Benhinneinflammation - skor?

Mammas

Trådstartare
Jag har fått benhinneinflammation eller åtminstone behinneinflammationskänningar. Masserar/stretchar - check. Men jag tror att mina skor är en bidragande faktor. Jag började känna av det sedan jag gick mer i mina jobbkängor som är tokslitna. Jag går till vardags i tunna sneakers så det var väl kanske på G redan innan. Så jag behöver nya skor och vad jag har läst mig till är bra stötdämpning bra vid behinneinflammation.

Men vad ska jag satsa på? De som marknadsförs som walkingskor? Löparskor (som väl är mer dämpade, men kanske inte anpassade för att gå och stå i)? Vart ska jag köpa? Vad ska jag tänka på när jag provar ut dem?

Lägger helst inte mer än någon tusenlapp, är det att lägga sig för lågt?
 
Jag tar mig friheten att tagga lite, @Blueberry som har haft benhinneinflammation och @Niyama som är allmän skonörd (eller är det bara löparskor?), har ni några bra tips och råd? :)
 
Och är det någon som har några tips om specifika skor så har jag kravet att de måste vara helt svarta. Det är viktigare än budgeten. :)
 
Jag har fått benhinneinflammation eller åtminstone behinneinflammationskänningar. Masserar/stretchar - check. Men jag tror att mina skor är en bidragande faktor. Jag började känna av det sedan jag gick mer i mina jobbkängor som är tokslitna. Jag går till vardags i tunna sneakers så det var väl kanske på G redan innan. Så jag behöver nya skor och vad jag har läst mig till är bra stötdämpning bra vid behinneinflammation.

Men vad ska jag satsa på? De som marknadsförs som walkingskor? Löparskor (som väl är mer dämpade, men kanske inte anpassade för att gå och stå i)? Vart ska jag köpa? Vad ska jag tänka på när jag provar ut dem?

Lägger helst inte mer än någon tusenlapp, är det att lägga sig för lågt?

Jag återkommer med en novell i eftermiddag :)
 
Och är det någon som har några tips om specifika skor så har jag kravet att de måste vara helt svarta. Det är viktigare än budgeten. :)

Jag jobbar med löparskor.
Färgkrav, särskilt svart, är otroligt svårt att lyckas matcha till kunden. Nu har ju jag självklart inte sett alla skor i hela världen, men de största och bästa märkena gör sällan helt svarta löparskor :)
 
Löparskor är gjorda för att just springa i, de har - enligt min erfarenhet - generellt sett inte rätt fördelning av stötdämpning för att stå och gå (sedan finns det ju förstås undantag och individuella preferenser).

Ska du ha dem i arbetet eller på fritiden?
 
Löparskor är gjorda för att just springa i, de har - enligt min erfarenhet - generellt sett inte rätt fördelning av stötdämpning för att stå och gå (sedan finns det ju förstås undantag och individuella preferenser).

Ska du ha dem i arbetet eller på fritiden?

Intressant, jag har blivit rekommenderad just löparskor till jobbet (står och går konstant). Nu funkar det iof, men vad föreslår du annars?
 
Intressant, jag har blivit rekommenderad just löparskor till jobbet (står och går konstant). Nu funkar det iof, men vad föreslår du annars?

Funkar det så funkar det, man ska inte skåda given häst i mun. :D Men löparskor är ju gjorda för en viss typ av rörelse som belastar kroppen helt annorlunda mot för om man står och går. Sedan tror jag det beror lite på vad för löparskor man syftar på; väldigt väldämpade "tjockskor" kan förstås ge bra med stöd även när man står och går, medan den typ av löparskor jag själv äger inte är särskilt väldämpade alls.

Jag är verkligen ingen expert, men skor som är bra för att stå och gå tillåter en tyngdpunkt som ligger längre bak än vad löparskor är byggda för (görs i regel genom att ha ett drop mellan häl och tå, alltså att hälen är högre än tårna). De ska hjälpa till att hålla fötterna i hyfsat neutral position så att man inte vill kompensera genom att t.ex. översträcka knäna, spänna tårna eller att man känner att man måste avlasta höfterna genom att hänga på ena höften. Om man pronerar eller supinerar måste också tas i beaktning och det visar sig förstås inte lika mycket när man går eller står som när man springer, men det finns i regel alltid där.

Om jag hade varit i behov av sådana skor hade jag nog köpt ett par väldigt netruala pjucks och sedan kompletterat med formgjuten sula just för att verkligen få en väl avvägd sko, det är så mycket svårare att komma till rätta med problem som orsakats av att stå eller gå mycket jämfört med löparrelaterade problem; det är liksom svårt att inte stå och gå men löpning kan man ju vila och rehabba utan större problem.
 
Löparskor är gjorda för att just springa i, de har - enligt min erfarenhet - generellt sett inte rätt fördelning av stötdämpning för att stå och gå (sedan finns det ju förstås undantag och individuella preferenser).

Ska du ha dem i arbetet eller på fritiden?

De flesta löparskor är som mest dämpade i hälen och väldigt få människor har framfots-isättning vid gång. Om man står mycket så kan man ju tänka på att ha en sko som också dämpar bra fram, men det finns ju väldigt många löparskor som kvalar in där. Detta är alltså min erfarenhet, är nyfiken på vad du rekommenderar istället :)

Jag har upplevt att många arbetsskor verkar vara väldigt dåliga att stå och gå mycket i. För hårda och platta, vilket kan ge upphov till ex. plantar fasciit.

Edit: Där kom svaret direkt när jag postade!
 
Jag har haft benhinneinflammation ett par gånger, och har lite problem allmänt med mina ben. Just nu har jag ett par walkingskor från Salomon som är väldämpade och oerhört praktiska. Innan körde jag Easytone (Reebok) som är oerhört sköna och funkar för mina fötter och benhinnor, men det är tokdålig kvalitet på Easytone tyvärr. Jag har nog dragit igenom 6-7 par, alla har gått i sönder.

Men, jag vill verkligen lobba för att gå till en riktigt bra sportsjukgymnast! Jag har precis börjat med det, fick till slut så jäkla ont i mina knän att jag inte kunde sova, så då fick jag masa mig iväg. Hon gör underverk med mig, verkligen. Det nålas, dras och knycks till, men vilken skillnad! Min är kopplad till landstinget, så ett besök kostar 200 pix, väl värda pengar.
 
Min plan var att ha dem både på fritiden och på jobb (iom jobbet kravet på helsvarta, har uniform), så längre det behövs iallafall, sedan kommer jag förmodligen gå tillbaka till sneakers deltid åtminstone. Kommer att få nya jobbkängor i veckan, som jag kommer att kunna använda om jag jobbar utomhus, men inomhus hoppas jag kunna hitta ett par mer väldämpade skor. Har också funderat över ecco eller skor anpassade att jobba i, men jag vet verkligen inte vad som är bäst.

Tänkte höra med min naprapat också om hon har koll. :)

Men löparskor verkar ju falla bort iallafall.
 
Jag skulle satsa på löparskor av anledningen att jag själv har trivts i det även som "stå och gå-sko". Gillar ej walkingskor. T.ex. Asics har svarta. Ska man följa regelboken så är väl walkingskor lämpligare kanske, och då finns det en hel del svarta att välja bland.
 
Jag har fått benhinneinflammation eller åtminstone behinneinflammationskänningar. Masserar/stretchar - check. Men jag tror att mina skor är en bidragande faktor. Jag började känna av det sedan jag gick mer i mina jobbkängor som är tokslitna. Jag går till vardags i tunna sneakers så det var väl kanske på G redan innan. Så jag behöver nya skor och vad jag har läst mig till är bra stötdämpning bra vid behinneinflammation.

Men vad ska jag satsa på? De som marknadsförs som walkingskor? Löparskor (som väl är mer dämpade, men kanske inte anpassade för att gå och stå i)? Vart ska jag köpa? Vad ska jag tänka på när jag provar ut dem?

Lägger helst inte mer än någon tusenlapp, är det att lägga sig för lågt?


Har benhinneinflammation var och varannan vecka typ samt hälsporre på båda fötterna. Jag fick rådet att köpa löparskor för att de i många fall hade bättre stötdämpning att erbjuda. För mig blev det ett par Nike för strax under 1500:- . Gå in i någon sportbutik och be dem hjälpa dig provat ut! Mina fötter, skenben och knä mår så bra som de kan i ett par skor :)
 
@Niyama Ah, jag får testa mig fram helt enkelt. Mina löparskor kan jag inte gå i längre sträckor alls utan att få stora blåsor på insidan av undersidan av hälen - när jag springer är de perfekta. Men det måste ju vara från sko till sko och gå att testa ut tänker jag.
 
Har benhinneinflammation var och varannan vecka typ samt hälsporre på båda fötterna. Jag fick rådet att köpa löparskor för att de i många fall hade bättre stötdämpning att erbjuda. För mig blev det ett par Nike för strax under 1500:- . Gå in i någon sportbutik och be dem hjälpa dig provat ut! Mina fötter, skenben och knä mår så bra som de kan i ett par skor :)

Åh, det låter bra, det var det jag tänkte på att det är just stötdämpningen som är bra för benhinneinflammationen. Får kolla vad som finns, grejen är ju att de måste vara helsvarta för att vara ok till uniformen om jag ska kunna ha dem på jobbet också. Annars är ju på fritiden bättre än inte alls, så nya skor ska jag ju ha oavsett, just att helsvarta vore bra. :)
 
T3P8N_9099.png


Finnas ju många skor typ dessa. Inte tillräckligt svarta?
 
Åh, det låter bra, det var det jag tänkte på att det är just stötdämpningen som är bra för benhinneinflammationen. Får kolla vad som finns, grejen är ju att de måste vara helsvarta för att vara ok till uniformen om jag ska kunna ha dem på jobbet också. Annars är ju på fritiden bättre än inte alls, så nya skor ska jag ju ha oavsett, just att helsvarta vore bra. :)

Tänkte tagit vanliga promenadskor först men en personal i butiken övertalade mig till löparskor för just stötdämpningen :) Var lite orolig att han bara var ute efter att sälja, men i efterhand har det visat sig hur värt det var att köpa just löparskor! Problemet är ju dock färgerna som du säger, jag ville ha ett par diskreta vardagsskor men kom hem med orangea :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp