Belysning utomhus samt råd om muskeluppbyggning på äldre hästar

Vackerpojkarna

Trådstartare
Hej!

Jag har ganska nyligen fått förmånen att ta hand om 2 stycken f.d. travare, en nordsvensk och ett varmblod, som numera är skogsmullar.
Det är 2 sköna individer med mycket charm och karaktär.;)
Dom är bästisar sedan många år tilbaka. Eftersom vi bor i Norrland så blir det mörkt snabbt här nu, redan efter 15 tiden. Det känns tråkigt att behöva ta in dom från hagen så tidigt bara för att det mörknar. Har någon tips på belysning sm man kan ha i en hage helt fristående utan någon som helst koppling till någon elektriciitet någonstans?
Jag vill inte ha dom ute i mörkret så dom snubblar eller gör nåt som skadar dom...
Det är ju pensionärshästar vi pratar om.
Min andra fråga är hur jag bäst sätter i gång dom lugnt och fint och bygger upp musklerna på dom?
Den ena är ganska stor,korpulent, den andra mer normal men omusklad.
Jag vurmar verkligen för dessa två och vill ge dom så bra liv som möjlgt och anpassa det till deras förmåga med tanke på ålder. En är 24 och en 19 år.
Dom är pigga och alerta och har inget större fel någon av dom. Lite stel på morgonen när man tar ut dom men annars förvånansvärt pigga.
Blanka och fina och bra aptit och humör.
Tar tacksamt emot tips på allt som kan bidra till deras välmående.
Mvh, hästtjej på äldre dar:)
 
Sv: Belysning utomhus samt råd om muskeluppbyggning på äldre hästar

Solcellsbelysning? Visserligen lyser dom inte så många timmar efter att det blir mörkt, men kanske ändå tillräckligt för att det ska lysa tills du tar in dom?

Annars så ser hästar generellt ganska bra i mörkret, det tar bara lite längre tid att ställa om sig för deras syn från ljust till mörker, men det borde ju inte vara nåt problem när det långsamt blir mörkare på kvällen.
Jag har haft mina hästar i flera stall och ute fram till kl 20-21 trots att det blivit mörkt redan före kl 16. Och ingen belysning alls tills någon kommit hem från jobbet och då tänt och aldrig haft en häst som snubblat eller skadat sig pga mörkret. Så risken är nog minimal skulle jag tro.
 
Sv: Belysning utomhus samt råd om muskeluppbyggning på äldre hästar

Hästar ser mycket bättre än vi i mörker så du behöver inte oroa dig för att de ska skada sig. Jag bor i norr och mina hästar lösdriftar helt utan lampor. Jag tänder i lösdriften när jag är ute men annars är det mörkt. Jag har haft lösdrift sedan -06 och häst sedan -96 och ingen har hittills skadat sig för att de inte sett något i mörkret, inte ens den med bara ett öga som stod i samma stall.
 
Sv: Belysning utomhus samt råd om muskeluppbyggning på äldre hästar

Hej och tack för svar!
Då behöver jag inte oroa mig för att dom inte ser och snubblar eller nåt...
Länge sedan jag hade hästar och är väl lite väl beskyddande...
 
Sv: Belysning utomhus samt råd om muskeluppbyggning på äldre hästar

Som de föregående skriver behöver du absolut inte oroa dig för att de behöver lampor. Jag brukar rida i alla gångarter i kolmörkret i skogen på höstkvällarna utan lampa (hästen blir tittigare av alla skuggor den skapar), och det går finfint! Den enda som är rädd är jag. ;)

Kan du tömköra skulle jag förmodligen sätta igång dem med det. Då slipper hästarna belastning av ryttare och kan bygga muskler ifred.
Jag skulle även se över foderstaten och eventuellt/helst göra en grovfoderanalys. Det kan fattas saker trots att de är pigga, blanka och fina, och eftersom äldre hästar oftast har svårare att sätta och behålla muskler än yngre individer kan det vara än viktigare att se till att de får i sig allt som krävs.

Lycka till!
 
Sv: Belysning utomhus samt råd om muskeluppbyggning på äldre hästar

Hästar ser väldigt vettigt i mörker .
 
Sv: Belysning utomhus samt råd om muskeluppbyggning på äldre hästar

Lösdriftar, hur funkar det? Går det bra med äldre hästar? Fördelar? Nackdelar?
Hur gör du när du skall rida,köra exempelvis? Har du något utrymme du går till med värme eller sker allt utomhus?
Tänker bara att på vintern blir det ju bra nog kallt, svårt att sadla och sela kanske?
Låter spontant som det naturligaste alternativet för hästhållning...
Har du täcke på dom när det är som värst? Hur gör du med vattnet för att inte frysa?
 
Sv: Belysning utomhus samt råd om muskeluppbyggning på äldre hästar

När det gäller igångsättning tycker jag att promenader är ett överlägset sätt att starta på, skonsamt och nyttigt för senor, ligament och muskler och dessutom ett jättebra sätt att skapa kontakt och kommunikation på.

Så kan man ju varva det med tömkörning och longering, allt i lugnt tempo. Longera över bommar, jobba mycket med tempoväxlingar.

Jag har också ett gäng lösdriftshästar, varav den äldsta är 19. Fungerar alldeles utmärkt, men jag har också ett stall där jag tar in dem för översyn, pyssel osv. Har man bara två hästar kan man kanske göra någon form av spiltarrangemang i lösdriften där man kan binda upp dem?

Om vädret är rent uselt med kallt regn och blåst lägger jag täcke på dem som är mest frusna, annars går de utan hela tiden. Minusgrader är inga problem, men man får se till att de har mycket att äta när det är kallt ute. Vill tillägga att det är araber jag har, som kanske anses vara lite känsliga av sig, men icke! Mycket sällan jag har haft någon sjuk häst!

Jag mockar lösdriften flera gånger i veckan, så den är fräsch för dem att vara i. De tillbringar mycket tid där. Vi har stora hönät som vi packar proppfulla med hö två gånger om dagen, och så får de kraftfoder en gång om dagen.

Tror det är bra för lite äldre hästar att kunna röra sig fritt ute dygnet runt. Man får ge dem lite extra omsorg, lägga täcke på om de verkar frusna, se till att de har tillräckligt med grovfoder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp