Belysning liten ridbana

kirin

Trådstartare
Jag har en liten ridbana knappt 30 x 30m med en lämplig telefonstolpe i ena hörnet där jag funderar på att sätta upp en strålkastare så att man kan se nåt under mörka vinterkvällar.
Jag är alltså inte ute efter perfekt ljus utan bara så att det går att rida där eller jobba från marken kvällstid (ingen hoppning eller liknande).
Eftersom budgeten är begränsad och jag vill ha upp ljus nu har jag kikat på denna efter tips från en bekant. http://www.jula.se/catalog/el-och-b...lysning/stralkastare/stralkastare-led-427631/
Men är det någon som använt någon liknande lampa? 5600 lumen, räcker det för att få nån typ av ledljus även i andra änden av banan?
Tar gärna emot tips och erfarenheter :)
 
Jag har en liten ridbana knappt 30 x 30m med en lämplig telefonstolpe i ena hörnet där jag funderar på att sätta upp en strålkastare så att man kan se nåt under mörka vinterkvällar.
Jag är alltså inte ute efter perfekt ljus utan bara så att det går att rida där eller jobba från marken kvällstid (ingen hoppning eller liknande).
Eftersom budgeten är begränsad och jag vill ha upp ljus nu har jag kikat på denna efter tips från en bekant. http://www.jula.se/catalog/el-och-b...lysning/stralkastare/stralkastare-led-427631/
Men är det någon som använt någon liknande lampa? 5600 lumen, räcker det för att få nån typ av ledljus även i andra änden av banan?
Tar gärna emot tips och erfarenheter :)

Har samma fundering. Denna lampa såg bra ut tycker jag! Fast vi har tyvärr ingen lämplig stolpe i närheten...skulle behöva fixas också...
 
Jag har en liknande sån till min lilla ridruta, men min lampa är på 8600 lumen 500w lyser upp riktigt bra :up:
 
Vi har något liknande uppsatt i två träd och det fungerar bra till markarbete under de mörkare årstiderna. Ingen aning vilken styrka vi har på våra lampor dock..
 
Ljusmängden från lampan tror jag kommer att räcka fint. Det viktigaste i sammanhanget är att undvika att bländas av lampan, och för att åstadkomma det behöver den sitta så högt upp som bara möjligt. Haken är att om det är en telefonstolpe med faktiska teleledningar i (alltså en stolpe så att säga i drift) så får du strängt taget inte sätta fast någonting alls på den och i synnerhet inte någonting med elanslutning. Det behöver gå att klättra upp i stolpen med stolpskor utan att behöva riskera att klämma sönder en elkabel och få ström i sig...

(Är det din egen stolpe som sitter där av andra skäl än för att hysa teleledningar får du naturligtvis göra vad du vill med den. :) )
 
Ljusmängden från lampan tror jag kommer att räcka fint. Det viktigaste i sammanhanget är att undvika att bländas av lampan, och för att åstadkomma det behöver den sitta så högt upp som bara möjligt. Haken är att om det är en telefonstolpe med faktiska teleledningar i (alltså en stolpe så att säga i drift) så får du strängt taget inte sätta fast någonting alls på den och i synnerhet inte någonting med elanslutning. Det behöver gå att klättra upp i stolpen med stolpskor utan att behöva riskera att klämma sönder en elkabel och få ström i sig...

(Är det din egen stolpe som sitter där av andra skäl än för att hysa teleledningar får du naturligtvis göra vad du vill med den. :) )

Nja, det är en telefonstolpe. Men i bruk vet jag inte. Kabeln gick av för ett par år sedan och de har fortfarande inte gjort något. Istället har de tagit bort möjligheten till telefoni via telefonlinan... Ja vi bor i bushen i norrland :P
Frågan vem man ringer för att höra om man kan ta över den istället för att de ska plocka ner stolpen.
Annars har vi tillgång till att sätta upp en egen stolpe, men det kändes så mycket onödigt jobb när det ändå står en stolpe där som inte används..
 
Köp två stycken där du sätter den ena att lysa mot andra ändens "stolp hörna" och den andra att lysa mot andra långsidans mitt.
 
Nja, det är en telefonstolpe. Men i bruk vet jag inte. Kabeln gick av för ett par år sedan och de har fortfarande inte gjort något. Istället har de tagit bort möjligheten till telefoni via telefonlinan... Ja vi bor i bushen i norrland :P
Frågan vem man ringer för att höra om man kan ta över den istället för att de ska plocka ner stolpen.
Annars har vi tillgång till att sätta upp en egen stolpe, men det kändes så mycket onödigt jobb när det ändå står en stolpe där som inte används..
Vad jag förstår är det ett företag som heter skanova som tog över själva ledningarna med tillhörande stolpar när Televerket privatiserades. Värt att kolla upp!
 
Jag har en liten ridbana knappt 30 x 30m med en lämplig telefonstolpe i ena hörnet där jag funderar på att sätta upp en strålkastare så att man kan se nåt under mörka vinterkvällar.
Jag är alltså inte ute efter perfekt ljus utan bara så att det går att rida där eller jobba från marken kvällstid (ingen hoppning eller liknande).
Eftersom budgeten är begränsad och jag vill ha upp ljus nu har jag kikat på denna efter tips från en bekant. http://www.jula.se/catalog/el-och-b...lysning/stralkastare/stralkastare-led-427631/
Men är det någon som använt någon liknande lampa? 5600 lumen, räcker det för att få nån typ av ledljus även i andra änden av banan?
Tar gärna emot tips och erfarenheter :)
Jag är också intresserad av det här. Kanske någon som har en bild med belysning med samma ljusmängd? Jag har haft en 1000W halogen som har funkat fint när det gäller ljusmängd, men den är på 20000 lumen. Tyvärr måste jag byta lampa i den konstant (något fel på den) så jag är också ute efter en ny som ger tillräckligt med ljus. Svårt att veta om den från Jula duger :p
 
Kanske knapert svar, men vi har satt upp två st 20 W led från Jem o fix på gårdsplanen, och nog hade jag kunnat rida där, men absolut inte perfekt ljus. Om man tänker sig att det hade suttit 4 st, 2 på varje långsida om man föreställer sig en paddock, så hade det ändå gett hyfsat ledljus sas. Det är bara så jag tänker, så då borde ju 80 W lysa upp bra mkt mer. Och borde absolut räcka till om du ändå inte ska hoppa och sådär. Min 20w lampa lyser upp ca 20-25 m.
 
Jag har nyss satt upp en sådan lampa över min gårdsplan (där jag även rider ibland)och jag är jättenöjd! Lyser upp bra så att man ser tillräckligt för att rida och packa hösilage m.m. Jag skulle dock inte vilja hoppa eller göra något avancerat där man behöver se marken bra. Det enda problemet är att jag bara har lyset från ett håll och bara "halvhögt" upp vilket gör att det blir skuggor av allt på marken.

Slutsatsen är alltså att jag tror lampan uppfyller dina behov men mitt tips (liksom andra tidigare i tråden skrivit) är att sätta två lampor och högt upp!
 
Jag uppdaterar lite. Nu har jag köpt en LED_belysning 100W som enligt leverantören ska ge ca 7500 lumen. Det är a hälften av den gamla, men å andra sidan är spridningsvinkeln betydligt större. Jag återkommer med bild när jag fått hem och satt upp belysningen :)
 
Jag uppdaterar lite. Nu har jag köpt en LED_belysning 100W som enligt leverantören ska ge ca 7500 lumen. Det är a hälften av den gamla, men å andra sidan är spridningsvinkeln betydligt större. Jag återkommer med bild när jag fått hem och satt upp belysningen :)
Hur funkar det med din lampa @a1agnlju ?
 
Jag har en liknande lösning till min lilla ridbana ca 20x40m, två sånna lampor bredvid varandra som vinklar lite åt olika håll. De är monterade på en gammal flaggstång - tror det är ungefär samma lumen. Det funkar bra. det blir lite skuggor - men inget som stör jättemycket.

Kan tillägga att vi grävt ner sladden i marken (genom en mindre hage) i ett rör och dragit fram den till "elskåpet" där jag sätter i kontakten när jag ska tända belysningen.
 
Om man har 2 lampor på samma stolpe stående mitt i ena långsidan, riktade mot var sin kortsida, hur högt upp bör de sitta för att ge bäst ljus och inte blända?

Vill byta plats på min rid hage så att den är på den egna marken och inte på det arrenderade= då kan man sätta upp ljus och rida på kvällen ^_^.
Finns dock inget träd eller ngt att fästa en lampa i, så blir till att resa en telefonstope typ (inte det bästa miljömässigt men kan få en billigt. Sen vet jag inte hur länge jag kommer bo kvar här så är rädd för att göra alldeles för många stora projekt som bara är i vägen sen.
 
Jag har en liten ridbana knappt 30 x 30m med en lämplig telefonstolpe i ena hörnet där jag funderar på att sätta upp en strålkastare så att man kan se nåt under mörka vinterkvällar.
Jag är alltså inte ute efter perfekt ljus utan bara så att det går att rida där eller jobba från marken kvällstid (ingen hoppning eller liknande).
Eftersom budgeten är begränsad och jag vill ha upp ljus nu har jag kikat på denna efter tips från en bekant. http://www.jula.se/catalog/el-och-b...lysning/stralkastare/stralkastare-led-427631/
Men är det någon som använt någon liknande lampa? 5600 lumen, räcker det för att få nån typ av ledljus även i andra änden av banan?
Tar gärna emot tips och erfarenheter :)
Min bana är ca 20 x 30 och jag har en lampa mitt på ena kortsidan. Det lyser upp tillräckligt. Det är en gårdsbelysning från Jula.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag gjorde i våras min ridbana på 25*60m. Nu börjar det vara mörkt om kvällarna och jag är i akut behov av belysning. Jag har beställt...
Svar
16
· Visningar
8 964
Senast: tim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp