Bukefalos 28 år!

Benlindor/Benskydd

M

malin_champis

Hej..
jag fattar varför inte man får ha benskydd/benlindor på dressyrtävlingar..
kan någon förklara de för mig??
 
För att domaren vill se hästens rörelsemönster ordentligt, och det ser dom inte helt tydligt med massa lindor och benskydd på benen.
 
men i dressyr ska man väl poäng sätta hur hästen utför
momenten "naturligt".Min häst kan säkert gå jätte fint
med 1000-tals hjälptyglar och få bättre steg med vissa
benskydd men det är ju lite fusk eller hur? ;P
 
Förståeligt men lite tråkigt för folk med hästar som stryker sig.
 
Frågan är ju hur välbalanserad hästen är om den inte klarar att ridas utan benskydd i 5 minuter.
 
Hur kan gångarterna förbättras? Är det inte mer så att vita lindor ser prydligt ut? Eller kan man fuska på andra sätt genom att t.ex. linda en häst så att den inte har ont och därför inte går orent?

Jag trodde det mest berodde på att det blir en sån himla salig röra av skydd och grejer eftersom det är svårt att dra gränsen för vad som är OK eller inte. Därför förbjuder man allt - för som någon sa - en häst som är i god balans ska ju kunna ridas sansat i 5 min utan att stryka sig.
 
Jag har hört att förut när det var tillåtet med benlindor på tävling så var det folk som fuskade och lade vikter i lindorna så därför vart det förbjudet.
 
Mjo, men inte ens i de lägre klasserna. Men som sagt, fullt förståeligt.
 
En häst som det rids dresyr på ska ju vara välbalanserad och benen ska hålla upp sig själv och sånt. Om en häst tränas bra så mår kroppen bra och inga lindor ska behövas.

Lindor kan användas på träning för att hjälpa hästen med stöd och bygga upp benens styrka. Dessutom stryker sig vissa och andra trampar sig på framfötterna och sånt.

Att man har just vitt på lindorna är väl för att man ska se vart benen är, haha, om man räknar att de flesta hästarna är svarta/bruna.
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 559
Senast: settis
·
Tävling Det är äntligen dags att komma ut på tävlingsbanorna igen! :) Många år sen jag tävlade hoppning sist, så jag har uppdaterat mig genom...
Svar
3
· Visningar
1 211
Senast: WS6
·
Utrustning PS har ju tyvärr inga benskydd i x-full, så vågar man chansa och köpa full istället? Är det någon Bukefalist med en x-fullhäst som har...
Svar
14
· Visningar
856
Senast: WBanna
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp