Bukefalos 28 år!

Favina

Trådstartare
Många trådar om benlindor eller stallbandage mm.

Jag har alltid ridit i fleecebenlindor, har nästan inga elastiska.
Jag har läst trådarna att fleece inte ger stöd vid ridning och är bättre som stallbandage, stämmer det?

Isf, jag vill rida med benlindor men vilka skall jag då rida med? Fleece längst in och elastiska utanpå, helt elastiska eller inte elastiska som aerborn tex.

Paddar måste man ha under elastiska och sådana benlindor som aerborn?

Hjälp mig jag blir inte klok på detta! :crazy:

Kram Favina :bump:

PS. Har 4par av färgerna gul, beige, vit, blå, röd, vinröd, svart. Mycket stallbandage det blev nu...... :crazy:
 
Jag använder elastiska med padd under. Man ska helst inte använda elastiska utan padd.

Jag har även en uppsättning av de med fleece längst in och jag tycker att de är smidiga. Det gäller bara att linda fleecen jämt och så att den täcker allt man vill ha elastiskt över.

M.
 
Förr red jag min pålle med benlindor ibland. Jag använde fleece eftersom det värmer och jag hade paddar under dom oxå. Hade elastiska iblan med paddar såklart. Jag tycker att båda funkar lika bra men jag personligen tycker att det är snyggare med fleece. Varför har du lindorna? Alltså, för stöd, värme eller skydd mot slag?
 
Att använda fleece enbart ger inget stöd har jag läst. Dock är det så att jag hittade ett par jätte bra benlindor där första biten är fleece och andra biten elastisk. Under dessa behöver man då inga paddar utan det är både mjukt och ger stöd. Mycket smidigt! :D

http://www.remont.se/article.asp?id=1251 titta på denna sida där står det mesta man kan behöva veta om lindor.
 
Men det gör ju inget om dom inte ger stöd om det inte är det hon är ute efter! :)
 
Stübben gör jätte bra lindor, som är i elastiskt bomull så att det inte går att linda för hårt. Med enbart elastiska och syntets lindor är det lätt att man lindar för hårt. Jag har paddar från Eskardron som är super bra. :)
Man ska inte använda fleece bandage utan lindor under, speciellt inte om man rider med dem, för att hästen kan få brännskador på benen.
Har en vän vars häst fick brännskador på senorna efter ridning med enbart hårt lindade fleecebandage... :(
 
Jag har samma lindor som Nenix, Stübben. De är jättebra för de blir inte så slitna och tråkiga som andra lidor ofta blir, jättebra kvalité. Ganska dyra, men de är värda pengarna. Har även samma paddar från Eskadron, de med "ribbor". De har också funkat väldigt bra..
Nenix har svarta, jag har gröna :)
 
Då skulle jag välja elastiska med padda under - dom med fleece och elastik tkr jag inte ger bra nok skydd mot slag och stötar!
 
Förresten, får man fråga varför du vill ha lindor istället för senskydd?? :confused: Vet ju at du inte rider dressyr... ;)
Skydden skyddar ju bättre, och är mkt snabbare att sätta på/ta av. Harhon haft nån skada eftersom du vill stödja upp benen?
 
Man ska inte linda hästens ben alls när man rider. När man lindar hästen står den still, när du sedan arbetar den så ökar blodströmmningen till hästens ben och hovar och eftersom du har lindat benen kan blodet bara komma ner i hoven men inte tillbaka igen vilket är mycket obehagligt för hästen och kan leda till åderbrock. Hästens blodcirkulation hämmas alltså. Dessutom så trycker du ihop senorna mot benen i hästens ben och när hästen arbetar så skaver de mot varandra och kan orsaka inflammationer. Så ha hellre benskydd än lindor om hästen slår sig, hästen behöver inget stöd i sina ben, den klarar det alldeles utmärkt ändå! Läs artikeln av Hiltrud Strasser i hästfynd nr 10 så kan du läsa mer ingående om effekterna av att bandagera hästens ben.
 
Nä, är det sant???? :confused: Aldrig hört talas om att det ska va skadligt..... Tror nog det är aningens överdrivit.... :smirk:
 
Hon har överben på båda sidor av ena benet men dom är inte stora och då vill jag även rida med benlindor. Rider med benskydd oxå men just för tillfälligt ligger dom i hallen, jätteleriga. Har legat där nu i två veckor :o

Men hon har inte haft någon skada så länge jag har haft henne. Hon har starka ben och hovar, inga klenisar här inte :)

När jag rider dressyr så har jag benlindor för att det är snyggt, men även där bör jag kanske ha elastiska benlindor :confused:

Kram Favina :bump:
 
Måste hålla med Centaur och fråga om detta är sant?!

Alla dressyr och hoppryttare som har benlindor då? Dom måste väl veta om det är skadligt eller inte.

Tror oxå att det verkar lite överdrift :smirk:

Kram Favina :bump:
 
OM man inte kan linda, lindar för hårt, har dom på för länge osv.... DÅ kan benen ta skada!! En häst kan INTE få sammanväxningar på ligament och senor, om det inte finns nån aktiv skada där.
Favina, hur gick det med sadlen, ska du ha den? vilken modell av pessoa var det??
 
Åh herregud! Vilken modell ja, hmm :o Har faktiskt ingen aning :eek: :o :crazy: :smirk:

Men jag skall ha den och hoppade i den idag och det känns underbart :love:

Men jag har kollat lite på olika sidor om pessoasadeln men jag kan inte hitta den som är lik min....

Min har röd färg oxå står det Pessoa på bakvalvet, försökte kolla idag vad det var för märke men jag kunde inte hitta :(

Kram Favina :bump:
 
Antingen har jag en The A/O eller en Gen X Rodrigo Pessoa.

Dom modellerna liknade mest min sadel.

Kram Favina :bump:
 
Det finns hur många hästar som helst som har problem med benen, även hästar i eliten, det är inte jag som säger att det kan beror på lindor men det jag har läst och hört räcker för att jag inte lindar min hästs ben när jag rider. Sen är det upp till var och en att göra som dom vill med sina hästar...
 
Det är klart att man gör som man vill med sin egen häst :)

Men att så många som använder benlindor inom alla ridgrenar, om du bara är skogsmulle eller hobbyrider så använder många benlindor.

Varför finns då benlindor om cirkulationen i benen inte går upp igen i benet?

Men det kanske beror på hur man lindar, lindar man hårt och det är jag medveten att det är väldigt lätt gjort med elastiska lindor. Har varit med när ponnyryttare på 12 år skall linda och har lindat max två ggr innan.

Första gången lindade hon så hårt att man knappt kunde få ner några fingrar mellan benlindan och benet. Men lindar man rätt så tar inte hästen skada av det.

Med benskydd då? Har man oftast i hoppning istället för lindor, men vissa hopphästar o ponnyer har det i hagen. Det kan inte vara bra för benen eller? Tänk att stå med benskydd hela dagarna, blir inte hästen svagare i benen då? Det är ngt jag fått för mig men jag kan alltid dra förhastade slutsatser :smirk:

Kram Favina
 
Det finns mycket grejer som används på hästar som är onödiga och som faktiskt kan vara skadliga för hästen. Mycket av dessa grejer är bara snabba problemlösningar och modegrejer. Frågar man tex en ryttare varför han/hon har nosgrimma på sin häst så svarar dom ofta "för att hästen inte ska gapa". Visst, det hindrar hästen från att gapa men det löser ju inte anledningen till att hästen gapar. En häst gapar för att bettet är obehagligt, tänderna behöver ses över m.m En nosgrimma gör det bara ännu obehagligare för hästen. Jag menar att innan man sätter på hästen en massa prylar så ska man fundera på om det verkligen löser problemen och inte bara gör dom värre...
 

Liknande trådar

G
Utrustning Alltså det här med ben lindor. Ska man ha paddar under alla sorters benlindor? Kan man rida med sånna här fleece lindor eller...
Svar
9
· Visningar
1 288
Utrustning Vill ha åsikter på dessa saker, hur de är (kvalité, passform, storlekarna, prisvärda, utseendemässigt....). Har funderat på att köpa dom...
Svar
19
· Visningar
1 458
Senast: Russis
·
P
Utrustning Jag skulle gärna vilja veta lite vad ni har för prylar till era hästar, vilka märken/producenter ni tycker är bra och dåliga osv osv. Så...
2
Svar
35
· Visningar
6 085
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp