Benskydd i hage?

Jingvarsons

Trådstartare
Hej!
Vill ha lite åsikter om benskydd i hagen! Det är ju, i alla fall nu när det inte är så varmt ute, ett bra sätt att skydda benen på hästarna i hagen! På sommaren är det ju en stor risk att hästen blir överhettad och blistrad.
Trycker dem på senorna på ett negativt sätt om man har skydd hela dagarna i hagen?
Hit me 🤗
 
För att utveckla så är jag skiträdd för tryck, skav, skit innanför, att de ska glida snett/halvt lossna eller på annat vis dras åt, att hästen ska fastna i dem på något vis och då såklart värmen. Och så vill jag alltid ha ett "fritt" ben att hålla koll på. Vill känna minsta galla, värme, svullnad utan att behöva fundera på om det är pga skydd eller inte.
 
Jag håller med övriga som svarat. Det enda skydd jag kan tänka mig att använda i förebyggande syfte är kotringar.
Klanthästar som lätt får balltramp under broddperioden eller som trampar av sig skorna frekvent, får ha på sig sådana (i det senare fallet under en begränsad tid medan hovslagare ser över och åtgärdar varför skorna åker av). Kotringar sitter tillräckligt löst för att grus och skit inte ska skapa problem innanför, men ger ändå helt ok skydd.
 
Absolut inte, om det inte finns någon alldeles speciell anledning. Varför funderar du på skydd? Har hästen varit skadad, är den extremt "klantig" etc?
 
1, bara för att folk gör det behöver det inte vara bra. Även duktiga ryttare gör saker som inte alltid är rätt/bra.


2, håller med andra, jag har boots på (eller kotring) andra skydd ger för stor risk för skav/överhettning/annat. I undantagsfall kan man ha ett skydd över tex ett aktivt överben men man får vara uppmärksam på temperatur osv.

3, jag tror det är ganska ovanligt med så pass allvarliga skador att skydd hade varit en större vinning än risk.

Är det inte bra att skydda senor med skydd i hage? Eller är du rädd för ”trycket”?
:)

Det är värmen som är största boven. Forskning visar att varma senor skadas svårare om något händer, och att hästar blir varma under skydd.
 
Typ alla toppryttare har benskydd på hästar - luddskydd - även på högsommarvärmen?
Fast många toppryttare stänger in sina hästar på i minihagar under korta stunder med box resten av dygnet trots att alla vet att det är viktigt för hästen att röra på sig.
Jag har använt hagskydd två ggr
1. Vid betessläpp då hästen gått i rasthage en hel vinter. (Alltså endast någon timme)
2. Unghäst som var tvungen att ha skor fram som trampade av sig dem konstant. Hon fick gå med boots en kortare period tills dess att brorsan kom på att hon hade leksaker till honom fastsatta på fötterna. Vid det laget hade hon balanserat upp sig.
 
Hej!
Vill ha lite åsikter om benskydd i hagen! Det är ju, i alla fall nu när det inte är så varmt ute, ett bra sätt att skydda benen på hästarna i hagen! På sommaren är det ju en stor risk att hästen blir överhettad och blistrad.
Trycker dem på senorna på ett negativt sätt om man har skydd hela dagarna i hagen?
Hit me 🤗

Jag har haft Benskydd på i hagen när vi släppt ihop hästar som inte känner varandra sedan tidigare. Annars så har klumpiga hästar fått vara klumpiga tills de lärt sig att sluta vara klumpiga då jag likt många andra här inne är mer rädd för Varma senor.

Och ja de flesta toppryttare har benskydd på sina hästar i hagen, men då kanske man också ska jämföra lite när det gäller hur vana deras hästar är att gå ute, hur mycket deras hästar är värda(vet att man värderar olika, men de är ändå deras sätt att försörja sig på), om de är deras egna eller kunders hästar som de har ansvar för osv. Det är ganska många faktorer som spelar roll och jag hade nog också varit rädd för skador om hästen ska gå i hage typ 1h om dagen när den varit inne resten av dygnet.

Jag tänker ju att deras ekonomi hänger på att de kan tävla och utbilda hästarna, osv osv, det är ju svårt om hästarna skadar sig. Så går det att undvika hade nog jag också försökt göra det. ÄVEN om det tekniskt sätt hade varit bättre i det långa loppet för hästen att gå ute både fler timmar och utan benskydd :)
 
Är det inte bra att skydda senor med skydd i hage? Eller är du rädd för ”trycket”?:)

Jag tänker tvärtom. Hur bra är en häst om man måste skydda senorna i hage? Hästens naturliga skydd eller rörelser ska inte vara så extrema att senorna måste skyddas i hage, där de ska vara den mesta delen av dygnet. Då är det något fel.

Att ha på det korta stunder vid extrema tillfällen är en helt annan sak.
 
I hagen har jag boots på vissa när det är broddtider. Annars skulle jag kunna tänka mig att ha skydd på när hästen varit på boxvila, släpp i ny hage med nya polare eller liknande, men då under en timme eller två för att sedan ta av skydden.
 
Jag har haft Benskydd på i hagen när vi släppt ihop hästar som inte känner varandra sedan tidigare. Annars så har klumpiga hästar fått vara klumpiga tills de lärt sig att sluta vara klumpiga då jag likt många andra här inne är mer rädd för Varma senor.

Och ja de flesta toppryttare har benskydd på sina hästar i hagen, men då kanske man också ska jämföra lite när det gäller hur vana deras hästar är att gå ute, hur mycket deras hästar är värda(vet att man värderar olika, men de är ändå deras sätt att försörja sig på), om de är deras egna eller kunders hästar som de har ansvar för osv. Det är ganska många faktorer som spelar roll och jag hade nog också varit rädd för skador om hästen ska gå i hage typ 1h om dagen när den varit inne resten av dygnet.

Jag tänker ju att deras ekonomi hänger på att de kan tävla och utbilda hästarna, osv osv, det är ju svårt om hästarna skadar sig. Så går det att undvika hade nog jag också försökt göra det. ÄVEN om det tekniskt sätt hade varit bättre i det långa loppet för hästen att gå ute både fler timmar och utan benskydd :)
Tycker det är intressant då jag hängt i en del travstall, som ju också är beroende av att träna och tävla andras hästar och väldigt få har skydd och småhagar för att hästen tjänat några mille.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
907
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 744
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 014
Senast: JennyLz
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 964
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp