Benlindor och värmestress

Nej hästen är inte ”extremt utredd”. Vet inte varför jag skulle utreda en unghäst som fastnat i staket, vrickat sig till senskada, sparkat sig själv mm. Det är ju inte onormala saker i sig. Sen har det blivit extra långdragna skadeperioder eftersom hon inte är särskilt bra på det här med att vila. Skador läker ju oftast inte lika bra när hästen blir galen på boxvila eller bockar på stället i sjukhagen..
Att vricka till sig en senskada hör inte till normala skador.

Sen är detta inte nått personligt men jag har hört så många historier om Halvblod som blir "galna," på boxvila och sjukhage och undrar hur det kommersig att vårafullblid i toppkondition inte blir " galna" av detta. Jag kan inte komma med nån bra förklaring
 
Att vricka till sig en senskada hör inte till normala skador.

Sen är detta inte nått personligt men jag har hört så många historier om Halvblod som blir "galna," på boxvila och sjukhage och undrar hur det kommersig att vårafullblid i toppkondition inte blir " galna" av detta. Jag kan inte komma med nån bra förklaring
Jag tänker att du omöjligt kan veta om skadan var ”normal” eller inte av att läsa en rad här. Du har ju ingen aning om vilken sena det var eller hur skadan såg ut. Varför ens skriva sådär att det skulle vara onormalt?

På det andra så har jag ingen aning. En del hästar klarar det fint, andra inte.
 
Jag tänker att du omöjligt kan veta om skadan var ”normal” eller inte av att läsa en rad här. Du har ju ingen aning om vilken sena det var eller hur skadan såg ut. Varför ens skriva sådär att det skulle vara onormalt?

På det andra så har jag ingen aning. En del hästar klarar det fint, andra inte.
 
Jag tänker att du omöjligt kan veta om skadan var ”normal” eller inte av att läsa en rad här. Du har ju ingen aning om vilken sena det var eller hur skadan såg ut. Varför ens skriva sådär att det skulle vara onormalt?

På det andra så har jag ingen aning. En del hästar klarar det fint, andra inte.
Det är hur skadan uppkom som inte är " normalt" ( din egen formulering). Det hör ju inte till vanligheterna att de vrickat till sig en senskada. Sen är senskador vanliga i sig .
 
Eller så är storhästmänniskorns nojigare?
Ja, till viss del kanske det stämmer, åtminstone såtillvida att vi som har islandshästar aldrig skulle komma på idén (tror jag) att sätta på en unghäst en massa skydd vid inridning, medan "storhästmänniskorna" i många fall gör det på rutin, som en billig försäkring typ.

Kanske, kanske spelar det också in litegrann att islandshästarna normalt har mycket mer behåring på benen än halvbloden. Det skyddar givetvis inte mot större skador, men jag tror det kan skydda mot småsår. Och eftersom våra hästar "aldrig" får småsår tror vi inte att skydd behövs, medan halvbloden får småsår utan skydd och därmed tror deras ägare att skydd behövs.
 
Islandshästar bedöms väl främst i rörlighet "rakt fram" (på ovalbana). Eller gå de också bedömningar där rörligheten i sidled bedöms framifrån?
Jag skulle inte påstå att det är just rörligheten som bedöms (även om den givetvis spelar in i hästens aktion), men det stämmer att islandshästar i tävlingsmomentet bedöms i gångarterna "rakt fram". Dock ÄR de ofta väldigt rörliga "åt alla håll" men det bedöms ju alltså inte vid tävling. Det finns dressyrgrenar för islandshäst, men de är ovanliga och är inte med på mästerskap och andra större, officiella tävlingar.
 
På det här spåret, finns det någon statistik på vad snittåldern är för en swb idag? Magkänslan säger ju att den sjunkit med minst 10 år sedan 90talet.
Jag är inte så säker på det. På 90-talet tyckte jag var och varannan häst dömdes ut för kotledsinflammationer, idag är dels försäkringsbolagen mer restriktiva med vad de ersätter och dels har ju tekniken tagit storsteg framåt så många hästar får idag korrekta diagnoser och behandlingar och kan därmed komma tillbaka igen.
 
Jag är inte så säker på det. På 90-talet tyckte jag var och varannan häst dömdes ut för kotledsinflammationer, idag är dels försäkringsbolagen mer restriktiva med vad de ersätter och dels har ju tekniken tagit storsteg framåt så många hästar får idag korrekta diagnoser och behandlingar och kan därmed komma tillbaka igen.

Min bild är att det är precis tvärtom, fast jag håller med om att kotledsinflammationerna är färre. Men dömdes femåringar ut för sånt verkligen? Jag minns ett gäng 20+are i träning, ridskolorna hade swb (eller ja de hette väl inte så då) efter äldre linjer som också gick länge i verksamhet och fungerade till de allra flesta ryttare. Vi hade två på min som gick barnridningar och hoppgruppen. Tror hållbarhet är sekundärt idag, hingsten ska vara ung och ännu rörligare än kullen året innan och stoet är i avel pga skada, tvång eller liknande, i tillräckligt många fall för att det ska bli fel. Men hästköparna kanske inte köper häst för att ha den i 15 år heller utan vill byta tidigare. Tycker premierna på halvbloden stärker min teori, det är skörare hästar idag, personligen tror jag inte det beror på dyrare vård. Jag har främst haft korsningar sedan jag köpte egen häst och betalar lika mycket idag som för 10 år sedan för att försäkra tex.
 

Liknande trådar

Utrustning Sprang på den här intressanta artikeln...
Svar
14
· Visningar
1 790
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Lite besviken på hab faktiskt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp