Belysning till ridbana

TomasN

Trådstartare
Hur har ni ordnat belysning till era ridbanor? Det är mitt nästa projekt nu.

Banan är drygt 50 x 22 meter. Hur många belysningsstolpar behövs och hur höga stolpar har ni?

Ge allmänt lite tips bara!
 
Vår ridbana är 20 x 40 och vi lät sätta upp bara en strålkastare, sådan där jättestor orange, längs ena långsidan. Eftersom ladugården är där sattes lampan upp på väggen.
Det blev jättebra!!!
Mvh Kerstin
 
Vi har ingen belysning vid ridbanan :( ..Håller dock på att övertala sambon om att det är en bra investering :D ... Samt att jag även behöver en pannlampa, har tänkt köpa en i flera år eftersom jag även har nytta av en sån då jag kör med hundarna...

Gav dig ju tyvärr inga tips men är i samma sits och tar gärna del av de svar som du får :)

Mvh Anna :)
 
vi har bara en lampa som vi har satt på en husvägg... hela banan blir ju inte upplyst helt, men det funkar helt ok...
 
Jag har fått en byggstrålkastare av min gulliga svärfar, och nu håller han på att svetsa ihop en ca 5 meter hög stålmast som lampan ska upp i. Vi ska gräva ner masten ca en halvmeter ner i marken, och lägga tunga stenar på mastfoten innan vi skottar över jorden igen. Det blir även ett litet tak högst upp, för att skydda lampan. Ridbanan är ca 20x40 meter och denna lampan kommer nog att räcka till att lysa upp hela banan tillsammans med en annan strålkastare som sitter på ett hus ca 15 meter bort.
 
Vi satte först en vanlig byggstrålkastare på ridbanans kortsida(på stallgaveln=enkelt) men det varade inte länge förrän det behövdes mer. Numera har vi även 2 på ena långsidan, vår bana är 40m. Även de 2 är vanliga, billiga byggstrålkastare uppsatta på en vägg resp en stolpe.
Om du har en väg i närheten så tänk på att sätta belysningen så att det inte stör trafiken. Grannen fick påbackning om det.
Tidigare hade vi en gatubelysning (med stolpe) men det var både krångligare och dyrare att byta lampan.
 
Mitt tips:

Försök få tag på elstolpar när de bygger om gatubelysningen. Har man lite tur kan man få tag på själva armaturen också. Sen behövs bara en kille med traktorgrävare som 'stoppar ner dem' i backen också. :)

Annars vet jag att en del fixat det med halogenlampor (150 el 500W) fastsatta på 'stolpar' av vanliga reglar. Hittar man inte tillräckligt långa reglar kan man skarva dem. Kan bli lite vingligt så man får väl staga dem på något sätt.

Antal lampor vet jag inte, men en gissning är 2-4st. Beror väl på ur kräsen man är när det gäller ljuset. Måste man se jättebra eller klarar man sig trots att det blir en del skuggor och sånt?!
 
Alla ni: Hur många Watt har ni i era strålkastare? Var har ni köpt dem? Duger det med sådana som finns typ på Clas Ohlson?
 
Vi har hittills 2 vanliga lyktstolpar, det ska upp två till framöver, det ger utmärkt belysning.
 
Vår bana är 30 x 70 meter och vi klarar oss med 3 rejäla lyktstolpar, f.d. gatubelysning i Eslöv :cool: längs ena långsidan. De lyser upp hela banan riktigt bra, trots att den är såpass stor.
Hade vi haft hopphästar och velat slippa skuggor vid hindren, skulle vi behövt lyktstolpar på andra långsidan också, men för dressyr coh vår islandsridning är det fullt tillräckligt ljus.

Det lyser t.o.m in i hagarna vid sidan om, så vi ser bra när vi fodrar hästarna som går på lösdrift :D
 
Järnstolpar (skroten) för 50 kr st (3 st). Strålkastare från Jula (tror jag att det var) högst upp (högt placerade).

En på kortsidan och två på ena långsidan. Fungerar bra för "ickeproffsbruk". Hade vi tränat mer hoppning hade vi nog velat ha ett lite jämnare ljus (med tanke på skuggorna). Vår paddock är c a 65-70 * 35.
 
Våra lampor kostade ca 150 kr (tror jag) på Eko. Det är 500 w halogenrör. Räcker för vår del.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 689
Senast: Amk
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 318
Senast: ufot
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
604
Senast: animalasia
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 215
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp