Ida_79

Trådstartare
Hämtade min nya häst i Måndags på Mantorp,där jag möte upp hästen Mowa som hon kallas!! Hon har åkt ända från Arvika!! Men vilket benrangel som gick ur transporten!! Alla revben syns,insjunken Överallt.. Men massvis av muskler då hon gått i stenhårdt travträning!! Så nu blir de o Proppa hästen full med mat!! Vad tror ni om denna foderstat?

Hösilage fri tillgång
Hippo basic 1½ Kg
Kornkross 1 kg
Krafft olja 2 dl o dagen
B-vitamin 30 ml o dagen

Hur börja ni skola om era travare till ridhästar? Hon har en fin stam dessutom måste skryta lite.. Farfar heter Mack Lobell
 
Sv: Benrangel

Jag har ingen annalys.. Hösilaget är taget förra året.. Mina andra hästar äter detta hösilage och är jätte fina i hullet!!
 
Sv: Benrangel

man kan aldrig säga nått om en foderstat är bra eller dålig så länge det inte finns analys på grovfodret.
 
Sv: Benrangel

Eftersom du inte har en analys så går det inte att säga något om fodret.

Angående omskolningen så kan jag bara säga att tålamod är nyckelordet!

Är hästen inte riden/sutten på alls innan så börja med att tömköra/promenera i skritt i naturen i någon månad (parallellt med ryttarinvänjningen om det inte är gjort), skritta sedan uppsuttet några månader till och börja så småningom att lägga in små ridbaneövningar med fokus på lösgjordhet, balans och avslappning. Stora volter och mjuka svängar är det som gäller i början! ;)

När hästen så småningom börjat sätta lite "ridmuskler" kan du öka på kraven lite, men var noga med att inte skynda på. Ett bra grundarbete i skritt lönar sig alltid i längden! Själva har jag och min häst nu efter 3 år börjat kunna trava på volt. Fortfarande inte helt i takt och balans, men några steg i taget går det! *stolt* :D
 
Sv: Benrangel

Var försiktig med kraftfodret bara så att hon inte får korsförlamning.
Anpassa det till den träningen hon får.

Dessutom så kan travare se ganska tunna ut eftersom de är sprinters (jämför med en maratonlöpare) så som sagt ta inte i allt för mycket med kraftfodret, bara hon har fri tillgång till grovfoder kommer annars att göra susen!

Jag tycker du ska låta din häst bara vara häst ett tag framöver, bara få gå i hagen och ta det lugnt.

Sen ska du kolla så den inte är sne eller har problem med knän eller liknande.

Men som pinky skrev tidigare så är tålamod A och O.
Ta gärna hjälp av en tränare som har lite koll på travare sen när du ska börja rida, då blir det mycket lättare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Benrangel

Men var den mager innan den klev in i transporten också då?

Annars skulle jag tro att den hämtar sig rätt snabbt utan gödning, bara den dricker ordentligt och äter "normalt" så att säga.

Jag skulle ta det lite försiktigt med kraftfodret i början så att häst och mage får vänja sig lite och så slipper du få alldeles för mycket tryck i hästen (kanske är risk för det om den är i tävlingskondition?).

Lycka till och ha det så kul med din häst!
 
Sv: Benrangel

Beror faktiskt lite på vad du menar med ridhäst ;)
Ska du rida vanlig klassisk engelsk ridning, eller ridträna den för trav?
 
Sv: Benrangel

Jag ställde av min valack som fick börja med att gå på bete och tagga ner och bort med allt kraftfoder. Sen på hösten började jag markjobba hästen för att befästa lite kommandon. Enbart hö i början men vartefter hästen började jobba med kroppen och inte bara mentalt började jag öka kornkross, mineraler och linfrökuber. Travmuskler är inte så användbara för ridning så det handlade verkligen om att bygga om hästen för att få mer bärighet. Han såg mer ut som en quarter efter ett par års ridjobb än en travare och bar sig i alla rörelser. :cool:
 
Sv: Benrangel

majola skrev:
Men var den mager innan den klev in i transporten också då?

Annars skulle jag tro att den hämtar sig rätt snabbt utan gödning, bara den dricker ordentligt och äter "normalt" så att säga.

Jag skulle ta det lite försiktigt med kraftfodret i början så att häst och mage får vänja sig lite och så slipper du få alldeles för mycket tryck i hästen (kanske är risk för det om den är i tävlingskondition?).

Lycka till och ha det så kul med din häst!
Klart hon var mager innan hon gick på transporten!! Hennes foderstat fram tills i måndags innan hon kom till mej var..
Krafft grov,krafft sport,havre,lucern...
Allt detta vill jag inte ge henne för då lär hon va med i luften än på marken.. Hon är i tävlingskondition med massor muskler.. Men inget fett på kroppen ngn stans!!
 
Sv: Benrangel

älgen skrev:
Beror faktiskt lite på vad du menar med ridhäst ;)
Ska du rida vanlig klassisk engelsk ridning, eller ridträna den för trav?
Hon ska bli allround häst... Dressyr,hoppning?? Det får framtiden utvisa
 
Sv: Benrangel

Ida_79 skrev:
Klart hon var mager innan hon gick på transporten!!

Varför är det så självklart? :smirk:
Även en normalhullad häst kan se mager ut efter lång transport
 
Sv: Benrangel

Ända från Arvika låter som att de tär i världens ände :bump: .
Blev bara nyfiken på vem du köpte henne av, om personen brukar ha magra hästar och så....
 
Sv: Benrangel

Pitbull skrev:
Varför är det så självklart? :smirk:
Även en normalhullad häst kan se mager ut efter lång transport
Joovisst,men hon ävar mager innan hon klev på..Ägaren sa att hon var ganska så tun.. Men så mager trode jag inte.. Visst att dom kan gå ner i vikt lite när dom åker långt,men hon är mkt mager.. Ska lägga in en bild så fort jag kan så ni får se hur hon ser ut i dagsläget
 
Sv: Benrangel

Tokmaja skrev:
Ända från Arvika låter som att de tär i världens ände :bump: .
Blev bara nyfiken på vem du köpte henne av, om personen brukar ha magra hästar och så....
Nejdå!! Hon kördes från Arvika till Kalstad på måndags morgonen o sen till Mantorp där jag hämta upp henne!! Sen övernatta vi hos min mamma i hennes stall till tisdagen o sen körde vi hem hit till emmaboda på tisdag förmid.. Så hon fick villa i mellan!! Vill inte skriva hennes namn,känner du till ngn som har travhästar i arvika?
 
Sv: Benrangel

Kan jag få lite mer kött på benen?
Är hästen riden innan eller endast körd?
Har du ridit travare innan?
mm.
Det går bra att pma också om du vill..
 
Sv: Benrangel

De travare jag har sett som köpts som ridtravare pga att de är oanvändbara som travhästar är inte magra. De är verkligen benrangel!! Visst kan de se tunna ut eftersom de är sprinters men inte så att alla ben sticker ut.
Jag var på en auktion där de auktionerade ut vanvårdade hästar som inte hade fått mat som de skulle och jag lovar att de hästarna var tjocka jämfört med de här travarna!!
Det som gör mig så förbannad är att det får gå till så här!!
En bekant sade att "de ska ju slaktas i alla fall" men det är ingen ursäkt!! Även om hästen är värdelös för hästägarna är det ju ändå ett djur!!
En häst jag känner till fick KORSFÖRLAMNING av att äta 8 kg hösilage och en näve kornkross om dagen. Det bröt ut en vecka efter att han blev hämtad. Vinterpälsen hängde i tovor på kroppen på honom och det här var i maj... Svansroten var helt avskavd på stackarn... Han kom med ett bandage om benet pga gammal skada i gaffelbandet och fd ägaren sade: "Låt det sitta kvar på hästen tills det ramlar av".

Jag vill tacka alla som tar sig an fd travare i det här skicket!! :bow:
 
Sv: Benrangel

Har inte läst igenom alla svar så med risk att härma någon ;) :

Stress och hård träning kan få hästarna att se magra ut. Lite lindrigt magsår eventuellt.
Det viktigaste är ordentligt med hö med bra värden. Hästar kan bli tjocka på enbart hö :p så förutsatt att du inte ska jobba lika hårt som den gått på travet skulle jag ta det mycket försiktigt med kraftfodret MEN vara noga med bra mineraler. Lite lusern kanske man kan komplettera med.

När hästens mage lugnat ner sej och den får tillräckligt med näringkommer nog hästen bättra på sej :)
Min kuse kom inte ens direkt från travet men man såg revbenen rejält ändå. Nu kan man knappt hänna revbenen ens en gång :angel: tog bara nån månad innan det hade ordnat upp sej.
 
Sv: Benrangel

Ida_79 skrev:
Joovisst,men hon ävar mager innan hon klev på..Ägaren sa att hon var ganska så tun.. Men så mager trode jag inte.. Visst att dom kan gå ner i vikt lite när dom åker långt,men hon är mkt mager.. Ska lägga in en bild så fort jag kan så ni får se hur hon ser ut i dagsläget

men jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara så självklart när någon tidigare ställde en fråga :smirk:
 
Sv: Benrangel

jag bor här (där) och känner till en hel del med travare...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: mackan
·
K
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva ha lite hjälp med en foderstat till min nordistravare. Nu så får hon: HÖ Morgon: 3 KG Kväll: 5-7 KG...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: kroklista
·
Foder & Strö Då hästen börjar falla ur på sin foderstat så sitter jag nu o räknar på den o får inte riktigt till de... Någon som kan ge tips på vad...
2
Svar
23
· Visningar
2 031
Senast: milly
·
K
Foder & Strö En vän till mig har skaffat en hingst, 22 år gammal ca 155 cm hög av halvblodstyp. Han kom till stallet för två veckor sen, mager och...
2
Svar
22
· Visningar
9 069
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp