Belysningsproblem

Red_Chili

Trådstartare
Hos min mor är hallen lång och smal. Det finns inga fönster till hallen. Mitt i denna långa hall finns det i ordninggjort för att man ska kunna hänga upp en taklampa. Där hänger nu en bedrövligt ful grej med spotlights som pekar åt några olika håll.

Problemet är att denna bedrövligt fula skapelse inte riktigt räcker. Min mor har nedsatt syn och behöver extra ljus i princip överallt. Genom kommunen eller om det var via vården så fick hon uppsatt extra belysning i kök och badrum, men enligt de som godkände sådan "extrahjälp" i hemmet så kunde sådant inte ordnas i några andra rum (nej, jag vet inte varför...).

Nu funderar jag på hur man ska lösa det hela på ett så bra sätt som möjligt. Kanske kan en annan lampa göra det bättre? Kanske kan vi ändra något med möblerna? Kanske kan vi få upp mer belysning ändå på något sätt, men hur?

Kan tilläggas att det i dagsläget finns en till bedrövlig spotlightanordning som ligger(!) på hatthyllan istället för att vara uppsatt i taket. Hennes ex orkade aldrig bry sig om att sätta upp lampeländet i taket och jag själv har varken verktyg eller kunskap för sådant. Den lampan ger iaf extra ljus, även om det inte är så mycket som vore optimalt.

Tips? :D

Lägger in bilder på allt det eländiga i separat inlägg här i tråden.
 
Förstnämnda elände:
20201118_105927.jpg
 
Hos min mor är hallen lång och smal. Det finns inga fönster till hallen. Mitt i denna långa hall finns det i ordninggjort för att man ska kunna hänga upp en taklampa. Där hänger nu en bedrövligt ful grej med spotlights som pekar åt några olika håll.

Problemet är att denna bedrövligt fula skapelse inte riktigt räcker. Min mor har nedsatt syn och behöver extra ljus i princip överallt. Genom kommunen eller om det var via vården så fick hon uppsatt extra belysning i kök och badrum, men enligt de som godkände sådan "extrahjälp" i hemmet så kunde sådant inte ordnas i några andra rum (nej, jag vet inte varför...).

Nu funderar jag på hur man ska lösa det hela på ett så bra sätt som möjligt. Kanske kan en annan lampa göra det bättre? Kanske kan vi ändra något med möblerna? Kanske kan vi få upp mer belysning ändå på något sätt, men hur?

Kan tilläggas att det i dagsläget finns en till bedrövlig spotlightanordning som ligger(!) på hatthyllan istället för att vara uppsatt i taket. Hennes ex orkade aldrig bry sig om att sätta upp lampeländet i taket och jag själv har varken verktyg eller kunskap för sådant. Den lampan ger iaf extra ljus, även om det inte är så mycket som vore optimalt.

Tips? :D

Lägger in bilder på allt det eländiga i separat inlägg här i tråden.
Det låter som om ni letar efter något som ger gott allmänljus?

Det enklaste men fulaste alternativet är en lysrörsarmatur.
 
Det låter som om ni letar efter något som ger gott allmänljus?

Det enklaste men fulaste alternativet är en lysrörsarmatur.
Ja, det vore nog bra. Sedan är det möjligt att det utöver det skulle behövas punktbelysning på vissa ställen, men det kanske är lätt att lösa med enskilda spotlights? Vet inte hur man ska få upp lysrör bara? Går det att sätta upp i det vanliga uttaget som redan finns där i mitten av rummet?
 
Det finns ju lampor som går på batteri och är rörelsestyrda om det är så att tillgången till el är ett krångel. Jag funderade på sådant till min hall men sen lyckades jag ändå få till en taklampa med vanlig el så att säga.
 
Som tilläggsbelysning tycker jag att sk uplight golvlampor kan hjälpa bra om det finns plats. I ett rum har jag bara en sådan och ingen taklampa alls, men ser man dåligt är det nog inte helt tillräckligt.
 
Hos min mor är hallen lång och smal. Det finns inga fönster till hallen. Mitt i denna långa hall finns det i ordninggjort för att man ska kunna hänga upp en taklampa. Där hänger nu en bedrövligt ful grej med spotlights som pekar åt några olika håll.

Problemet är att denna bedrövligt fula skapelse inte riktigt räcker. Min mor har nedsatt syn och behöver extra ljus i princip överallt. Genom kommunen eller om det var via vården så fick hon uppsatt extra belysning i kök och badrum, men enligt de som godkände sådan "extrahjälp" i hemmet så kunde sådant inte ordnas i några andra rum (nej, jag vet inte varför...).

Nu funderar jag på hur man ska lösa det hela på ett så bra sätt som möjligt. Kanske kan en annan lampa göra det bättre? Kanske kan vi ändra något med möblerna? Kanske kan vi få upp mer belysning ändå på något sätt, men hur?

Kan tilläggas att det i dagsläget finns en till bedrövlig spotlightanordning som ligger(!) på hatthyllan istället för att vara uppsatt i taket. Hennes ex orkade aldrig bry sig om att sätta upp lampeländet i taket och jag själv har varken verktyg eller kunskap för sådant. Den lampan ger iaf extra ljus, även om det inte är så mycket som vore optimalt.

Tips? :D

Lägger in bilder på allt det eländiga i separat inlägg här i tråden.

Som @tanten säger så är en lysrörsarmatur det mest effektiva om än inte så snyggt. Lysrörsarmaturerna är i allmänhet fast monterade och då får man inte göra det själv.
 
Det finns ju lampor som går på batteri och är rörelsestyrda om det är så att tillgången till el är ett krångel. Jag funderade på sådant till min hall men sen lyckades jag ändå få till en taklampa med vanlig el så att säga.
Sådana har jag försökt hitta, men utan att lyckas. Vet du var det går att köpa bra sådana?
 
Har pratat lite mer med min mor nu och hon ska kolla igen varför hon inte kunde få belysning i hallen. Hon fick det monterat i kök och badrum, men hallen "ingick inte" och hon fick ingen förklaring till varför. Hon tolkade det som att de tyckte att hon ska klara sig ändå där. I själva verket skulle den extra belysningen behövas i samtliga rum...
 
Sådana har jag försökt hitta, men utan att lyckas. Vet du var det går att köpa bra sådana?

Det finns bla på Biltema men jag tycker de är värdelösa, de lyser rätt svagt (jag har en i en garderob där det inte finns någon el i närheten och det funkar knappt hjälpligt). Är någon synsvag skulle jag gissa att de varken gör till eller från.
 
För att uppfylla önskemål om rikligt ljus, inte alltför ful armatur, och av trivselskäl helst inte ultrajämnt/trist som det lätt blir med lysrör, hade jag själv tittat på någon variant av belysningsskena. Sådana finns i två huvudvarianter - 230 V respektive lågvolt (12-24 V). Skena för 230 V är mest flexibelt och effektivt, finns som enfas och trefas skena, här räcker enfas (men även trefas funkar, man behöver bara koppla en fas). Det finns många tillverkare och modeller, alla går att anpassa i längd. I skenan kan man som regel välja mellan ett stort antal olika typer och modeller av armaturer. De flesta armaturer för enfas skena passar till de flesta enfas skenor. Det finns stora och små armaturer, för starka och svaga ljuskällor. En skena och väl valt antal/modell av armatur löser problemet.
 
Svåra?
Jag googlade lysrörsarmatur och hittade massor.
Annars går det väl att kolla med en elfirma. De måste ändå komma för att montera och de kan skaffa armaturen också.
Nej, det är inte svårt att hitta lysrörsarmatur. Batteridrivna lampor som reagerar på rörelse tycker jag däremot är betydligt svårare, åtminstone om man ska ha mer än svagt "trivselljus" vilket också framkom om man tittar på vilket inlägg jag besvarade.
 
Nej, det är inte svårt att hitta lysrörsarmatur. Batteridrivna lampor som reagerar på rörelse tycker jag däremot är betydligt svårare, åtminstone om man ska ha mer än svagt "trivselljus" vilket också framkom om man tittar på vilket inlägg jag besvarade.
Aha. Läste dåligt.

Rörelsesensor-lampor är enkelt men om de ska gå på batteri är det krångligare. Men återigen - kolla med en elfirma?
 

Liknande trådar

Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
858
Senast: Bison
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 829
Senast: jemeni
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 454
Senast: Ullmerkott
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp