Benhinneinflammation?

V

veronican

Vet ni någon häst som fått det nån gång?
Vad har orsaken varit och hur har det behandlats, kortsiktigt och långsiktigt?

Nyfiken eftersom en häst i stallet ska behandlas för det nu. Jag ska även hjälpa till och rida hästen sedan när den ska sättas igång igen.
 
Nej, men jag har erfarenhet av allvarlig benhinneinflamation på människa.
Det behandlades med antiinflamatoriskt (ipren) och speciell massage. Dessutom var det träningsförbud, men ok att röra sig i långsammare takt.
Det beror kanske lite på vilken benhinna det är som är inflamerad, men jag har hört av pålitlig källa att muskler fäster in i behinnan, och därav ökar blodtillförseln när man rör sig (använder muskeln som drar i benhinnan, och på det sättet stimulerar den).

Inga konkreta råd kanske, men lite kuriosa...

Mvh/Marie
 
ahaa okej.. man har ju hört talas om det på människor men inte så ofta på hästar, undrar hur vanligt det är egentligen?
 
Är det veterinär eller alternativare som har sagt detta?
Finns en alternativbehandlare som säger detta om alla hästar han behandlar.
 
Unga galoppörer kan väll få det ibland av för mycket träning. Då blir det vila och antiinflamatoriskt om det är illa och ett lugnare träningsupplägg i framtiden

/L
 
Det är en veterinär. De hade stort huvudbry med denna häst på kliniken, första besöket halt på båda fram som "vandrade" lite allteftersom de bedövade knän och kotsensskidan.. Böjdes på alla fyra och röntgades fram. Skritt 2 veckor och butta.
Andra besöket ohalt fram men ser ut som hon går på glas, jättekort i steget fram vid longering på stallbacken, men vid longering i djuup padock betydligt bättre steg. Veterinären lite orolig för nåt bakknä och vill se hästen riden, så 3 dagar senare in igen för tredje besöket. Hästen vill i vänster varv knappt gå framåt i traven, bättre i padocken men inte bra. BRALLAR i höger varv så fort hon pressas lite. Lite ojämn på höger fram, men känns inte märkbart halt (gissa vem som satt på...) men bedövas i knäet och ser sedan bättre ut, dock fortfarande kort i steget fram, vill inte alls gå fram. Böjs igenom igen på alla möjliga sätt, även strålbenet kollas, inget hittas. Därav misstanken om benhinneinflammation och med tanke på hästens bakgrund.
Hästen har varit hos nuv. ägare ca 4 månader innan problemen kom, innan dess varit hos "beridare" 4 månader då hästen från att främst ridits i skogen i låg form av uppfödaren utbildas till att börja trampa på 4 månader.. :(
Sedan hänger problemen också ihop tidsmässigt med ett sadelbyte men veterinären tittar på sadeln och tycker inte den ligger fel (dock inte hur den ligger uppsuttet?).

Var lite nyfiken på om det är vanligt att hästar verkligen FÅR benhinneinflammation, jag har aldrig hört talas om det förr men vid stor överansträngning kan ju vi människor få det så varför inte hästarna?

Hästen har för övrigt ett underbart temperament och begåvats med naturlig bärighet och bra steg så när den börjar bocka så fort den pressas är det ju något som är fel.
 
Det är också vad denna häst fått, äter butta nu och ska vila 2 veckor, sedan sättas igång lugnt och ett mkt omväxlande träningsschema ska läggas upp.
 
Benhinneinflammation tillhör väl inte det vanligaste, men de hästar som jag vet drabbats har varit tex en växande unghäst. En annan var ridhäst, men den pållen hade sina benhinnor inflammerade pga andra åkommor i bakbenen. Den pållen togs sedemera bort, inte pga benhinneinflammation utan spatt och en grav knäledsinflammation.
 
Kan tänka mig att det lättast drabbar just växande unghästar. Jag hoppas bara denna hästen blir av med detta nu för hon är en riktigt trevlig och talangfull ung dam.
 
Sv: Benhinneinflammation?

Hej
Min häst var hos vetrinären i går och fick den diagnosen. Han har fått det som följd av ett sår som han på något konstigt sätt fått i transporten. Såret har varit fint hela tiden men han har bara blivit haltare ju längre tiden gått. Skall nu behandlas med antiinflammatoriskt och vila, återbesök om 14 dagar. Blir bra men kommer ta lite tid.
 
Sv: Benhinneinflammation?

svarar flera...
"Håll hästen frisk" sid 162 o ff: "Benhinneinflammation......vanlig orsak till hälta....."
kan orsakas av slag el stick mmot benhinnan eller vara en allmän behinneinflammation som oftast drabbar unga hästar i (för hård) träning, "remonthälta" är ett gammlat anmn på detta. Boken trodde jag fanns i de flesta hästägares bokhylla?
 
Sv: Benhinneinflammation?

Jag själv har haft orentliga problem med benhinneinflammation under den tiden jag tävlade i friidrott. Löparbanorna och asvalt (hårda ytor) var det som gjode att jag fick benhinneinflammation. Jag var tvungen att kyla ooordentligt och åt antiinflammatioriskt.

Vet inte om det är liknande på häst? :)
 
Sv: Re: Benhinneinflammation?

Mitt fullblodssto hade benhinneinflammation som tvååring, jag köpte henne först som treåring så inte på min tid, men sett veterinärpapprena. Hon blev ordinerad vila, NSAID och en period med bara skritt (hon var galoppör, så antar träningen blev lite för mycket ihop med växa osv?). Inget hon sen hade problem eller något av hos mig i alla fall.

Sen har någon av mina, minns inte vem, smällt på sig en gång och fick i samband med det bland annat benhinneinflammation. Vila och NSAID där med.

Ang hur vanligt dte är - överben börjar med benhinneinflammation. Så nog får hästar benhinneinflammationer allt =)

Om jag inte minns HELT galet så det man förr kallade remonthälta, det var (är) väl benhinneinflammation pga överansträngning på frambenens skenben?

TS - bedövades hovarna bort något?
 
Sv: Benhinneinflammation?

*kl*
Tråden visserligen nio år gammal men iaf....

Galopphästar får det ibland när de börjar tränas lite hårdare eller går på får hårt/för tungt/för djupt underlag (vissa får det aldrig, andra är mer känsliga).
Kallas även för "skenbensöm" eller "sore shins" och drabbar frambenen

De blir varma i benen, ömmar vid tryck över skenan, beroende på svårighetsgrad blir de halta eller korta i steget (ofta som om de går på glatt is/varmt underlag). Eftersom det nästan alltid drabbar båda benen samtidigt så kan det vara svårt att märka någon direkt hälta utan mer att de bliver korta och "stela" och det är värst på hårt underlag.
Ibland får de som små överben/bulor på skenbenen.

Behandling är skritt, eventuellt NSAID om de har väldigt ont. Om det är riktigt illa behandlar man med "löksoppa" som penslas på, vet dock inte helt vad det innehåller.
Det sägs att det kan förebyggas vid att benen stärks genom små mängder av trav på hårt underlag (asfalt). Vet dock inte om där finns vetenskapliga bevis för det.

Om en häst haft det en gång och får chansen att läka ut det helt kommer det ofta inte tillbaka. Men kan ta lång tid om de sätts igång för tidigt för då kommer det oftast tillbaka nästa gång de tränas hårdare igen. Dock inte något där verkar påverka hållbarheten i längden.
 
Sv: Benhinneinflammation?

Jo, såg den var gammal, men någon hade igår återuppväckt den efter att ha fått diagnosen benhinneinflammation på sin häst, så den borde vara 'aktuell' ändå =)

"Löksoppa" innehåller i huvudsak DMSO.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
432
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: slant98
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
899
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp