Bemötande lösspringande hund

Sorelli

Trådstartare
Kloka buke, jag behöver era tips och råd.
Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse eller matte när dom kallar på den.
Nu senaste veckan har vi haft två incidenter där deras hund sprungit fram och flugit på min hane. Min hund är i 40 kg klassen och har svårt för andra hundar pga tidigare incidenter där han blivit påhoppad av hundar och tumult uppstått. Något vi ständigt jobbar på med goda resultat. Nu fasar jag för att det blir som tio kliv bakåt pga av denna lösspringande fralla som flugit på honom 2 ggr på kort tid.
I tumultet som uppstår så gör jag allt för hindra min hund från att komma åt frallan, han har aldrig bitit någon tidigare där bråk uppstått men inget jag vill chansa och se hur långt han går eftersom det är frallan som då åker på storstryk.

Ägarna är ett ungt par, står bara och gapar efter hunden och verkar bry sig minimalt om konsekvenserna som kan bli. Dom går fram och lyfter upp hunden och går därifrån. Inte ens ett förlåt eller ursäkta.
Båda tillfällena har skett utanför min dörr. Jag bor på BV med egen ingång och dom bor i porten bredvid.
Jag har inte hunnit pratat med ägarna vid nåt av tillfällena då jag haft fullt fokus på min hund och ägarna har gått.


Hur ska bemöta ägarna och snällt be dom koppla sin hund utan att starta någon grannfejd?
Problemet är att dom har hunden lös när dom öppnar porten och när dom går på innergården där man inte ser om det kommer andra hundar pga av buskar och mycket hörn som skymmer sikten.

Jag har faktiskt aldrig haft detta problemet förut då folk alltid självmant hållt avstånd samt kopplat sina hundar när jag mött dom då jag alltid haft stora hundar.
Jag fasar för att det händer flera gången och man inte hinner upptäcka frallan komma farandes så jag kan hålla in min hund i tid.
Det blir mitt ansvar om han skulle bita och skada den andra hunden, men även den mentala/psykiska skadan som blir på min hund. Man märker att det påverkar honom då han kollar sig omkring direkt när vi går ut nu efter attacken idag , som om att han måste vara beredd på att den där lilla svarta saken ska komma farandes som en kanonkula.

Hur handskas man med dessa hundägare och får dom att förstå att det kan gå riktigt illa om vi har otur?
Jag oroar mig för att dom inte bryr sig och att det en dag inte går så bra som det gjort hittills.

Hjälp vad gör man?!
 
Liten vattenpistol med ruttet nässelvatten. Ofarligt och människorna får lida mer än vovven.

Ja det borde vara ganska effektivt. Men hur hinner man ens med att dra fram vattenpistol och skjuta i det läget? Allt går ju på 2 sekunder från att jag hinner se fralla tills att tumult uppstår. Och när det väl är igång så skulle jag nog inte hinna med att göra det. :confused:
 
Ser du dom någonsin utan hund (din eller deras)? I så fall, försök haffa dem och förklara att det faktiskt kan bli riktiga skador när hundar ryker ihop. Alla fattar inte det utan tycker att det är "okej" att andra hundar "uppfostrar" deras hund.
 
Ja det borde vara ganska effektivt. Men hur hinner man ens med att dra fram vattenpistol och skjuta i det läget? Allt går ju på 2 sekunder från att jag hinner se fralla tills att tumult uppstår. Och när det väl är igång så skulle jag nog inte hinna med att göra det. :confused:
Du måste väl veta ungefär var ni möter jycken. Och så får du ha den i handen. Obs. Köp en liten rosa. Inget som ser ut som ett riktigt vapen. Jag hade en liten grön på jobbet som jag använde på dom som stod och rökande i dörren - fritidsgård. Gick väl i 3 matskedar vatten.
 
Jag hade inte tvekat att sparka till hunden om jag var orolig att det skulle bli slagsmål. Din hund får inte försvara sig men du får. Jag har sparkat till hundar som kommit framspringande. Först har jag försökt jaga bort den med rösten (har funkat de flesta gånger). Men en gång funkade det inte. Det var en liten hund. Så jag sparkade till den lätt så att den åkte bak lite. Ägaren tyckte att det var bra att jag lärde hennes hund att inte springa fram till andra hundar :rage:
 
Ta med fikabröd o gå o knacka på som en god granne o föreslå att ni pratar om det som du upplever som problem, hur uppfattar dom situationen, har dom förslag på lösning.

Jag vet inte riktigt vilken lägenhet dom bor i men ska hålla utkik.
Det är en trevlig lösning och jag hoppas dom är samarbetsvilliga och vill försöka lösa problemet innan något allvarligt händer.
Tack!
 
Ser du dom någonsin utan hund (din eller deras)? I så fall, försök haffa dem och förklara att det faktiskt kan bli riktiga skador när hundar ryker ihop. Alla fattar inte det utan tycker att det är "okej" att andra hundar "uppfostrar" deras hund.

Jag ska hålla koll och försöka ta kontakt när dom eller jag är utan hund.
Har aldrig tänkt på om jag sett dom utan hund tidigare då det aldrig varit ett problem förut. Dom har ju haft hunden länge men alltid kopplad så har knappt lagt märke till dom tidigare. :cautious:
 
Du måste väl veta ungefär var ni möter jycken. Och så får du ha den i handen. Obs. Köp en liten rosa. Inget som ser ut som ett riktigt vapen. Jag hade en liten grön på jobbet som jag använde på dom som stod och rökande i dörren - fritidsgård. Gick väl i 3 matskedar vatten.

Ja, hitintills har jag stött på dom utanför dörren, så ja då kan jag faktiskt vara beredd med en vattenpistol eller blomspruta.
Dottern får nog offra en som jag kan använda :D
 
Fungerar det inte att prata med dom och hunden inte är direkt aggressiv utan mest kommer för nära för fort så skulle jag utrusta mig med någonting sånt här om det inte hjälper med vattenspruta. :devil: Skrämmer förhoppningsvis både hund och ägare så att de avskräcks från att fortsätta låta hunden springa fram. Jag tycker i alla fall dom låter sjukt obehagligt om jag inte är beredd på det.
36752
 
Jag hade inte tvekat att sparka till hunden om jag var orolig att det skulle bli slagsmål. Din hund får inte försvara sig men du får. Jag har sparkat till hundar som kommit framspringande. Först har jag försökt jaga bort den med rösten (har funkat de flesta gånger). Men en gång funkade det inte. Det var en liten hund. Så jag sparkade till den lätt så att den åkte bak lite. Ägaren tyckte att det var bra att jag lärde hennes hund att inte springa fram till andra hundar :rage:

Jag vet inte om jag skulle lyckas med att sparka bort den andra hunden då jag instinktivt håller min hund mot min framsida av benen för att hindra honom från att komma åt hunden. Igår stod vid och snurrade runt och fralla högg efter min hunds bakben.
Om min hund inte hade svarat upp hade jag nog lättare kunnat mota bort den andra hunden. Men nu så blir det att jag har fullt fokus på att min hund inte ska komma åt den andra för det är inte en fair fight så att säga då det är säkert en 35 kg skillnad på hundarna och jag vill ju verkligen inte att fralla åker på spö. :(:nailbiting:
 
Fungerar det inte att prata med dom och hunden inte är direkt aggressiv utan mest kommer för nära för fort så skulle jag utrusta mig med någonting sånt här om det inte hjälper med vattenspruta. :devil: Skrämmer förhoppningsvis både hund och ägare så att de avskräcks från att fortsätta låta hunden springa fram. Jag tycker i alla fall dom låter sjukt obehagligt om jag inte är beredd på det.Visa bifogad fil 36752

Jag ska försöka prata med dom och hoppas att vi kan komma fram till en lösning. Antingen att dom helt enkelt kopplar sin hund annars är jag öppen för att tex ta en promenad tillsammans under kontrollerande former så dom kan vänja sig vid varandra.
Första tillfället så upplevde jag att fralla mest var nyfiken, men när den kom springandes så gjorde min hund utfall i en markering att han inte ville hälsa, då gick fralla igång och gick på.
Andra gången så så fort fralla såg min hund kom den springandes och tacklade min hund och högg efter bakbenen.
Så upplever att eftersom första mötet inte blev ett positivt möte för någon part så kommer det bara att eskalerar om man inte kan försöka reda ut det och låta hundarna vänja sig vid varandra under kontrollera former.
Dom behöver inte bli "bästa vänner" men att dom helt enkelt vänjer sig vid varandra och inser att inget obehagligt händer när dom ser varandra.
Annars får man helt enkelt undvika varandra så gott det går vilket blir svårt eftersom vi är grannar och kommer stöta på varandra emellanåt.
 
Jag har en liten hundjävel (rent ut sagt) i min rätt omedelbara närhet s mer än gärna flyger rätt mot oss om den råkar komma lös. Tidigare handlade det om att den ville åt min förra tik, som den ville slåss med. Min hanhund avskyr denna tikpga det och förlåter henne inte för hennes otrevliga sätt.

Häromdagen incident nr 6 genom senaste åren. Hundeländet är kvarglömd ute och kommer i full kareta - jag har 3 hundar som går igång, men lyckas hålla dom halv bakom mig och gör mig galet stor och vrålar åt hunden att stanna. Hade inte det fungerat så hade jag inte tvekat att sparka den (kanske den då äntligen fattar läget). Men den hunden blir lite blockerad av att den tycker "alla mina ser lika ut" och tvekar lite när den kommer då den inte får sikte på rätt hund (som då inte finns kvar) vilket gör det lite lättare för mig att få väck den.

Försök lära din hund att gå bakom dig/ställa sig bakom dig vid situationer - inte alltid lätt, men börja träna när det är lugnt och öka successivt. Då kommer du lättare åt hundeländen när den kommer mot er.
Bäst är ju givetvis att prata med ägaren om hur skadad deras hund kan bli om din får tag i den.... ;)
 
Jag ska försöka prata med dom och hoppas att vi kan komma fram till en lösning. Antingen att dom helt enkelt kopplar sin hund annars är jag öppen för att tex ta en promenad tillsammans under kontrollerande former så dom kan vänja sig vid varandra.
Första tillfället så upplevde jag att fralla mest var nyfiken, men när den kom springandes så gjorde min hund utfall i en markering att han inte ville hälsa, då gick fralla igång och gick på.
Andra gången så så fort fralla såg min hund kom den springandes och tacklade min hund och högg efter bakbenen.
Så upplever att eftersom första mötet inte blev ett positivt möte för någon part så kommer det bara att eskalerar om man inte kan försöka reda ut det och låta hundarna vänja sig vid varandra under kontrollera former.
Dom behöver inte bli "bästa vänner" men att dom helt enkelt vänjer sig vid varandra och inser att inget obehagligt händer när dom ser varandra.
Annars får man helt enkelt undvika varandra så gott det går vilket blir svårt eftersom vi är grannar och kommer stöta på varandra emellanåt.
Du ska inte behöva gå en promenad ihop eller göra någonting du inte själv vill. Dom ska ha koppla sin hund. Har ni inga regler i era hus? Samtliga av alla lägenhetshus jag bott i har haft förbud mot lösa hundar i bostadsområdet. Frallor är ju extremt energiska och envisa och sällan särskilt lättskrämda om dom får igång så jag tror inte du kan skrämma iväg en sån hund så lätt utan att samtidigt göra sin egen hund väldigt stressad.
 
Jag har en liten hundjävel (rent ut sagt) i min rätt omedelbara närhet s mer än gärna flyger rätt mot oss om den råkar komma lös. Tidigare handlade det om att den ville åt min förra tik, som den ville slåss med. Min hanhund avskyr denna tikpga det och förlåter henne inte för hennes otrevliga sätt.

Häromdagen incident nr 6 genom senaste åren. Hundeländet är kvarglömd ute och kommer i full kareta - jag har 3 hundar som går igång, men lyckas hålla dom halv bakom mig och gör mig galet stor och vrålar åt hunden att stanna. Hade inte det fungerat så hade jag inte tvekat att sparka den (kanske den då äntligen fattar läget). Men den hunden blir lite blockerad av att den tycker "alla mina ser lika ut" och tvekar lite när den kommer då den inte får sikte på rätt hund (som då inte finns kvar) vilket gör det lite lättare för mig att få väck den.

Försök lära din hund att gå bakom dig/ställa sig bakom dig vid situationer - inte alltid lätt, men börja träna när det är lugnt och öka successivt. Då kommer du lättare åt hundeländen när den kommer mot er.
Bäst är ju givetvis att prata med ägaren om hur skadad deras hund kan bli om din får tag i den.... ;)

Tack för tipset om att lära/träna hunden att hålla sig bakom mig istället i sånna situationer. Det hade ju underlättat att mota bort ev lösa hundar.
Det ska jag ta och lära hunden.
Tack!
 
Jag hade nog anmält till hyresvärden bostadsrättsföreningen istället.. brukar inte vara populärt med lösa hundar rakt utanför husen.
Du ska inte behöva gå en promenad ihop eller göra någonting du inte själv vill. Dom ska ha koppla sin hund. Har ni inga regler i era hus? Samtliga av alla lägenhetshus jag bott i har haft förbud mot lösa hundar i bostadsområdet. Frallor är ju extremt energiska och envisa och sällan särskilt lättskrämda om dom får igång så jag tror inte du kan skrämma iväg en sån hund så lätt utan att samtidigt göra sin egen hund väldigt stressad.

Ja jag ska prata med värden, han är alltid väldigt hjälpsam och förmedlar mellan grannarna här.
Ska prata med ägarna när jag ser dom nästa gång också.
Har samma uppfattning gällande franska bulldogs att dom är rätt tuffa och envisa.
Senaste incidenten då hade den riktat in sig på min hund och tacklade honom. Tur det är en ganska liten tik.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
940
Senast: BornAgain
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp