Bukefalos 28 år!

Benfrågor?!

R

Rapid

Mitt 15-åriga arabsto har de senaste 3 veckorna haft märkbar men inte kraftig svullnad+tjockhet i sitt ena framben över senan (mellan knä och kota) som kommit och gått. Ibland har även samma hov varit lite varm.

Tror inte jag skulle reagerat på ovanstående om det inte var för skillnaden mellan detta ben och de övriga (då hon normalt lätt "tjocknar" lite i benen då hon stått inne några timmar).

Hon har inte varit halt.

Detta har alltså kommit ena dagen och varit borta någon dag senare, för att nu senast återkomma efter en vecka utan symptom. Hon är även lite tjock och gallig i bakbenen över senor och has, men inte markant mer än tidigare. Kanske något mer i det bakben som är diagonalt med svullet framben..

Jag har aldrig haft problem med hennes senor tidigare. Hon hoppas inte pga en ringa pålagring i (samma) framknä.

Hon äter i princip bara grovfoder.

Någon i mitt stall tycker att hovslagaren sparar för långa tår på henne och sa att det kunde vara en orsak. Jag tycker inte att hennes tår är särskilt långa (men är inte så kunnig) och hon verkades senast för 6 veckor sedan.

Hon springer en del i sin hage med sina kompisar och hon är broddad med 4 brodd per sko sedan december.

Jag har ännu inte tagit ut veterinär men skall göra det i nästa vecka.

Några funderingar/synpunkter på denna långa och röriga fråga?

/R
 
Jag har för mig att jag hörde en gång för typ läääänge sen när vi var inne med ena hästen som hade en gaffelbandsskada att hästar med lättare sen- och gaffelbandsskador inte alltid är synligt halta utav det.Om det stämmer eller ej,det vet jag inte,stämde iof nästan på den vi var in med,svullen,diffust knackig men ej halt..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 655
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 316
Senast: jemeni
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 632
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp