Benlindor!!!

lakrits

Trådstartare
Jag har sett många gånger på tävlingar bla. där man inte har bandageunderlägg under lindorna.Vilket matrial eller typ av benlindor använder eller behöver man inte använda underlägg till?
 
Har man elastiska lindor ska man ALLTID ha underlägg under.
Men en del använder ju även fleecelindor till såväl stall
som ridning och då behövs inga paddar. Sedan finns det sådana där sk. "ridlindor" där den ena delen av lindan ska fungera som en pad som ger stöd och den andra delen är mer
typ som en elastisk linda eller hur man ska säga.. Hööks
har typ en linda som nog skulle kallas för ridlinda. Tror
det var fleece och sedan akryl.
 
Under fleece lindor behövs inga lindor. Mkt skönt :p lite knöligt att lära sig linda, men oj så skönt att slippa dessa förbaskade paddar...
det finns även lindor med en lite bit fleece till en början som sedan blir elastiska. Lindar man då fleecen först ocj sedan den elastiska delen behövs inte heller paddar. men under elastiska lindor ska man ALLTID ha paddar. Hoppas du blev lite klokare :D
 
Jag har lärt mig att paddarna i sig bara är till för att inte lindorna ska "bränna" på benen så då går det ju bra att använda i princip vad som hellst under bara det är mjukt! Själv använder jag typ diskunderlägg i skumgummi. Om man är osäker på om man lindar för hårt eller inte kan det ju vara en bra ide att använda tjockare paddar. Detta gäller förståss bara vid ridning, stallbandage har ju helt andra egenskaper.

//Sheena
 
Men funkar verkligen dessa lindor som de ska?
Jag blir lite tveksam när jag läser beskrivningen på H**ks hemsida... Är fleecedelen av tillräcklig längd? OCh det blir totalt 3,5 m linda - räcker det för bakbenen på en stor häst?!?
 
Jag gillar dem inte.... har från equiline, och visst är det nån sekund snabbare att linda, MEN det skyddar ju inte mer än en strumpa, och på min ena häst är fleecedelen för kort för bakbenen (hästen är 50%fullblod...).

Så vill du bara linda för att det är snyggt, så är det väl okej med såna, och även om man vill ha lindor under senskydden. Men dom skyddar inte ett dugg!
 
jag har sådana till min häst och gillar dom :).. min förre sköthäst(stor häst)hade såna och dom täckte iallafall hennes bakben. Jag tycker att dom är så lätta att få på. Inget tjorv med underlägg. :D
 
Men finns det någon som använder lindor för att skydda egentligen???
Skall man skydda får man använda senskydd, för en häst kan lätt trampa igenom lindor och paddar om det vill sig illa.
 
jaa du, det tror jag nog... har läst x antal inlägg om lindor där folk säger att dom inte lindar för stöd, men skydd.

Det är klart att hårda senskydd skyddar bättre än lindor, men lindor+pad ger åtminstone ett visst skydd mot slag.
 
Jag kommer att använda lindor mkt mer vid tömkörning, när jag hittat rätt lindor o paddar o så, för att ge bakbenen stöd mot slag från sidan.
(Hästen förbrukar ett par strykkappor om året vid ridning, men slår i mkt mindre vid tömkörning.)

Om jag ska rida ett hårt dressyrpass kan jag tänka mig att linda istället för att sätta på strykkappor, för att ge både stöd o skydd.

Men att tro att lindor ska kunna skydda senor på samma sätt som senskydd har jag aldrig gjort. Andra kanske gör det?
 
Passa bara så lindorna inte glider ned, om hästen i vanliga fall stryker sig bak är det stor risk.

Jag använder aldrig paddar vid ridning men jag har heller intea hög elastiska lindor. Har antingen akryl eller fleece. Bägge delar ger g bra skydd om man ser till dressyrridning (då jag använder lindor) eftersom det blir ganska "tjockt". Visst skyddar senskydd många gånger bättre mot direkta slag men de slagen tror jag är vanligare vid hoppning/i skogen.
 
Tack, alla för svaren. Nu är jag lite klokare.Då detta har kommit in lite på användning också passar jag på att skriva att jag använder benlindor som stöd vid markarbete/dressyr och tycker att det är bättre än benskydd och strykkappor.
 
Jag tycker att ridbenlindorna är kanon! :) Bara man lär sig linda dem, för det kan vara knepigt att linda jämt de första gångerna.
Men som sagt, de ger inget skydd, utan bara ett stöd (vilket väl är tanken med just benlindor? :confused:).
Å andra sidan hjälper inte en pad med en elactisk linda över mycket mer om det vill sig illa. Var själv med om en olycka där hästen (som hade pad/linda) "sparkade" sig på frambenet vilket resulterade i 4 månaders boxvila. :(
Ska du ha skydd så välj istället senskydd och något lämpligt skydd till bakbenen.
Ska du ha stöd så rekommenderar jag varmt ridbenlindorna! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Efter att ha dreglat över och funderat i flera veckor beställde jag just en Zilco sele med empathybrösta. Ett underlägg för bröstan...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Ja på täcken då! Vilket band ska man använda och var hittar jag metallfästena? Jag vill ha dubbla fästen, dvs en del som är fastsydd och...
Svar
11
· Visningar
490
Senast: grådis
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: aglaonema
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
512
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp