Benlindor och värmestress

Och jag har bara ifrågasatt dina idéer om att islandshästar är väsensskilda från andra hästar i frågan om skydd dels dina idéer runt skyddens nytta.
Jag tror du har missuppfattat mig. Jag har inga tankar om att islandshästar skulle vara väsensskilda från andra hästar, jag har bara uttalat mig utifrån det som skrivits i tråden.
Mina ”ideér” om skyddens nytta känns ju inte så märkliga. Jag tror många, men såklart inte alla, skulle hålla med om att man ofta har skydd för att det är ett billigt sätt att skydda mot (kanske små) skador.

Men vi lär inte komma längre i detta. Vi tänker olika helt enkelt.
 
Jag tror du har missuppfattat mig. Jag har inga tankar om att islandshästar skulle vara väsensskilda från andra hästar, jag har bara uttalat mig utifrån det som skrivits i tråden.
Mina ”ideér” om skyddens nytta känns ju inte så märkliga. Jag tror många, men såklart inte alla, skulle hålla med om att man ofta har skydd för att det är ett billigt sätt att skydda mot (kanske små) skador.

Men vi lär inte komma längre i detta. Vi tänker olika helt enkelt.
Jag tror du missuppfattat mig - men nej, vi lär inte komma någonstans alls i detta.
 
Och hos dig frodas okunskapen! Islandshästar tävlas i gångarter och således är rörlighet väldigt viktigt - veterinärer brukar påtala att islandshästar är svårböjda pga deras extrema rörlighet.

Vad vill du ha sagt med stycke två? ”Flertal, hästar, lösdrift, ridits ut…” Det är allt väldigt svepande termer…
Jag vet att islandshästar tävlas i gångarter och att de är rörliga, men jag skulle säga att de är rörliga på ett annat sätt. Det är ju bara att kolla på hur ett swb och en islandshäst rör sig för att se det.
Det är märkligt hur upprörd du blir bara för att man säger att det är stor skillnad på hästtyperna.

Jag menar helt enkelt att det knappast är pga små hagar och att man inte rider ut som vissa hästar slår sig mycket.
 
Jag vet att islandshästar tävlas i gångarter och att de är rörliga, men jag skulle säga att de är rörliga på ett annat sätt. Det är ju bara att kolla på hur ett swb och en islandshäst rör sig för att se det.
Det är märkligt hur upprörd du blir bara för att man säger att det är stor skillnad på hästtyperna.

Jag menar helt enkelt att det knappast är pga små hagar och att man inte rider ut som vissa hästar slår sig mycket.
inte ett dugg upprörd. Tycker bara att det är osaklig och okunnigt att uttala sig på det vis du gör. På vilket sätt är de ”rörliga på ett annat vis”?
 
+ @Gimlan Oj här var det fördomar.

Att ffa dressyravlade halvblod har ett helt annat rörelsemönster och är rörligare än den generella islandshästen är väl ingen nyhet?

Jag har känt ett flertal klantiga hästar och ganska många har varit uppvuxna på lösdrift och ridits ut..

Det var värst vad ni blev kränkta 😁
Att rida ut, säger ju ingenting? Jag vet många som rids ut, de travas och galopperas på grusväg och mestadels skrittas på stigar. Bra stigar utan rötter, travas det på. Dvs inget som egentligen tvingar hästarna att ha koll på fötterna.

Av de jag träffat, så är det också mestadels varmblodsägare som vill ha sina hästar 1 och 1 eller 2 och 2 för att minska risken för skador. Här ser jag i princip aldrig islandshäststall ha den typen av hagar, de går i flock i större hagar.

Så inga fördomar. Baserat helt på egna erfarenheter och upplevelser.
 
Vadå får dressyrhästar mer senskador än andra? Och just de dressyrhästar som ofta lindas?
Det finns ju många topphästar som presterar år ut och år in utan att få senskador. Trots att de tränas med lindor.
Det är väl ganska vanligt med gaffelbandsskador på dressyrhästar? Det är väl en liknande struktur och något som man borde fundera en eller två gånger på hur värmen påverkar.
 
Eller så vill du inte förstå :) Om jag hade en häst som vid ridning får sånna rodeoryck vid ridning att den slår upp blödande sår sår så hade jag misstänkt att något var allvarligt fel.

Fast bland stora, gängliga unghästar är det inget ovanligt.
Det brukar ordna sig med tiden men vissa fortsätter var klumpiga och slår sig själva i tid och otid utan att det för den skull är allvarliga fel på dem.
Precis som vissa människor är klantiga, de är olika helt enkelt.
 
inte ett dugg upprörd. Tycker bara att det är osaklig och okunnigt att uttala sig på det vis du gör. På vilket sätt är de ”rörliga på ett annat vis”?

De har ju helt olika rörelsemönster, det är väl inget konstigt.
Det finns ju inga islänningar i dressyrtoppen av en anledning 😁
Långa ben, massa sprattel, elektriska och nära till spänning, inte så konstigt att de kan slå på sig ibland.

Jag rider själv utan skydd men har inga problem att se att många vill använda det och faktiskt behöver använda skydd.
 
De har ju helt olika rörelsemönster, det är väl inget konstigt.
Det finns ju inga islänningar i dressyrtoppen av en anledning 😁
Långa ben, massa sprattel, elektriska och nära till spänning, inte så konstigt att de kan slå på sig ibland.

Jag rider själv utan skydd men har inga problem att se att många vill använda det och faktiskt behöver använda skydd.
Jag tycker, som sagt, att idén om den stora skillnaden på islandshästar och andra är märklig.
 
Jag tycker tvärtemot inte det är det minsta märkligt att raser som avlats för att ta sig fram i svår terräng har bättre koll på sina fötter än de som tagits fram för att sprattla fint på plant underlag. Dessutom borde krafterna vid eventuella påslag bli mindre med en mindre och lättare häst.

Sen förnekar jag inte att dressyrfolk i genomsnitt nog är sjåpigare än islandshästfolk.
 
Då kommer nästa fråga - är det vettigt att ha en sport (dressyr) som leder till avel som ger hästar som har så dålig koll på sina ben att de ständigt riskerar slå sig illa under ridning och hagvistelse?
Alla raser har ju olika starka och svaga sidor. Ska man avla på fångkänsliga raser? Raser predisponerade för exem? Raser predisponerade för OCD? Raser med högre förekomst av muskelsjukdomar? Eller ha sporter som fälttävlan, trav och galopp där själva tävlingsmoment innehåller risker?

Hästar är ju generellt duktiga på att göra illa sig och bli sjuka på alla möjliga och omöjliga sätt. Skulle man förbjuda avel på hästar som kan skada sig vid normal användning blir det bara käpphästar och gunghästar kvar. Jag ser inte problemet med att helt enkelt använda benskydd på riskindivider och risksituationer. (Och oavsett ras och användningsområde avla på friska individer)
 
Alla raser har ju olika starka och svaga sidor. Ska man avla på fångkänsliga raser? Raser predisponerade för exem? Raser predisponerade för OCD? Raser med högre förekomst av muskelsjukdomar? Eller ha sporter som fälttävlan, trav och galopp där själva tävlingsmoment innehåller risker?

Hästar är ju generellt duktiga på att göra illa sig och bli sjuka på alla möjliga och omöjliga sätt. Skulle man förbjuda avel på hästar som kan skada sig vid normal användning blir det bara käpphästar och gunghästar kvar. Jag ser inte problemet med att helt enkelt använda benskydd på riskindivider och risksituationer. (Och oavsett ras och användningsområde avla på friska individer)
Fast är det rimligt att avla fram hästar som enbart kan gå ensamma i små rutor till hagar? annars skadar dom sig. Det är ju inte okej att avla på djur som inte kan få utlopp för sina naturliga behov utan att skada sig själva.
 
Alla raser har ju olika starka och svaga sidor. Ska man avla på fångkänsliga raser? Raser predisponerade för exem? Raser predisponerade för OCD? Raser med högre förekomst av muskelsjukdomar? Eller ha sporter som fälttävlan, trav
Det hade inte varit rimligt, nej. De flesta halvblod klarar dock alldeles utmärkt att gå med kompisar i normala hagar.

Det hade inte varit rimligt, nej. De flesta halvblod klarar dock alldeles utmärkt att gå med kompisar i normala hagar.
I England så klara vissa OS-hästar utevistelse dygnet runt utan problem. 😁
 
Det hade inte varit rimligt, nej. De flesta halvblod klarar dock alldeles utmärkt att gå med kompisar i normala hagar.
Extremt många ridhästar hästar går ensamma i små hagar eller med skydd för att inte skada sig (kolla tävlingsstall, hos proffsryttare, Strömsholm, Flyinge, m.fl).
Om man gör det för att man är nojig eller för att hästen faktiskt behöver det vet jag ju dock inte, men om det är för att hästen faktiskt behöver det så hoppas jag inte man fortsätter avla på dessa hästar som inte kan gå normalt i hagen.
Att behöva skydd vid ridning ser jag inte som ett problem, men resten av dygnet borde hästen kunna leva normalt utan skydd.
 
Sedan ang skador är det svårt att veta vad folk menar när de säger att "min häst får lätt skador"

När jag säger att min häst fått en skada är det en sårskada som antingen behöver sys, smärtstillande för hästen är halt eller vila från träning pga att hästen blivit svullen runt sårskadan. Såna skador är dock ovanliga på mina hästar som tur är.

Det som däremot är vanligt är små skrapsår (har stor kuperad hage och 2 busiga hästar), antingen genom att hästarna snubblat till eller farit runt och busat. Dessa små skrapsår tvättar jag rent, håller koll och fortsätter livet som vanligt. Medans andra som får liknande skrapsår blir väldigt nojiga, lägger bandage och ställer hästen ensam i en platt liten hage ett par dagar och inte vågar rida.
 
Sedan ang skador är det svårt att veta vad folk menar när de säger att "min häst får lätt skador"

När jag säger att min häst fått en skada är det en sårskada som antingen behöver sys, smärtstillande för hästen är halt eller vila från träning pga att hästen blivit svullen runt sårskadan. Såna skador är dock ovanliga på mina hästar som tur är.

Det som däremot är vanligt är små skrapsår (har stor kuperad hage och 2 busiga hästar), antingen genom att hästarna snubblat till eller farit runt och busat. Dessa små skrapsår tvättar jag rent, håller koll och fortsätter livet som vanligt. Medans andra som får liknande skrapsår blir väldigt nojiga, lägger bandage och ställer hästen ensam i en platt liten hage ett par dagar och inte vågar rida.
Jag har en sådan där klumpeduns.. Dressyravlat halvblod som tyvärr klantar sig i hagen stup i kvarten. Jag vägrar dock sätta honom i liten ruta så han går fortfarande i stor hage..
Men bara på senaste åren så har han:
Troligen snubblat i hagen och druttat på näsan och dragit sönder nackbandet..

20190627_223012.jpg


Forts i nästa inlägg..
 
Jag har en sådan där klumpeduns.. Dressyravlat halvblod som tyvärr klantar sig i hagen stup i kvarten. Jag vägrar dock sätta honom i liten ruta så han går fortfarande i stor hage..
Men bara på senaste åren så har han:
Troligen snubblat i hagen och druttat på näsan och dragit sönder nackbandet..

Visa bifogad fil 74156

Forts i nästa inlägg..

Hittat en berghäll i hagen, vi trodde vi hade stängslet bort alla men nä tydligen inte... Så skrapade upp i stort sett samtliga leder, såg ut som man hade tagit en osthyvel och hyvlat av huden.:wtf:
20171107_193258.jpg


Sedan har han lite mindre hagskador, senast i vintras så lyckades han gå omkull i longeringen och i väntan på att få åka till vet så lyckades han först vricka ena bak kotan och dagen innan vi skulle in så hade han även vrickat diagonalt fram.. Blev friskförklarad tidigt i våras, en vecka efter friskförklaringen kom han in från hagen och hade skadat tåsträckaren.... Min veterinär är måttligt road av min häst..:meh::cautious:
 

Liknande trådar

Utrustning Sprang på den här intressanta artikeln...
Svar
14
· Visningar
1 790
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp