Belugalinser?

tanten

Trådstartare
Hittade en påse svarta belugalinser i skåpet. Minns att jag köpte dem för jag sett nåt tips nåt recept men kan nu inte för något i världen minnas vad.

Så bukepedia , hur ska jag äta dem?
 
Som vilka linser som helst. Jag ska göra biffar på belugalinser idag, fast det är i mitt fall inom den experimentella sektorn. Annars äter jag dem oftast kokta och sedan antingen varma eller kalla typ som varm eller kall linssallad med kryddor, lök osv. Tex som tillbehör till fisk eller halloumi eller nåt.
 
Jag har gjort belugabolognese precis som jag gör vanlig bolognese. Det vill säga, både snabbt och enkelt och lite slarvigt med tomatkross och lök och kryddor, och som långkokt då jag river diverse rotfrukter och steker med löken och häller på vin och tomatkross och kryddar och låter puttra ett par, tre timmar. Sedan tillsätter jag linserna kokta, och låter det hela puttra en stund till. Den enda mejeriprodukt jag skulle använda är parmesan vid bordet sedan, ingen mejeriprodukt i bolognesen.
 
@MiaMia :

Bolognese på svarta linser
Portioner: 4–6
Tid: 40 minuter
spagetti (gärna fullkorn) för 4–6 pers
1 morot
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
rapsolja att fräsa i
1 1/2 dl svarta belugalinser (finns i välsorterade mataffärer)
500 g krossade tomater
2 dl crème fraiche
2 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 tsk socker
1 msk balsamvinäger (kan uteslutas)
lite spiskummin, om du gillar det
salt och peppar
basilika eller oregano (färsk eller torkad)
parmesan till servering

1. Skala och riv moroten grovt. Skala och hacka lök och vitlök.
2. Fräs allt i olja en kastrull och tillsätt linser, krossad tomat, crème fraiche, vatten, buljongtärning, socker, balsamvinäger och eventuellt spiskummin.
3. Låt puttra med lock på glänt ca 25 minuter eller tills du tycker linserna har fått bra konsistens. Mixa såsen med stavmixer, eller låt koka lite längre för en mosigare konsistens. Späd med mer vatten för lösare sås. Koka pastan under tiden såsen kokar klart.
4. Smaka av såsen med salt, peppar och basilika/oregano och servera med pasta och parmesanost.
Vill du göra en helvegetarisk rätt byter du crème fraiche mot havre- eller sojaalternativ.
Receptet är hämtat ur Sara Ask och Lisa Bjärbos bok ”Mera Vego – mat för hela familjen” (Ordfront förlag).
 
Man kan tredubbla antalet vitlöksklyftor, balsamico och hoppa över spiskummin men istället ta chili i receptet ovan tycker jag :D Receptet är från en familjekokbok så det är lite väl snälla smaker annars.
 

Liknande trådar

Mat Hur firar ni påsk? Traditionen är väl påsklamm men det verkar som många äter 'påskbord' istället. Hur brukar ni göra? Själv har jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 617
Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
350
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 156
Senast: LiviaFilippa
·
Trädgård & Växter Mina egenodlade sockerärtor tog slut och jag behövde köpa från affären. Det fanns inga så jag köpte sugar snaps i stället. Är väl samma...
Svar
4
· Visningar
555
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp