Bukefalos 28 år!

AVB

Trådstartare
Har aldrig lyckats träffa någon, och funderar på att skaffa en.

Nån som har erfarenhet av hur de är i temperamentet?

Har försökt läsa på, men hittar bara helt okritiska beskrivningar, stämmer de?? :nailbiting: De är ju så snygga
 
Sv: Bengaler

Översociala, gapiga och "gå-påiga" men vackra på håll :angel:
Jag är visserligen inte kattmänniska över huvud taget, men jag tycker bengaler är hemskt jobbiga för att vara katter. Fast jag antar att gillar man katter som vill vara med hela tiden (HELA tiden!!) och som skriker så fort det är nåt kanske de är jättetrevliga :p
 
Sv: Bengaler

Har aldrig lyckats träffa någon, och funderar på att skaffa en.

Nån som har erfarenhet av hur de är i temperamentet?

Har försökt läsa på, men hittar bara helt okritiska beskrivningar, stämmer de?? :nailbiting: De är ju så snygga

Har flera stycken =)
Mina katter har ljuvligt temperament. Mina katter är sociala och vill gärna vara med där de händer saker. Hälsar gärna främlingar välkommen. Nyfikna, lättlärda och helt underbara muskelknippen. På natten har jag oftast flera som sover med mig i sängen.
Har 2 katter som gärna öppnar dörrar så här finns både låsta dörrar och vända handtag på dörrar som ska förbli stängda=)

Fertila bengaler pratar en hel del vid löp, hanarna råmar efter honor. Annars är de inte mer pratiga än normala katter.

www.bengalkatten.nu finns en hel del uppfödare, kanske finns det någon i närheten av där du bor som du kan hälsa på.
 
Sv: Bengaler

Har aldrig lyckats träffa någon, och funderar på att skaffa en.

Nån som har erfarenhet av hur de är i temperamentet?

Har försökt läsa på, men hittar bara helt okritiska beskrivningar, stämmer de?? :nailbiting: De är ju så snygga

Har du någon egen erfarenhet av att leva med katter? Hur var de i så fall, vad var positivt och vad var mindre positivt?
 
Sv: Bengaler

Min upplevelse av bengaler är precis som Sparrisens.
Skitfina, verkligen - men galet jobbiga. Att de "pratar" är en underdrift. Skriker och är galet enerverande skulle jag säga :p
 
Sv: Bengaler

Min upplevelse av bengaler är precis som Sparrisens.
Skitfina, verkligen - men galet jobbiga. Att de "pratar" är en underdrift. Skriker och är galet enerverande skulle jag säga :p

Ja, allt beror på vad man jämför med och vad man har för erfarenheter och förväntningar på vad det innebär att leva med katt. Jag vet nyblivna kattägare som får spader på de mest lugna och sansade av raser och det beror på att de inte varit förberedda på att även t.ex. en Ragdoll faktiskt är en KATT. Andra upplever att samma Ragdoll är alltför sävlig, tillbakadragen och lugn. Tråkig, helt enkelt.

När man väljer kattras, och särskilt lite speciella raser som Bengal, är det otroligt viktigt att man inte endast låter sig förföras av det vackra utseendet, utan sätter sig in i hur och på vilket sätt katten faktiskt kommer att påverka ens egen livsstil, miljö och vardag.

Har man ingen erfarenhet av att leva med katt skulle jag rekommendera att man börjar med en "lagom-ras", t.ex. norsk skogkatt, helig birma, sibirisk katt, maine coon, ragdoll, europé eller brittiskt korthår. När/om man efter den erfarenheten känner sig redo för intensivare katter, så är man nog det.
 
Sv: Bengaler

Har du någon egen erfarenhet av att leva med katter? Hur var de i så fall, vad var positivt och vad var mindre positivt?
Ja, har en katt nu! (Som jag nog tyvärr måste lämna tillbaka till tidigare ägare av olika skäl, det är därför jag funderar på en ny katt.)

Jag gillar när katter "är med". Har inga problem med att min följer efter mig i lägenheten på 1-2 meters avstånd jämt, det är bara mysigt. Gillar att hon vill bli klappad mycket (sover på mina fötter på natten osv) och att hon inte är så himla självständig/enstörig som vissa katter kan vara, att hon t ex alltid hälsar på gäster, inte gömmer sig under sängen och surar.

Det som jag tycker är jobbigt är när hon klöser, kutar omkring och välter saker, leker med ljus, lever om. Tycker det är rätt jobbigt när katter attack-leker också (min katt brukar lura på mig bakom hörn och sen rusa fram och sätta klorna i mitt lår...). Men jag har hellre en lite livligare katt än en apatisk soffkudde.

Tror du bengal kan passa? :)

Tack!
 
Sv: Bengaler

Översociala, gapiga och "gå-påiga" men vackra på håll :angel:
Jag är visserligen inte kattmänniska över huvud taget, men jag tycker bengaler är hemskt jobbiga för att vara katter. Fast jag antar att gillar man katter som vill vara med hela tiden (HELA tiden!!) och som skriker så fort det är nåt kanske de är jättetrevliga :p
Haha, tack för ärligt svar

Är uppvuxen med hundrasen vorsteh, som vibrerar och piper om de inte får kuta 4 mil om dagen och vill ha konstant kroppskontakt resten av tiden. :D Så mina referenser är kanske lite skeva. Tycker ofta "vanliga" katter är lite arroganta och trista. Men har som sagt aldrig träffat en bengal..
 
Sv: Bengaler

Såg att det var du som skrev följande för ett tag sedan:

"Jag har bara haft min katt sedan november, så jag har inte supermycket att jämföra med, men jag tycker hon har blivit märkbart galnare sen jag började renovera min lägenhet.

Klöser på allt (gjorde hon mkt sällan tidigare), tuggar på grejer, kutar runt och lever om även långt efter byggjobbarna gått hem för dagen. Hon rev sönder en klänning som hängde på en galge idag och den här veckan har hon väckt mig flera gånger genom att välta saker och bullra omkring på nätterna. Hon är dessutom helt besatt av att gnaga på (???) all frigolit, papp och tejp som ligger i lägenheten."


Är det p.g.a. kattens beteende som du vill lämna tillbaka henne? Beteendet som beskrivs och som stör dig är precis så som de flesta katter beter sig ibland och som understimulerade aktiva katter ofta beter sig.

Hur stort bor du? Hur kattanpassar du lägenheten efter en aktiv katt med stort behov av stimulans? Är du beredd på att behöva kattsäkra lägenheten, ändra vanor och placering av saker med tanke på kattens nyfikenhet, "klåfingrighet" och rörelse/klättervanor? Hur stor del av din fritid (eller tid öht) kommer du att kunna umgås med katten? Är det uteslutet att ha två katter?
 
Sv: Bengaler

Såg att det var du som skrev följande för ett tag sedan:

"Jag har bara haft min katt sedan november, så jag har inte supermycket att jämföra med, men jag tycker hon har blivit märkbart galnare sen jag började renovera min lägenhet.

Klöser på allt (gjorde hon mkt sällan tidigare), tuggar på grejer, kutar runt och lever om även långt efter byggjobbarna gått hem för dagen. Hon rev sönder en klänning som hängde på en galge idag och den här veckan har hon väckt mig flera gånger genom att välta saker och bullra omkring på nätterna. Hon är dessutom helt besatt av att gnaga på (???) all frigolit, papp och tejp som ligger i lägenheten."


Är det p.g.a. kattens beteende som du vill lämna tillbaka henne? Beteendet som beskrivs och som stör dig är precis så som de flesta katter beter sig ibland och som understimulerade aktiva katter ofta beter sig.

Hur stort bor du? Hur kattanpassar du lägenheten efter en aktiv katt med stort behov av stimulans? Är du beredd på att behöva kattsäkra lägenheten, ändra vanor och placering av saker med tanke på kattens nyfikenhet, "klåfingrighet" och rörelse/klättervanor? Hur stor del av din fritid (eller tid öht) kommer du att kunna umgås med katten? Är det uteslutet att ha två katter?
Nä absolut inte därför. Hon blev väldigt stressad i några dagar i början av renoveringen, så vi flyttade till en kompis tills det var klart (kom hem idag), allt har gått bra. Nä, anledningen att jag måste lämna tillbaka henne är att hon från början var en hittekatt, vars "riktiga" matte nu plötsligt dykt upp, och jag tror jag har bestämt mig för att ge tillbaka henne. Men det är extremt sorgligt, vi trivs jättebra ihop.

Jag förstår att det är av välvilja som du frågar, men jag undrar alltså om bengalrasen, inte om kattskötsel i sig.
 
Sv: Bengaler

Nä absolut inte därför. Hon blev väldigt stressad i några dagar i början av renoveringen, så vi flyttade till en kompis tills det var klart (kom hem idag), allt har gått bra. Nä, anledningen att jag måste lämna tillbaka henne är att hon från början var en hittekatt, vars "riktiga" matte nu plötsligt dykt upp, och jag tror jag har bestämt mig för att ge tillbaka henne. Men det är extremt sorgligt, vi trivs jättebra ihop.

Jag förstår att det är av välvilja som du frågar, men jag undrar alltså om bengalrasen, inte om kattskötsel i sig.

Skönt att höra att det inte var beteendet som var orsaken. Om kattens ursprungliga/"riktiga" ägare gjort anspråk på att få tillbaka katten förstår jag att du måste släppa henne.

Ja, det är av välvilja både mot dig och din framtida katt jag frågar som jag gör. Många ÄR inte beredda på vad som krävs och vad det innebär att ha katt och då är en bengal lite överkurs anser jag. För att trivas med bengaler bör man vara lite mer engagerad och lite mer överseende och tolerant än vad som krävs av vanliga kattägare.
 
Sv: Bengaler

Jag växte också upp med energiska hundar samt en katt av okänd ras, men bengaler är en klass för sig i mina ögon :angel:
Jag har inte haft katt i "vuxen" ålder, men umgåtts väldigt mycket hemma hos vänner med katter. De enda jag inte orkar med är bengalerna...
 
Sv: Bengaler

Jag gillar när katter "är med". Har inga problem med att min följer efter mig i lägenheten på 1-2 meters avstånd jämt, det är bara mysigt. Gillar att hon vill bli klappad mycket (sover på mina fötter på natten osv) och att hon inte är så himla självständig/enstörig som vissa katter kan vara, att hon t ex alltid hälsar på gäster, inte gömmer sig under sängen och surar.

Det som jag tycker är jobbigt är när hon klöser, kutar omkring och välter saker, leker med ljus, lever om. Tycker det är rätt jobbigt när katter attack-leker också (min katt brukar lura på mig bakom hörn och sen rusa fram och sätta klorna i mitt lår...). Men jag har hellre en lite livligare katt än en apatisk soffkudde.

Förlåt men jag undrar lite över det sista stycket om en bengal verkligen passar. Jag har själv tidigare bara haft bondkatter innan jag köpte min nuvarande ragdoll. Jag tycker att hon är precis lagom med buset (men hon är ju fortfarande ung (6 månader)), lever om ibland med förtjusta spring hit å dit och leker med sina leksaker men har bara vält en kruka (som var väldigt ostabil) hittills. Annars så följer hon hemskt gärna efter en vartän man går i lägenheten.

Jag menar inte att du borde köpa en ragdoll och jag har ingen erfarenhet av bengaler men när min katt låter som att den passar in med din beskrivning av vad för katt du vill ha i det andra stycket när hon "bara" är en ragdoll så undrar jag om en bengal verkligen stämmer in på det du vill ha..?
 
Sv: Bengaler

Har aldrig lyckats träffa någon, och funderar på att skaffa en.

Nån som har erfarenhet av hur de är i temperamentet?

Har försökt läsa på, men hittar bara helt okritiska beskrivningar, stämmer de?? :nailbiting: De är ju så snygga

Jag har en treårig ofantligt vacker Bengalhona, som inte är gapigare än de bondkatter jag haft tidigare. Hon är nyfiken och med överallt småpratar ofta och gärna :) Jag har henne som utekatt ( verkar extremt ovanligt ?) med kattlucka så hon kommer och går som det passar henne själv och hon är därför även kastrerad kanske minskar på gapigheten också?

Letade rätt länge innan jag hittade en uppfödare som ville sälja till en sån som vill ha katten ute tydligen har de flesta uppfödare uppfattningen att de är och bör vara innekatter :cautious:

Min är dessutom en fena på att fånga möss. Summa sumarum en underbar individ och vacker som en dröm.
 
Sv: Bengaler

Jag har en treårig ofantligt vacker Bengalhona, som inte är gapigare än de bondkatter jag haft tidigare. Hon är nyfiken och med överallt småpratar ofta och gärna :) Jag har henne som utekatt ( verkar extremt ovanligt ?) med kattlucka så hon kommer och går som det passar henne själv och hon är därför även kastrerad kanske minskar på gapigheten också?

Letade rätt länge innan jag hittade en uppfödare som ville sälja till en sån som vill ha katten ute tydligen har de flesta uppfödare uppfattningen att de är och bör vara innekatter :cautious:

Min är dessutom en fena på att fånga möss. Summa sumarum en underbar individ och vacker som en dröm.

Tja gapigheten som bengalhonorna har under löp lär försvinna vid kastreringen :p Alla uppfödare (oavsett ras) vill att de nya ägarna ska ha de sålda katterna inomhus pga farorna som tex risken att bli överkörd mm.
Har man en utekatt som utmärker sig i sitt utseende som bengalen gör är risken större att någon snor den. Så de får man vara beredd på.
 
Sv: Bengaler

Tja gapigheten som bengalhonorna har under löp lär försvinna vid kastreringen :p Alla uppfödare (oavsett ras) vill att de nya ägarna ska ha de sålda katterna inomhus pga farorna som tex risken att bli överkörd mm.
Har man en utekatt som utmärker sig i sitt utseende som bengalen gör är risken större att någon snor den. Så de får man vara beredd på.

Fast det finns uppfödare som säljer även till oss som vill att katten ska få gå ut när den vill, jag letade tills jag hittade en som delade mina värderingar på ett kattliv. Var helt öppen till alla vid första kontakt om att vi bor på landet och här finns det kattlucka så ingen skulle känna sig "lurad". Det är ingen större risk att en katt ska bli påkörd där jag bor men det är en risk jag tar för att de ska få vara ute så mkt som de önskar, dessutom är ju massor av bondkatter ute och inte har väl raskatter större risk att bli överkörda? :)
 
Sv: Bengaler

dessutom är ju massor av bondkatter ute och inte har väl raskatter större risk att bli överkörda? :)

Det är rimligen lika stor risk för en raskatt som huskatt att bli påkörd, dödad av djur, förgiftad, bli skadad i kattslagsmål, misshandlad av kattplågare, etc. Sedan får man lägga på risken att katten blir stulen, speciellt om den har en häftig teckning.

Varför skulle det rättfärdiga att släppa ut raskatter vind för våg (utan uppsikt) för att massor av bondkatter släpps ut? Att massor av katter släpps ut tycker jag snarare tyder på människans generella åsikter om att "katten alltid klarar sig" och att det är ett värdigt liv att få gå fri.

Bengalen verkar dessutom vara en otroligt social och nyfiken katt, ser du inte att det skulle kunna innebära en fara för katten mer en trafik?
 
Sv: Bengaler

Som vi bor där alla känner alla ser jag ingen risk direkt för min katt, Dessutom förutsätter du att hon lämnas vind för våg... det är alltid någon hemma hos oss undantaget någon enstaka gång kortare tid. Issa kommer direkt när man ropar och verkar hålla sig i trädgården allt som oftast. Jag klankar inte ner på dem som håller innekatt och tycker inte du ska döma oliktänkande heller. Tur att det finns uppfödare som säljer till de som vill ha katten ute och de som säljer till den som vill ha dem inne;) det jag generellt invänder emot är när man tycker att just raskatter inte ska få gå ut, katt som katt liksom antingen tycker man det är ok med alla katter ute eller så vill man ha alla katter inne det borde inte handla om kattens ras?
 
Sv: Bengaler

Jag pratade generellt och inte specifikt om dig och din katt. Jag dömer inte heller de som har katter ute under uppsikt, utan de som släpper ut katten så den får klara sig bäst själv.

Handlar det om kattens ras då? Det är mer än vad jag läst mig till. Däremot har jag läst, här och på andra kattforum, att många värnar om alla katter och att de ska vara ute under kontrollerade former. Inte bara raskatter alltså.
Tycker inte alls det är konstigt om uppfödare vill att sina uppfödningar blir innekatter (eventuellt med möjlighet till kontrollerad utevistelse; rastgård, koppelpromenad, och dylikt) så de slipper riskerna som utekatter har.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har aldrig lyckats hitta någon fin stjärna till granen. Jag har en som duger, men har aldrig hittat DEN liksom. Allting är liksom...
Svar
7
· Visningar
365
Senast: gul_zebra
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 961
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 400
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 017
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp