Benskydd i hage?

Om man hela tiden har benskydd och lindor får man inte aktiverat alla små muskler mm och allt som behövs i benet.
Det är som vi människor ska gå med knä/vrist stöd hela tiden. Då tappar vi muskelmassa och blir vi utan linda, skydd har vi inte samma stabilitet i våra leder och ben.
Så nej det ökar skaderisken och att hästen inte blir lika hållbar.

Boots på vid brodd ja men inte benskydd/lindor i hagen.
Vilka muskler och benskydd tänker du på? kommer inte på några benskydd som sitter där muskler på hästen finns Enda jag kan tänka mig är högt sittande knäkappor och hasskydd som kommer i kontakt med muskler på hästen.
 
Vilka muskler och benskydd tänker du på? kommer inte på några benskydd som sitter där muskler på hästen finns Enda jag kan tänka mig är högt sittande knäkappor och hasskydd som kommer i kontakt med muskler på hästen.

Hästen har muskler på hela benet. Du tror väll inte att hästen saknar muskler från knä och ner? Sen är det senor och senfästen och muskelfästen allt måste ansträngas som det blir vid rörelse.

Var i prat om det med benskydd i hage och ridning och även lindade ben inne med veterinär. Och fick då samma svar som jag skrivit.

Du gör självklart som du själv vill.
Men du frågade.
 
Hästen har muskler på hela benet. Du tror väll inte att hästen saknar muskler från knä och ner? Sen är det senor och senfästen och muskelfästen allt måste ansträngas som det blir vid rörelse.

Var i prat om det med benskydd i hage och ridning och även lindade ben inne med veterinär. Och fick då samma svar som jag skrivit.

Du gör självklart som du själv vill.
Men du frågade.
Nä inte från knä och neråt när emot från has och karpus och ner.
En vet som dillar om muskler i nedre delen av benen hade jag inte litat på och ifrågasatt och hållt borta från mina djur.
Framben
Screenshot_20191012-105243_Samsung Internet.jpg
 
Bakben
Screenshot_20191012-105234_Samsung Internet.jpg

Hittade inga muskler under hovslagarutbildningen när vi skar i hästben och läraren tog inte upp något om att det skulle vara konstigt.
 
Vanligtvis tycker jag less is more. Dock finns det undantag och man får känna av sin häst helt enkelt. Min håller på att skos annorlunda nu och i vänjningsprocessen har några svindyra skor, sulor och fyllnad rykt... Så han får köra boots fram i hagen tillsvidare eftersom jag vill hålla hovarna hela och plånboken mindre tom. När han släpps ihop från sin sjukvila så funderar jag på att slänga på hagskydd bak första dagarna då han busar och har sig samt svullnar upp vid minsta skråma från kompisarna.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
907
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 745
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 014
Senast: JennyLz
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 964
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp