Benskydd i hagen - använder ni det??

pomelo

Trådstartare
Någon som använder skydd i hagen på sin häst?? Har alltid tyckt att detta är onödigt och överbeskyddande men nu har jag själv en fullblods vallack som kommer in med nya sår och svullnader hipp som happ, han tål verkligen ingenting.
Blir lite småhalt några dagar av svullnaden för något litet sår, sen går det ett tag, rider och tränar som vanligt och så är det dags igen... Så otroligt tröttsamt!!

Någon som har några tips?? Är till och med beredd att sätta på honom skydd i hagen nu.
Ni som använder det, vad använder ni för något, lindor, boots olika skydd???
Ska tillägga att de flesta sår sitter på skenorna runtom på min herre. Busar en del i hagen med kompisarna, men inget överdrivet...
Suck...

Sv: Benskydd i hagen - använder ni det??

Om det behövs. Också ansett det var trams till valacken med gummiben kom in i mitt liv. Och kom in med nya sår och bulor varenda dag, det var blodbad under broddsäsongen.

Då fick han boots runt om samt heltäckande skydd (neopreneskydd som täcker runt hela benet, från strax nedanför knäet/hasen tills nedanför kotan).. Han lckades halvt skära av sig benet på skärsnö ändå, men skadefrekvensen sjönk ju.

Nu är han älder och NÅGOT mer sansad och i kontroll över sina ben, men om han stått på boxvila och ska ut är det hockeyutrustning på (fast numera korta kotskydd bak och öppna senskydd fram, och boots runt om), samma sak första veckorna med brodd.

Unghästen som är två år hade skydd första veckan med brodd och skor, men sen inte haft och har haft EN liten broddrispa på 8 veckor. Så hon behöver inte skydd.

En bild på valacken med gummiben, studera vad han lyckas göra med frambenet längst från kameran. Han har lyckats få det i en vinkel jag trodde var anatomiskt omöjligt, och har dels lyckas vrida det då skenan är mot kameran, sen har han med PGSKOR (!!!!!) lyckats få grepp om kotskyddet OCH bootsen bak. Det blev sopor av bootsen och skyddet blev sig aldrig likt, men benet klarade sig utan en skråma (och hästen gick inte omkull).

Tänk dig honom som unghäst med 4 10 mm broddar/sko :crazy:

http://hem.passagen.se/waikele/visiongummiben040419.jpg
(fungerar inte bilden ta bort http:// och försök igen, passagen kan vara lite vrång ibland)

Alexandra_W: Jösses! Vilken akrobat! Eller klumpfot?

pomelo: Håller med dig om att det kan kännas överbeskyddande, men en del fullblod är riktiga olycksfåglar till skillnad mot förvuxna ridponnyer med samma namn som ditt nick. Strykkappor kanske? Eller typ Professional Choice som täcker hela benet från knä till kota. Finns billigare kopior från t ex Hööks eller Globus.

Senast ändrad:

Maran skrev:

pomelo: Håller med dig om att det kan kännas överbeskyddande, men en del fullblod är riktiga olycksfåglar till skillnad mot förvuxna ridponnyer med samma namn som ditt nick. Strykkappor kanske?

Ja, jag vet inte vad man ska kalla det, eller om man ska skratta eller gråta :angel:. Han har en ruskig balans dock, och slår sig ALDRIG vid ridning (ens under bock och brallserier) oavsett underlag. Jag rider dock alltid med skydd 'just in case'. Men under bus i hagen så är det 'ett ben här och ett ben där och tjohej vad det går', ser ut ungefär som om benen är ledade åt alla håll i alla leder. Men aldrig sett honom vurpa hur *säker* jag än varit på att 'det där går aldrig!'

På kortet är han nyss utsläppt i friheten efter 8 veckor på boxvila och har utanför bild två småflickor (ungston) att impa på, men det brukar härjas i hagen dagligen i fullt ös medvetslös stil nu med, men numera är det sällan han kommer in med broddskador tack och lov. Men ett tag som ung hade han ben som en puckelpist..

Han är tio i år, och det var nog inte förrän han var 5-6 år som han slapp hockeyutrustningen i hagen när han var broddad (obroddad har han alltid gått utan skydd)

Hej har en unghäst som har fullblod i sig hon kommer oxå ofta in med nya sår och svullnader!!!
Men jag vill inte sätta på henne benskydd förns en vetrinär föreslår det för mig... tycker att det inte är hela världen om hon har ett sår men man fortfarande kan rida....
men blir det värre får man ju göra något åt det liksom så det inte förstör tävlingsterminen eller nåt liknande!!!!

jag skulle använda "hockey skydd" sånna som går runt hela benet så det skyddar framsidan på benen oxå.
Senskydd skyddar ju senorna inte framsidan där de kan skadda sig ordentligt om de bockar och "River " på framsidan av benet.
Jag skulle börja med sånna skydd och sedan ha boots om det behövs!!
man behöver ju inte sätta på allt på en gång utan man kan ju prova sig fram.
Lycka till!!!! :banana:

Maran skrev:
pomelo: Håller med dig om att det kan kännas överbeskyddande, men en del fullblod är riktiga olycksfåglar till skillnad mot förvuxna ridponnyer med samma namn som ditt nick. Strykkappor kanske? Eller typ Professional Choice som täcker hela benet från knä till kota. Finns billigare kopior från t ex Hööks eller Globus.

:rofl: :rofl:
Pomelo - har du sett min tråd under hästvård ang. mitt fullblod....? Välkommen till klubben :eek: :smirk:
Postade även jag en tråd i morse om bra ute benskydd i hagen.... så vi verkar vara på samma våglängd så att säga :crazy:

Har läst din tråd nu...
Tack säger jag bara.. Vi verkar ha precis samma uppfattning!
Trodde jag och min häst höll på att bli knäppa, så skönt på något sätt att höra att andra har det likadant.
Har varit inne på att fullbloden är extra känsliga och nu fick jag det bekräftat.

Hur kul är det att ha skydd i hagen, men nu testar jag det!
Så tråkigt när han går kanon bra på alla träningar och så blir han lite små halt igen för nått litet sår, och så måste han vila typ en vecka. Hade inte sagt något om det hände nån gång, men........

Maran skrev:

Nu blir jag nyfiken!!! Känner du pomelo??

Jäpp, du sålde honom till mig. :D PM:a eller ring om du vill veta hur han har det nuförtiden.

pomelo skrev:
Någon som använder skydd i hagen på sin häst?? Har alltid tyckt att detta är onödigt och överbeskyddande men nu har jag själv en fullblods vallack som kommer in med nya sår och svullnader hipp som happ, han tål verkligen ingenting.
Blir lite småhalt några dagar av svullnaden för något litet sår, sen går det ett tag, rider och tränar som vanligt och så är det dags igen... Så otroligt tröttsamt!!

Någon som har några tips?? Är till och med beredd att sätta på honom skydd i hagen nu.
Ni som använder det, vad använder ni för något, lindor, boots olika skydd???
Ska tillägga att de flesta sår sitter på skenorna runtom på min herre. Busar en del i hagen med kompisarna, men inget överdrivet...
Suck...

använder enbart boots och det är dagarna innan tävling.

jajjamensan, Willebus har skydd r.o., vanliga strykkappor från Källquist typ. har även provat med "hockeyskydd" från Equi-gard men dom bara glider o har sig. lindor funkade inte för han tog av sig dom.
han är hemskt sprallig o leker sjukt mkt o har inte så där superbra koll på benen. sen är det ju helt enkelt en billig försäkring.
Ubble har benskydd fram i hagen för han har ett litet överben på insidan av ena o jag vill inte att han ska gå o dänga i det hela tiden.

Nej jag har möjligen ett par boots om hon går broddad i hagen.

Om du behöver skydd, skulle jag välja antingen senskydd eller mjuka, höga strykkappor.

Ja det gör jag. Min gammla herre har lindor fram förutom på sommaren om det är väldigt varmt. För stöd, värme och skydd.

Min andra är helt hopplös, han måste gå med skydd runt om och boots när han är broddad. Även i boxen måste han ha lindor, pga han skadar sig. Står nu med en allvarlig sårskada, som efter 1 mnd ännu inte har läkt. efter det har han fått stå lindad, går helt enkelt inte annars. Hoppas dock han inte behöver ha lindor när jag broddar av... Men han har senskydd ute även när han är obroddad, dom som sett honom i hagen brukar förstå varför... :p

Han är inte obalanserad eller felriden eller så, han trampar sig aldrig vid ridning!

hejsan.... hummmm asså jag har hört att det inte är bra att ha lindor i hagen. En jag känner, som köpte en häst hade lindor, i hagen åretrunt, i oxen, på dagen, vid ridning innan efter tävling, i transport under transport skydd... ALLTID satt dom på... Men den hästen kan heller aldrig gå utan dom då dom länger senorna med tiden... Se upp, använd inte ALLTID lindor. ett tips...

Där har du helt fel, möjligtvis om hästen alltid har tighta elastiska lindor HELA livet, men vanliga oelastiska lindor ger inte mer stöd än en strumpa.... Dessutom är han redan 24 år så.... Men, det där med att lindor försvagar benen är som sagt struntprat. Dock kan ju hästen ha haft klena ben från början, och att det hållits i schack med lindorna, och då blir det ju självklart problem om man vill plocka bort dom..

Liknande trådar

Utrustning Tänkte skaffa benskydd till pållen som han kan ha i hagen. Nu har vi haft 2 sparkar (med sår och blod) på en veckas tid,och i dag när...
Svar
1
· Visningar
1 044
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Min nya häst kommer varje dag in från hagen med nya sår av broddtramp. Har blundat lite för det och tänkt att hon får lära sig att hålla...
Svar
18
· Visningar
3 316
Senast: Kallebus
·
Hästhantering Droppen som fått bägaren att rinna över har fallit... Helt enkelt att kostatera att pållen e ett hopplöst fall. Måste ha benskydd o... 2
Svar
21
· Visningar
3 702
Senast: Silkisif
·
Hästvård Min häst har sedan han vinterskoddes med brodd och allt som hör till och även sedan han fick sällskap i hagen börjat göra illa sig... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 460
Senast: wildrose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka