Sen kan man förhoppningsvis gradvis öka leklusten och så småningom får hunden att vilka kampa om leksaken. Aldrig någonsin trycka upp en leksak i ansiktet på hunden i det läget utan alltid låta hunden jaga ikapp leksaken.

Tycker detta film är bra gällande lek med hund: LÄNK
 
För varje hund jag har haft har jag jobbar mer och mer med belöningsutveckling från början. Man får så otroligt mycket på köpet med effektiva och konfliktfria belöningar.

Jag belönar främst med lek vid träning och mer med godis i vardagssituationer. I leken vill jag ha en hund som snabbt engagerar sig och vill leka med MIG först och främst. Med eller utan leksak. I leken kan jag "fostra" in massor av olika beteenden (samarbete kring föremål, släppa, bli passiv mm.) som jag har nytta av i många situationer. Med min senaste hund har jag fått till en bra samarbete kring föremål som vi leker med vilket underlättar massor, hon belönas nästan bara med lek vid träning. Med min äldre hund uppstår med konflikter i leken i och med att han drar "ärevarv" om han får chansen och jag upplever att han har mer konfilterande känslor i leken som stör träningen. Han belönar jag numera oftare med godis då dessa känslor han får påverkar träningen för mycket och han är en extremt gasad hund. Trist och hade kanske kunnat förebyggas med bättre grundträning när han var valp.

Belönar jag med godis så försöker jag undvika att bli en passiv godisautomat, ofta får de göra ett kort omvänt lockande eller jaga godbiten innan de får den. Gärna kombinerat med social belöning om jag vill lyfta hunden eller att jag blir mer passiv om jag vill dämpa hunden.

Den senaste kursen jag höll i (är instruktör) var en ren belöningsutvecklingskurs. Mycket bra att få fokusera enbart på den grunden som faktiskt oftast är det som strular om den övriga träningen inte fungerar. De ekipagen gjorde mycket stora framsteg på bara 4 tillfällen. Från konflikter i leken till riktigt bra samarbete. Samt att de fick lära sig omvänt lockande och att få hunden att lämna föremål i handen.

För en hund som inte vill leka med leksaker får man börja med något inbjudande (gärna fluffigt) i ett långt snöra och leka nästan som man gör med en katt. Leksaken ska "leva" som ett litet bytesdjur. Endast korta pass så att hunden alltid vill mer när leken tar slut. Sen kan man förhoppningsvis gradvis öka leklusten och så småningom får hunden att vilka kampa om leksaken. Aldrig någonsin trycka upp en leksak i ansiktet på hunden i det läget utan alltid låta hunden jaga ikapp leksaken.

Tycker detta film är bra gällande lek med hund: LÄNK

Den lek som min hund nästan alltid svarar på är om jag drar ett grässtrå över marken. Naturmaterial (och mattes vantar) är bäst! :D

Jag har faktiskt hoppats på en sådan kurs här i stan, men inte sett någon än!
 
Jag och min sambo jobbar olika med belöning. Sambon som är betydligt mer "hundmänniska" använder godis i stor utsträckning, jag som "hästmänniska" gör inte det utan har tidigt fasat ut godiset mot beröm och/eller kel istället. Det roliga är att hunden anpassar sig till vem hon är med. Med sambon väntar sig hunden väldigt tydligt godis i somliga situationer, med mig gör hon aldrig det - men vi uppnår samma syfte.
 
Min yngsta tycker absolut bäst om bollar. Att leksaker smäller högre än godis har jag konstaterat sedan länge, men tydligen är en vanlig jäkla tennisboll den ultimata belöningen. Nu har jag även en bollkastare, vilket gör att så fort hon ser bollkastaren kommer hon i full fart till mig. För det enda som är bättre än en tennisboll är en tennisboll som flyger långt så att hon kan jaga den :D Självklart lite knepig att använda vid all träning, men i de lägen då det passar så använder jag gärna den. Annars är hon förtjust i leksaker med skinn och egentligen det mesta som flyger. Repleksaker kan vara riktigt kul och fleeceflätor likaså. Vissa pinnar är lite extra fina och ska lekas med.

Jag varierar leksaker så mycket som möjligt, men också hur jag leker med dem. Ibland är det att jag kastar dem, ibland dragkamp, ibland bara håller jag så att hon får gå och hålla i den, ibland drar jag längs marken och det i sin tur kan avslutas med antingen dragkamp eller att hon får leksaken helt för sig själv att göra vad hon vill med.

Godis älskar hon också, men det använder jag främst som belöning vid trickträning och inlärning av nya moment. Försöker variera godissorter och där gör jag också så att jag belönar på olika sätt. Beroende på vad jag belönar och beroende på humör så kan godis kastas i luften, ner på golvet/marken, ges ur handen, ges bakom eller framför osv.

Äldsta hunden är en riktig godisgris. INGET är bättre än godis, men det finns vissa sorter hon inte tycker om och vissa som är godare. Leker gör vi också, men sällan som belöning eftersom det krävs att hon är på precis rätt humör för att öht fundera på det som en faktisk belöning.

Jag försöker också vara noga med att bara ge bästa belöningen om de gjort något riktigt bra. Minns tex tydligt ett samtal med en vän som ville träna inkallning med sin hund. Hon belönade alltid med favoritgodiset, MEN hon gjorde det oavsett om hunden kom när hon hade ropat en gång eller först efter fem gånger. Jag tipsade om att bara ge favoritgodiset när hunden kom på första ropet, ge tråkigare godis om hon absolut ville vid andra gånger och inte ge godis alls (men kanske visa att godiset fanns!) om hunden kom först efter 5 gånger. Det gick snabbt bättre med deras inkallningsträning :D
 
Har "bara" en valp än så länge (14 v) och för honom är allt belöning - godis, beröm, att få springa en bit, leka med något, kampa, kela, busa.... Har liksom inte hittat något han INTE gillar än känns det som! Det är bra, för han är rätt kaxig och självständig för att vara så liten, så vi måste nog ha en stor arsenal med saker och aktiviteter som är roligare än sånt han får för sig att hitta på själv! :D
 
Jag har inte behövt träna på belöningar sas utan har haft det gratis. Han jobbar lika glatt för godis, kamp och social belöning. Vilken jag använder beror på vad jag vill träna och vad syftet är. Kamplek smäller såklart högst ska sägas.
Har bara behövt köra in lekregler - men tror jag aldrig man kommer ifrån.
 
Använder extremt sällan något ätbart som belöning även om det händer vid sällsynta tillfällen.
Lite bus, röst och kroppsspråk har funkat och funkar utmärkt för de allra flesta av mina hundar genom åren.

Rent generellt tror jag att de flesta hundar anpassar sig väldigt väl efter just sin ägares belöningssystem.
 
Den lek som min hund nästan alltid svarar på är om jag drar ett grässtrå över marken. Naturmaterial (och mattes vantar) är bäst! :D

Jag har faktiskt hoppats på en sådan kurs här i stan, men inte sett någon än!

Då har du ju något att utgå i från. Försök återskapa den typen av lek med olika föremål, gärna något form av trasa med päls. Min första hund var lite mer svårmotiverad men uppskattade också grässtrån mycket. Han var även väldigt svag för kaninskinn i långa rep.

Jag har faktiskt inte stött på en kurs med det fokuset innan heller men det blev verkligen jättebra.

Jag hade dock inte kunnat ha den kursen om jag inte själv lagt så mycket tanke och energi på den träningen med min senaste hund.

För mig handlar denna "belöningsträning" om så oerhört mycket mer än att kunna träna min hund för tävling. Det handlar om själva grunden i min och hundens relation. Att jag gör mig själv till en oerhört värdefull resurs i hundens liv genom att erbjuda lek och samspel på ett sätt som hunden verkligen vill ha mer av. När jag kommit dit har jag ett oerhört starkt verktyg att använda i hundens fostran. Har jag det hunden absolut helst vill ha (lek med mig) så kan jag ställa ganska stora krav på hunden och den kommer vilja lyssna på dessa för att få tillgång till leken med mig. Därför försöker jag växla mellan lek med och utan leksak med valpen. Det är inte leksaken som ska vara den viktiga resursen utan leken MED mig. Med godis är detta mycket svårare att uppnå men man kan öka värdet även på sig själv i den situationen genom att lägga in passivitet och aktivitet på ett smart sätt även då.

Jag är extremt nördig på detta område och har inspirerats en hel del av hur de arbetar med lekbelöningar på SWDI.
 
Min älskar tennisbollar så mycket att hon inte ens tar emot godis om bollen är framme. Eller så tar hon emot pliktskyldigt och sätter i halsen för hon är så fokuserad på bollen
 
Det kan vara värt att undersöka vad ens hund tycker är belöning. Min gillar att kampa, jaga efter en leksak, att vi busar/brottas, muntligt beröm och godis. Andra hundar tycker om andra saker.

Min som är måttligt intresserad av leksaker, och godis spottar hon ut, så har vi som belöning att klia på ”knorren” (hon har ingen svans) så när hon tycker hon varit duktig kommer hon farandes, ställer sig och vänder rumpan till! 🙈😅
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej alla. Anonymt konto då frågan är lite infekterad i vår hemma klubb. Vad anser ni om working dogstadius och hennes (och företagets)...
2
Svar
33
· Visningar
3 402
Senast: Is
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 729
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp