Belysning?

Red_Chili

Trådstartare
Min lägenhet (1a med kök på 36kvm) är otroligt mörk.
Jag skulle behöva en lampa i hallen, mer belysning i rummet och kanske något mer i köket också...

Såhär ser lägenheten ut nu, på ett ungefär.
lgh1.jpg


Jag skulle vilja ha en lampa i hallen som ger lite mjukt ljus.
Provade att sätta spotlighten som är på skrivbordet i hallen. Riktade den uppåt och fick jättetrevligt ljus. Måste vara en taklampa, för det finns inte eluttag till annat. Frågan är då vilken modell på lampa man ska ha för att få så bra som möjligt?

Sedan behövs det som sagt var mer belysning i rummet, men jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på... Tips?

Hjälp mig :D
 
Sv: Belysning?

I hallar tycker jag att det finnast med plafonder typ Ikeas Erbium (kanske inte den snyggaste, men den typen jag menar). Sen kan man ju oftast välja hur stark glödlampa man vill ha i.

I övrigt så gillar jag fönsterlampor av olika slag, det gör väldigt mycket för ett rum. En annan fin ljuskälla är up-light lampor. Kan man tex ställa i ett hörn bakom en soffa eller liknande. Ger oftast ett behagligt ljus :)
 
Sv: Belysning?

Jag har funderat på någon sådan där uplight med inbyggd "läslampa"... Skulle nog vara ganska najs att ha bredvid soffan... Jag gillar att ha många små ljuskällor, mest för att kunna få allt precis så ljust/mörkt man vill ha det och ha ljus precis på de punkter man vill ha ljus.

Har funderat lite på att ha sådan där taklampa med 3-4 vridbara spotlights i hallen... Det skulle gå att få lite hur som helst då tror jag... framförallt om man inte har allt för starka lampor. Låter det vettigt?
 
Sv: Belysning?

Jag har ikeas vägglampor uppsatta i hallen. Sen har jag bara kopplat dem till takuttagen, så jag tänder o släcker med knapparna som vanligt. Mysigt ljus blev det :love: I vardagsrummet har vi en uplight med spot, fönsterlampor och en stor golvlampa (sån ikea som ser ut som ett pappersrör). Sovrummet har vi fönsterlampa i, samt varsin spot riktade uppåt på sänggaveln. Köket har vi fönsterlampa och diskbänksbelysningen som är mysiga, sen har vi tre spottar i taket som är riktade åt olika håll när man behöver ordentligt med ljus.
 

Liknande trådar

Hemmet 3e tråden relaterad till hemmet och vi har inte ens flyttat in... 😅 men den här är lite generell också. Jo, jag läste nyligen (jag...
Svar
1
· Visningar
386
Senast: Tilly_85
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 256
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 598
Senast: Bapelsin
·
Hemmet Hos min mor är hallen lång och smal. Det finns inga fönster till hallen. Mitt i denna långa hall finns det i ordninggjort för att man...
2
Svar
34
· Visningar
1 767
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp