Ben-remmar till hundtäcke

Lena_B

Trådstartare
Min ena (jakt)golden gillar inte sina täcken. Jag ska klippa bort "triangeln" bak på BoT-täckena så de inte klämmer ner svansen, men jag tror att hon även reagerar på att benbanden på regntäcket luggar pälsen på insidan av låren när hon går. Jag har precis köpt ett nytt rea-täcke där benbanden sitter märkligt, nästan lodrätt i bakkant på täcket, så det måste jag göra något åt. Om det funkar bra kan jag ju även fixa de andra.

Jag har lite funderingar på använda tygband och att göra något liknade hästtäcke, alltså att lägga banden omlott så de ligger ut från benen. Men då går det ju inte att bara "lyfta i" bakbenen så hur fixar jag ett vettigt snabbfäste på ett hundtäcke? Jag tror det räcker med att bandet går att ta loss på ena sidan och jag tror att fästet ska sitta bak, men har ni några idéer på vad som kan funka?

Det är en tik och hon har ryggproblem så hon behöver täcke.
 
Jag använder inte bensnörena. I 9 av 10 fall är de för korta och skär in i de ädlare delarna på min stackars hund, tycker det ser ruskigt obekvämt ut så oftast konstaterar jag efter 2 minuter att de måste bort :o Täcken som är på hunddagis klipper jag bort snörena på, så inte personalen av misstag trär in benen i dom... I annat fall struntar jag bara i att använda dem.

Har ett Rukka Stream regntäcke som sitter skitbra även utan snörena. Nu inväntar jag vintern för att se om Hurtta Extreme Warmer sitter lika bra, vilket jag tror då det går att knäppa den under svansen.
Vissa täcken ligger lite lätt baktill men det går nog att lösa med ett extra magbälte tänker jag, du har ju en rejälare hund som det kanske funkar att komplettera med typ en elastisk täckgjord som en har på häst? På min lilla skrutt blir sånt otympligt men tackolov funkar det ändå.
 
Min ena (jakt)golden gillar inte sina täcken. Jag ska klippa bort "triangeln" bak på BoT-täckena så de inte klämmer ner svansen, men jag tror att hon även reagerar på att benbanden på regntäcket luggar pälsen på insidan av låren när hon går. Jag har precis köpt ett nytt rea-täcke där benbanden sitter märkligt, nästan lodrätt i bakkant på täcket, så det måste jag göra något åt. Om det funkar bra kan jag ju även fixa de andra.

Jag har lite funderingar på använda tygband och att göra något liknade hästtäcke, alltså att lägga banden omlott så de ligger ut från benen. Men då går det ju inte att bara "lyfta i" bakbenen så hur fixar jag ett vettigt snabbfäste på ett hundtäcke? Jag tror det räcker med att bandet går att ta loss på ena sidan och jag tror att fästet ska sitta bak, men har ni några idéer på vad som kan funka?

Det är en tik och hon har ryggproblem så hon behöver täcke.
Eftersom att det är en tik så kanske du kan ha något band med resår i runt magen lite löst så att täcket ändå hänger kvar där?

Tänker att det kanske kan vara en smidig lösning. Kan nog funka att fästa med bara kardborre.
 
Jag har ett enda täcke där bensnörena är ett måste annars drar det iväg,så som en del andra använder jag dom inte och eftersom att dom inte är ivägen får dom sitta kvar.
 
Utan benremmar åker täckena över på sidan, särskilt när hon kör snurra 23 varv på stället innan hon kan bajsa. Jag får kolla om det är så att det sträna för att fästet bak sitter för högt, men spontant känns det som att det kommer att lugga pälsen ännu mer om de kommer lägte.

Nu funderar jag på om det skulle funka att ett längre band bak ovh på något sätt haka fast i magplattan etter kanske ha två band och knyta rosett på ryggen.

Men jag börjar nog med att helt enkelt prova med ett band runt midjan!
 

Liknande trådar

Hästvård För att göra historien ganska kort så är jag ägare till en 6årig d-ponnyvallack och vi har varit grymt otursförföljda genom åren. Han...
Svar
9
· Visningar
1 516
Senast: mackan
·
L
Hästvård Jag har haft den "nya" hästen med min valack nu 1 vecka och det har funkat så bra...förutom att dom har tagit av sig täckena och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 628
Senast: Miss
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 119
Senast: Carolrita
·
Trav när man INTE ska göra det??? Ni som varit med på forument länge minns kanske när jag skulle hjälpa min kompis som skulle jobba...
Svar
9
· Visningar
1 352
Senast: jari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp