Benämningar på olika kompetens inom samma befattning

Milosari

Trådstartare
På min arbetsplats håller vi för tillfället på att undersöka möjligheten att göra karriär inom företaget utan att göra karriär = bli chef. Man ska helt enkelt kunna bli riktigt bra inom sitt yrke, och vi ska kunna rekrytera experter inom smala områden. Men för att inte skapa fler befattningar (yrkesroller) så finns då idén att man ska bli senior xx. Men junior xx vill ingen vara. Så då är frågan om man ska hitta andra benämningar än junior och senior. Hur ser det ut på era arbetsplatser? Vad kallar ni det?
 
På min arbetsplats håller vi för tillfället på att undersöka möjligheten att göra karriär inom företaget utan att göra karriär = bli chef. Man ska helt enkelt kunna bli riktigt bra inom sitt yrke, och vi ska kunna rekrytera experter inom smala områden. Men för att inte skapa fler befattningar (yrkesroller) så finns då idén att man ska bli senior xx. Men junior xx vill ingen vara. Så då är frågan om man ska hitta andra benämningar än junior och senior. Hur ser det ut på era arbetsplatser? Vad kallar ni det?

Vi har "titel" och senior "titel", junior används inte inom min organisation även om det förekommer inom yrket.
 
På min arbetsplats håller vi för tillfället på att undersöka möjligheten att göra karriär inom företaget utan att göra karriär = bli chef. Man ska helt enkelt kunna bli riktigt bra inom sitt yrke, och vi ska kunna rekrytera experter inom smala områden. Men för att inte skapa fler befattningar (yrkesroller) så finns då idén att man ska bli senior xx. Men junior xx vill ingen vara. Så då är frågan om man ska hitta andra benämningar än junior och senior. Hur ser det ut på era arbetsplatser? Vad kallar ni det?

I min värld går det analysi - consultant - senior consultant, manager - senior manager - director.


Håller med om att juniora prefix kan funka för roller för nyexade eller de med liten arbetserfarenhet.
 
Jag har sett ”Expert level” och ”Specialist”. Tex Expert level Project manager.

Men jag håller med många av de ovanstående kommentarerna. Projektledare kontra Senior projektledare är vanligast att jag ser. Nu blev rollen projektledare exemplet men tror ni fattar.

Mvh Miks
 
Vi gör karriär genom att fördjupa oss och vidareutveckla oss inom vårt område. Genom att delta i och starta upp och leda projekt med viss inriktning får vi spetskompetens inom ett visst ämne. Alltså mer som @Miks kommentar, expert/specialist. Det blir alltså den personen man går till när man behöver veta något om den personens specialistområde, hen har inte någon ensamrätt att få jobba med den specifika frågan hen är specialist inom, men mer som en kompetens andra kan fråga och lära sig av.

Personligen är jag lite allergisk mot olika titelnivåer eller vad man kan kalla det. Jag har vid flera tillfällen varit med om personer som har fått titeln senior eller liknande tar sig rollen "mellanchef" även om det inte är syftet. Det har skapat dålig stämning, avundsjuka och skitsnack på många nivåer i företaget. I de fallen har man alltså skapat nya nivåer/titlar just för att personer ska känna att de kan göra karriär i företaget men de har missuppfattats och missbrukats av dem som fått en högre status eller vad man kan säga.
 
På tidigare jobb så fanns åtskillnaden "vanlig" ingenjör och sedan tre nivåer upp därifrån. Nu har jag totalt glömt bort vad nivåerna hette, men den första var ungefär senior/erfaren medarbetare. Ett steg upp så var man typ kvalitetsstämplad att kunna ha en roll som teknisk ledare, och då ingick ett utbildningsprogram. Tredje nivån var var det bara en handfull av ett par tusen anställda som nådde. "Tekniskt geni", eller nåt :D
 
Vi gör karriär genom att fördjupa oss och vidareutveckla oss inom vårt område. Genom att delta i och starta upp och leda projekt med viss inriktning får vi spetskompetens inom ett visst ämne. Alltså mer som @Miks kommentar, expert/specialist. Det blir alltså den personen man går till när man behöver veta något om den personens specialistområde, hen har inte någon ensamrätt att få jobba med den specifika frågan hen är specialist inom, men mer som en kompetens andra kan fråga och lära sig av.

Personligen är jag lite allergisk mot olika titelnivåer eller vad man kan kalla det. Jag har vid flera tillfällen varit med om personer som har fått titeln senior eller liknande tar sig rollen "mellanchef" även om det inte är syftet. Det har skapat dålig stämning, avundsjuka och skitsnack på många nivåer i företaget. I de fallen har man alltså skapat nya nivåer/titlar just för att personer ska känna att de kan göra karriär i företaget men de har missuppfattats och missbrukats av dem som fått en högre status eller vad man kan säga.
Jag tänker att titelnivåer ändå kan fylla en funktion. Vill man inte ha ett ledaransvar och bli arbetsledare eller chef, så finns det i dagsläget inte riktigt några karriärvägar hos oss, och då lämnar de bästa. Det blir också tydligare varför en anläggning kan ha bra snurr medan en annan har problem trots lika många tekniker, om den ena har en större andel seniora tekniker. Och det kan motivera varför den ene har högre lön än den andre. Naturligtvis ska det finnas definierade kriterier för de olika nivåerna, och detta kan användas i målsamtal. Tjänster som innebär ledaransvar ska ha egna befattningsbeskrivningar.
 
Vi har ett system med
”Område” Engineer
Senior ”Område” Engineer
Lead ”Område” Engineer

Sedan finns ett gäng roller man kan ha utöver den fasta titeln.

Men de har olika ”job descriptions” för att förtydliga att förväntningarna på ansvarstagande är annorlunda.

Jag tycker nog man ska skippa ”junior” utan kommer man in färdigutbildad så är man fullvärdig.

Inte säker på att jag gillar titelfipplandet mycket men i den organisation jag arbetar i är det helt nödvändigt.
 
Jag tänker att titelnivåer ändå kan fylla en funktion. Vill man inte ha ett ledaransvar och bli arbetsledare eller chef, så finns det i dagsläget inte riktigt några karriärvägar hos oss, och då lämnar de bästa. Det blir också tydligare varför en anläggning kan ha bra snurr medan en annan har problem trots lika många tekniker, om den ena har en större andel seniora tekniker. Och det kan motivera varför den ene har högre lön än den andre. Naturligtvis ska det finnas definierade kriterier för de olika nivåerna, och detta kan användas i målsamtal. Tjänster som innebär ledaransvar ska ha egna befattningsbeskrivningar.
Mmm.. så sant, så sant. Det var väl där det brast där jag jobbade. Det var inte tydligt vad senior etc. Innebar.
 
Vi har väldigt luddiga titlar som inte ens talar om inom vilket expert/specialistområde vi arbetar inom. Om vi fortsätter med exemplet Projektledare så har vi Projektledare inom expertområde A, Projektledare inom expertområde B och Projektledare inom expertområde C, men alla heter Projektledare. Har man varit här länge kan man få heta Senior Projektledare. Då förväntas man vara fadder till nyanställda, kunna gå in som tf Gruppchef vid behov samt att man ska kunna vända sig till en om man har diverse frågor. Man får ett litet lönepåslag för detta. Sedan finns det också en del befattningar som Utvecklare eller Områdesansvarig som kan vara nästa steg (men förstås endast för några få och dessa blir ju inte ledia så ofta).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kände mig lite söndagdeppig igår igen, inför en ny arbetsvecka. Det har gått så många år nu utan att jag känt någon som helst...
2
Svar
31
· Visningar
2 902
Senast: enough
·
Skola & Jobb Hej! Inte mitt riktiga konto för jag vill vara anonym om detta så om nån kommer på vem jag är håll det gärna för er själva tack! Jag...
Svar
8
· Visningar
2 549
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har bara några dagar kvar på mitt nuvarande jobb. Om jag tycker att saker och ting inte har skötts särskilt bra hittills, så borde...
Svar
2
· Visningar
910
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 131
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp