Bemötande lösspringande hund

Tack för tipset om att lära/träna hunden att hålla sig bakom mig istället i sånna situationer. Det hade ju underlättat att mota bort ev lösa hundar.
Det ska jag ta och lära hunden.
Tack!

Det fungerar bara pa vissa hundar. Miss Mandy, min forra Rottis, gick in bakom mig nar jag bad. Alltid. Om hon inte tyckte att jag behovde forsvaras :crazy: typ for angripande hundar och sa ... da stallde hon sig framfor och vagrade flytta pa sig. Hon ansag att HON var "in charge of" forsvar av Matte. :banghead:

Pa grund av henne larde jag mig att saga till folk nar de forklarade att deras hundar var "snalla" att saga att "Det ar inte min"! Om jag var i din situation skulle jag ta med fikabrodet, eller bara vanta ut grannarna och mycket lagmalt forklara att MIN hund ar inte saker ... den gillar inte andra hundar som kommer fram.

Det tog mig ett tag, men jag har insett att det lonar sig inte att tala om for hundagare att deras hundar ar i "attack mode" aven om de hysteriskt attakerar ett staket mellan sig och min hund (som tyst sitter fot och tittar interesserat pa vad den andra hunden gor). Jag har hort sa mycket dumt ... som att, "Oh nej, min hund ar inte aggressive pa riktigt, den ar bara lek agrresive" :crazy: Och har insett att det "stigma" det innebar att deras hund inte ar "snall" ar for mycket for dem att acceptera. SA, genom att saga att MIN hund inte ar "snall" far jag precis det jag vill. De haller bort sin hund.
 
Märkligt vad lite folk verkar bry sig om sina hundar om TS hund är i 40-kilos klassen. Jag hade inte heller försökt tala nån till rätta, det är inte TS bekymmer att grannen är en puckad hundägare.
Bliw-tvålsförpackning tycker jag är en smart grej, själv har jag försvars-sprej. Sen hade jag jobbat mycket med min egen inställning. Hunden kan ju "lukta sig till" om man själv går upp i stress. Utan mer tänkt "jaha, nu kommer den där idioten och hens hund igen" Sen hade jag bara fokuserat på min egen hund, möjligen använt en doja för att fösa undan frallan. Men jobbat på mitt eget lugn, för det påverkar min hund.
 
Ser man att hunden är på väg, kan man också rusa mot den med ett avgrundvrål och sitt mest hotfulla kroppsspråk. Många hundar går att hejda på det viset. Inte de allra värsta värstingarna kanske, men många.

Det funkar for det mesta ... dock drar det ofta igang den egna hunden om den ar i "forsvars mode". Om den redan anser att den som kommer ar lite laskig sa blir mattes avgrundsvral rena uppmaningen att attakera. Med en mindre hund man kan kontrollera ar det inga problem, men har man en stor hund kan det vara forodande.
 
Det funkar for det mesta ... dock drar det ofta igang den egna hunden om den ar i "forsvars mode". Om den redan anser att den som kommer ar lite laskig sa blir mattes avgrundsvral rena uppmaningen att attakera. Med en mindre hund man kan kontrollera ar det inga problem, men har man en stor hund kan det vara forodande.
Absolut! Med min hund, Beauceronen, hade det inte funkat, då hade vi blivit två som tillsammans rusat mot den mötande hunden...! Men jag vet de som "räddat" sina småhundar genom att möta den framrusande hunden med samma mynt - ett vrål och en motattack.
 
Jag har sparkat en framrusande hund. En rejäl känga rakt i bogen och skulle absolut göra samma igen om jag befarade att det annars skulle bli slagsmål. Vill folk inte ha sin hund sparkad får de hålla den ifrån oss. Att prata snällt funkar sällan på folk som är så ignoranta som dessa verkar vara.
 
Det fungerar bara pa vissa hundar. Miss Mandy, min forra Rottis, gick in bakom mig nar jag bad. Alltid. Om hon inte tyckte att jag behovde forsvaras :crazy: typ for angripande hundar och sa ... da stallde hon sig framfor och vagrade flytta pa sig. Hon ansag att HON var "in charge of" forsvar av Matte. :banghead:

Pa grund av henne larde jag mig att saga till folk nar de forklarade att deras hundar var "snalla" att saga att "Det ar inte min"! Om jag var i din situation skulle jag ta med fikabrodet, eller bara vanta ut grannarna och mycket lagmalt forklara att MIN hund ar inte saker ... den gillar inte andra hundar som kommer fram.

Det tog mig ett tag, men jag har insett att det lonar sig inte att tala om for hundagare att deras hundar ar i "attack mode" aven om de hysteriskt attakerar ett staket mellan sig och min hund (som tyst sitter fot och tittar interesserat pa vad den andra hunden gor). Jag har hort sa mycket dumt ... som att, "Oh nej, min hund ar inte aggressive pa riktigt, den ar bara lek agrresive" :crazy: Och har insett att det "stigma" det innebar att deras hund inte ar "snall" ar for mycket for dem att acceptera. SA, genom att saga att MIN hund inte ar "snall" far jag precis det jag vill. De haller bort sin hund.

Ja, med min hund är det nog inte så mycket att han ska vakta och skydda mig egentligen, utan sig själv tror jag. Han blir väldigt blockerad i tumultet och lyssnar inte på mig där och då. Men det kan ju vara värt att prova lära in bakom så han kanske kan förstå att jag skyddar honom och tar hand om ev attackerade hundar. Att han inte måste försvara sig utan kan förlita sig på mig.
Schäfern jag hade för många år sedan var sån som vaktade mig och sambon mot allt som hon upplevde som fara. Då flyttade hon inte på sig i första taget.
 
Märkligt vad lite folk verkar bry sig om sina hundar om TS hund är i 40-kilos klassen. Jag hade inte heller försökt tala nån till rätta, det är inte TS bekymmer att grannen är en puckad hundägare.
Bliw-tvålsförpackning tycker jag är en smart grej, själv har jag försvars-sprej. Sen hade jag jobbat mycket med min egen inställning. Hunden kan ju "lukta sig till" om man själv går upp i stress. Utan mer tänkt "jaha, nu kommer den där idioten och hens hund igen" Sen hade jag bara fokuserat på min egen hund, möjligen använt en doja för att fösa undan frallan. Men jobbat på mitt eget lugn, för det påverkar min hund.

Ja jag tycker själv det är lite märkligt att man inte blir lite mer orolig än dom tycktes bli. Skulle ett riktigt bråk ske våra hundar sinsemellan så har deras hund ingen chans.
Du har helt rätt i att tänka på sin egen inställning.
Min hund märker direkt när jag spänner mig eller blir orolig. Då går han igång mycket mer än när man är avslappnad och lugn.
I dessa situationer som varit med frallan så har jag blivit väldigt spänd och stressad och även överrumplad av händelserna. Jag var inte beredd på att frallan skulle komma farandes utan allt skedde instinktivt av mig att desperat försöka hålla min hund borta från den andra så inga skador ev skulle kunna ske. Det är nog det jag fasar mest över, att fralla åker på storstryk och att man sedan får ett tråkigt rykte om sig att ens hund är livsfarlig eller dylikt.

Men nu har jag inte sett skymten av hunden eller ägarna på flera dagar. Hoppas på att springa på dom och ändå försöka prata och se vart det leder.
 
Ser man att hunden är på väg, kan man också rusa mot den med ett avgrundvrål och sitt mest hotfulla kroppsspråk. Många hundar går att hejda på det viset. Inte de allra värsta värstingarna kanske, men många.

Det kan nog absolut fungera i många situationer. Jag tror dock att min hund hade triggas igång totalt och allt hade blivit mycket värre eftersom att min egna hund svarar upp på den frammspringande hunden.
Men jag förstår tanken och funkar nog bra i många situationer då den anfallande hunden säkert kommer av sig och avbryter/backar.
 
Ja jag tycker själv det är lite märkligt att man inte blir lite mer orolig än dom tycktes bli. Skulle ett riktigt bråk ske våra hundar sinsemellan så har deras hund ingen chans.
Du har helt rätt i att tänka på sin egen inställning.
Min hund märker direkt när jag spänner mig eller blir orolig. Då går han igång mycket mer än när man är avslappnad och lugn.
I dessa situationer som varit med frallan så har jag blivit väldigt spänd och stressad och även överrumplad av händelserna. Jag var inte beredd på att frallan skulle komma farandes utan allt skedde instinktivt av mig att desperat försöka hålla min hund borta från den andra så inga skador ev skulle kunna ske. Det är nog det jag fasar mest över, att fralla åker på storstryk och att man sedan får ett tråkigt rykte om sig att ens hund är livsfarlig eller dylikt.

Men nu har jag inte sett skymten av hunden eller ägarna på flera dagar. Hoppas på att springa på dom och ändå försöka prata och se vart det leder.

Jag tror att många människor helt enkelt inte sett ett riktigt hundslagsmål och verkligen inte begriper hur lätt det uppstår verkliga skador. Det är ju samma sak med folk som inte sett ett riktigt knytnävsslagsmål och därmed inte inser att det faktiskt bara behövs ETT slag om det vill sig illa

De inser inte heller att det inte bara är den mopsande lilla hunden som "behöver en tillsägelse" som far illa, utan din hund tar ju också skada psykiskt varje gång den känner att den behöver agera ggressivt. det är ju inte något en hund egentligen Vill göra.
Därför tror jag att det är värdefullt med en konversation. de kanske inte förstår helt och hållet för det, men att påminna dem om att allt som behövs är att din hund säger ifrån med ETT riktigt bett för att deras ska hamna hos veterinären eller värre.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 054
Senast: BornAgain
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 525
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp