Benämning på klasser

M

Mrs Mjut

Jag har en fundering på hur det svenska systemet fungerar, här verkar */**/*** vara nationella tävlingar? Eller vad heter de nationella klasser som går på samma hinder höjd?

I England, som ju är Stort inom fälttävlan, så har de ju sina Novice, Intermedier & Advanced där du måste ha brittisk licens (så tror jag d är iaf?), men de */**/*** håller en helt annat svårighetsgrad trots att de är på samma hinderhöjd då de både är internationella och mer tekniska.

Är det inte att lura ryttare att de rider en ex ** i Sverige och sedan när de kommer utanför Sverige håller det en helt? annat svårighetsgrad?

Ngn som kan reda ut mit huvudbry?
 
Sv: Benämning på klasser

Här i sverige har vi inte bara */**/*** klasser som nationella utan vårat "klass-system" börjar med

90-klass, dvs hinderhöjd 90cm i terrängen, sedan
100-klass och där är således hinderhöjden i terrängen 100cm

Sedan börjar vi på dom så kallade stjärn-klasserna

CNC*/CCN* = 110cm
CNC**/CCN** = 115cm
CNC***/CCN*** = 120cm

CNC är klasser utan steeplechase och distans medans CCN är med steeple och distans. Alltså att jämnföra CIC och CCI.

Jämnför man det svenska TR:et med det internationella när det gäller alla måtten på hinder så överensstämmer dom varandra på dom flesta mått, hittar tyvärr inte det internationella TR.et så jag kan jämnföra mer exakt.

Man kan säga att Englands novice är som våran 90-klass och att advanced är som våran 100-klass.
Kommer inte ihåg om det är så att man får ha eller om det var ett "försök" som pågick förut där man här i Sverige kunde ha fälltävlan i en så kallad 70-klass där hindrena alltså var 70cm.

Det var en liten snabb förklaring till den svenska klassindelningen inom fälttävlan.
Hoppas det gav dig lite mer klarhet i det hela.
 
Sv: Benämning på klasser

Aha, så det är inte CIC/CCI klasser det handlar om? Det kan ju vara en förklaring! Tack :)

0.90m i Eng är INTRO och 1m är pre-novice vet jag dock, Novice ligger på 1.10
 
Sv: Benämning på klasser

Advanced är jämförbart med svår klass, dvs cnc *** och intermediate är som en cnc ** ungefär.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 411
Senast: Görel
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 110
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp