Bemöta hur?

Äsch, skriv så här, typ, ”kram, hör av dig vid behov”, eller något. Varför utgå från att personen är needy. Så negativa behöver vi väl inte vara. Då lägger du tillbaka bollen hos motparten, dvs ansvaret för att agera. Det är väl scanningen för bröstcancer, den får ju alla, men seriöst lite mysko meddelande.

För personen alltid är needy pch suger ut varenda droppe energi varenda gång man har kontakt.
 
Nej, personen mår inte bra.
Det har du helt rätt i. Dock kan man inte hjälpa en vuxen människa som inte vill ha hjälp och som nästa dag nekar till ha skrivit meddelandet. Jag vill inte blanda mig i alls.
Har mest velat läsa vad hur andra tolkar och tycker. :)
Man kan alltid finnas där lite vid sidan ändå, visa att om den vill så finns man där. Livet är inte lätt och jag ser ingen riktigt vits med att ignorera folk på det sättet. Sen behöver man inte svara på allt och låta personen ta för mycket energi, man får hitta en balans på det hela. Det är heller inte lätt att må dåligt och inte riktigt veta hur man ska nå ut till folk.
 
Man kan alltid finnas där lite vid sidan ändå, visa att om den vill så finns man där. Livet är inte lätt och jag ser ingen riktigt vits med att ignorera folk på det sättet. Sen behöver man inte svara på allt och låta personen ta för mycket energi, man får hitta en balans på det hela. Det är heller inte lätt att må dåligt och inte riktigt veta hur man ska nå ut till folk.

Jo men det förutsätter också att ens egna hälsa inte blir sämre pga denna människan. Du har helt rätt i att man får försöka hitta en balans och det är det svåra, att inte låta personen ta för mkt energi.
 
Jag hade nog försökt svara något trevligt men som inte direkt inbjuder till mer diskussion. Det låter ju som personen inte mår bra och jag hade nog inte velat ta den bollen om jag inte kände personen så bra.
Sedan kanske kontaktat någon i släkten som jag visste var mer nära personen i fråga, bara som en liten upplysning att något kanske inte står rätt till.
 
Jag tolkar meddelandet som att om personen får cancer, kommer den att själv avsluta sitt liv. Och vill att ni ska veta varför.
Gissar att det är rätt många som väljer självmord istället för att genomgå en plågsam behandling/död.
 
Jag skulle också, som flera andra här, läsa det som ett rop på stöd. Jag skulle svarat något om att "hoppas allt går bra och hör av dig om du vill prata".
 
Tycker det var knapphändig information av er relation. Hade jag haft den relationen med en släkting, så hade jag blivit orolig och hört av mig.

Hade en barndomsvän som kunde skicka kryptiska meddelanden med jämna mellanrum trots att vi inte längre umgicks. I hens fall handlade det i slutänden om att hen behövde ha pengar för ditten och datten. Men eftersom hen var nere i drogträsket så ville jag ha avstånd.
Är det något liknande som ligger bakom så hade jag inte svarat. I annat fall tycker jag att det verkar hårt att endast ignorera?
 
Om jag inte ville bli insyltad hade jag nog bara svarat typ "Ok :)" för att visa att jag inte tyckte att det var någon big deal (vilket det ju inte är att bli kallad på en provtagning). Om jag brydde mig lite mer om personen hade jag nog frågat rent ut vad han/hon ville med meddelandet, för att "lyssna av" lite.
 
Tycker det var knapphändig information av er relation. Hade jag haft den relationen med en släkting, så hade jag blivit orolig och hört av mig.

Hade en barndomsvän som kunde skicka kryptiska meddelanden med jämna mellanrum trots att vi inte längre umgicks. I hens fall handlade det i slutänden om att hen behövde ha pengar för ditten och datten. Men eftersom hen var nere i drogträsket så ville jag ha avstånd.
Är det något liknande som ligger bakom så hade jag inte svarat. I annat fall tycker jag att det verkar hårt att endast ignorera?

Det är massor som ligger bakom men kan och vill inte skriva ut orsaken till utebliven/lite kontakt.
 
Jag hade skrivit typ något i stil med detta.

"Hej X"
Du gör vad du känner är bäst för dig. Lycka till oavsett vad du väljer.
Kram."

Och sen hade jag lämnat det där och inte lagt mer energi på det. Personen har nog andra "problem" i livet än just den kallelsen och kanske behöver få kontakt med tex en kurator eller något liknande.
 
Vad är det som du tycker är nonchalant? Intressant och se hur alla här tolkar samma text olika. :)

Alltså personen berättar ju om något som är svårt för henom. Och att då inte svara..? Då ska man ha varit bra taskig mot mig för att jag ska ignorera det kontaktförsöket.
 
Alltså personen berättar ju om något som är svårt för henom. Och att då inte svara..? Då ska man ha varit bra taskig mot mig för att jag ska ignorera det kontaktförsöket.

Ok, jag förstår. 🙂
I det här fallet ligger det bra mkt mer bakom den i princip obefintliga kontakten men exakt vad vill jag inte skriva ut.
 
Och det går ju inte att svara på eftersom du inte berättar vad det handlar om, ingen av oss vet ju vilken situation det handlar om... Rent spontant utifrån det lilla du skriver i trådstarten hade inte heller jag ignorerat.

Man får ju utgå med den infon man får när man läser oavsett om det är mkt eller lite info.
 
Beror på personen, finns 2 som jag inte skulle svara oavsett hur mycket det var ett rop på hjälp, för farligt helt enkelt.

Skulle det vara någon annan än dessa så skulle svaret blivit "Hör av dej om du behöver hjälp med något" eller något liknade.
 
"Ojdå. Försök att ta det lugnt och invänta svar, något annat kan du inte göra just nu. Kontakta vården om du behöver prata med någon."

Sen tror jag inte alls att det handlar om självmordstankar, utan katastroftankar. Att personen inte kommer ta emot behandling p.g.a att den är rädd för konsekvenserna och att det sedan ändå leder till döden. Att det inte är värt det lidandet och ändå bara skulle förlänga plågan.
Personen tror det värsta "helt enkelt".
Att de hittat något allvarligt fel som sedan ändå inte går att bota, utan kanske bara "bromsar". Att det inte är värt det, kanske "för att ingen bryr sig".
Av den anledningen hade jag i alla fall bemödat mig med att svara.
Men personen behöver ju definitivt hjälp.
 
Jag hade skrivit typ något i stil med detta.

"Hej X"
Du gör vad du känner är bäst för dig. Lycka till oavsett vad du väljer.
Kram."

Och sen hade jag lämnat det där och inte lagt mer energi på det. Personen har nog andra "problem" i livet än just den kallelsen och kanske behöver få kontakt med tex en kurator eller något liknande.
Kram??

Till nån man inte har någon kotakt med och som man inte har några varmare känslor för?
Nä?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 610
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp