Benskydd i hagen på lösdriftshäst?

ylvalill

Trådstartare
Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte veterinärbehovsilla den här gången men lik förbaskat blir det nån veckas vila och bandagebehov under en period (mest för att hålla flugor och smuts borta, men ändå).

Börjar nu bli så trött på detta att jag överväger benskydd i hagen. Största utmaningen är dock att han går på lösdrift och alltså i hagen dygnet runt. Finns det benskydd man kan ha dygnet runt utan att de ger mer problem än de skyddar mot?

Det känns verkligen som sista utvägen med benskydd, men nåt måste jag ju göra. Nu är jag varje dag orolig för att hitta honom med en senskada eller mer allvarlig sårskada på grund av hans klantighet.

Nån mer med en sån här olycksfågel som har hittat en hanterbar lösning på problemet? Bubbelplast kanske? :crazy:
 
Har en häst som får på benskydd när hon är broddad. Men då byter jag benskydd morgon och kväll.
 
Beror skadorna på att hästen är obalanserad/halkar eller vad? Är hästen skodd? Måste den vara det? Blir den bortjagad och slår sig då? Mår den annars bra i kroppen eller har något ändrats som påverkat skadefrekvensen?
 
Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte veterinärbehovsilla den här gången men lik förbaskat blir det nån veckas vila och bandagebehov under en period (mest för att hålla flugor och smuts borta, men ändå).

Börjar nu bli så trött på detta att jag överväger benskydd i hagen. Största utmaningen är dock att han går på lösdrift och alltså i hagen dygnet runt. Finns det benskydd man kan ha dygnet runt utan att de ger mer problem än de skyddar mot?

Det känns verkligen som sista utvägen med benskydd, men nåt måste jag ju göra. Nu är jag varje dag orolig för att hitta honom med en senskada eller mer allvarlig sårskada på grund av hans klantighet.

Nån mer med en sån här olycksfågel som har hittat en hanterbar lösning på problemet? Bubbelplast kanske? :crazy:
Om hästen är skodd så skulle nog jag börja med att kolla upp skoningen, det kan vara ganska så avgörande.

Annars så nej, min erfarenhet säger att det inte finns några skydd som fungerar dygnet runt på lösdrift. Det är väldigt få skydd om ens några som är gjorda att ha på på det sättet.
 
Jag hade inte velat ha benskydd dygnet runt..
Du kanske behöver se över vilken typ av hage hästen går i? Och med vilket sällskap?
Jag har drastiskt minskat hagskadorna med nytt upplägg i hagen (vilket krävde stallbyte för vår del).
Han går i en 4 hektar stor gräshage tillsammans med sin ponnykompis så jag tror faktiskt det vore svårt att hitta bättre hage/kompis som skulle kunna lösa detta.
 
Har en häst som får på benskydd när hon är broddad. Men då byter jag benskydd morgon och kväll.
Byta skydd morgon och kväll är absolut inga problem. Jag har hästarna hemma och är ute hos dem flera gånger om dagen, som minimum morgon och kväll (nu medan de fortfarande går på bete).
 
Beror skadorna på att hästen är obalanserad/halkar eller vad? Är hästen skodd? Måste den vara det? Blir den bortjagad och slår sig då? Mår den annars bra i kroppen eller har något ändrats som påverkat skadefrekvensen?
Ja, han är skodd och det måste han vara eftersom han är ganska ömfotad. Han blir inte bortjagad (är högst i rang) men leker gärna ganska mycket och livligt. Han är stor, stark och väldigt rörlig (excellerar gärna i avancerade skolor ovan mark :angel:). Han har alltid varit en olycksfågel som lyckats göra illa sig på än det ena, än det andra. Han är helt enkelt inte särskilt försiktig av sig. Extremt stor skillnad på honom och ponnyn han går tillsammans med, ponnyn skadar sig typ aldrig *peppar, peppar*.
 
Om hästen är skodd så skulle nog jag börja med att kolla upp skoningen, det kan vara ganska så avgörande.

Annars så nej, min erfarenhet säger att det inte finns några skydd som fungerar dygnet runt på lösdrift. Det är väldigt få skydd om ens några som är gjorda att ha på på det sättet.
Ja, han är skodd. Vet inte riktigt vad du menar med ”kolla upp skoningen”? Hans hovslagare är utbildad och väldigt duktig så jag känner mig helt trygg med att hen vet vad hen gör.
 
Det vill jag ju givetvis inte. Det jag vill är ju att undvika skador.

Vilken sorts skador är det i dagsläget? Kotring kan vara förvånansvärt effektivt som skydd vid skador som främst orsakas av förbi-strykningar. De håller liksom ut hoven från motsatt ben. Men funkar naturligtvis inte om det är mer slagvarianten, där bak går i fram.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Det enda du egentligen kan ändra på är ju hovvården, så varför inte göra det? Det är det eller benskydd. Eller acceptera att hästen skadar sig titt som tätt och det ska den ju inte behöva göra.

Om du känner att hästen måste vara skodd så prova andra skor iallafall, lättare skor, eller mjukare skor i plast som inte orsakar sårskador om hästen är sprattlig i hagen.
 
Han går i en 4 hektar stor gräshage tillsammans med sin ponnykompis så jag tror faktiskt det vore svårt att hitta bättre hage/kompis som skulle kunna lösa detta.
Vad är det som gör att den skadar sig? Springer den? Busar? Kuperad mark?

Min går i platt ganska liten hage nu, med lugn kompis. Inget att snubbla på, inga pinnar de kan göra sig illa på. Inget spring eller bus heller. Inte lika stimulerande som förra hagen men skadorna har upphört iaf.
 
Byta skydd morgon och kväll är absolut inga problem. Jag har hästarna hemma och är ute hos dem flera gånger om dagen, som minimum morgon och kväll (nu medan de fortfarande går på bete).
Nu har jag aldrig haft benskydd någon länge period i sträck, men upplever inget problem med benskydd dygnet runt. Ser till att byta morgon och kväll för att ha rena och torra skydd. Gör även rent benen vid behov. Har även olika typer av skydd för att undvika liknade tryck. Aldrig haft skavsår eller liknande.

Finns många hästar som står med benskydd i hagen och stallbandage inne, för mig är det också att ha benskydd dygnet runt.
 
Byta skydd morgon och kväll är absolut inga problem. Jag har hästarna hemma och är ute hos dem flera gånger om dagen, som minimum morgon och kväll (nu medan de fortfarande går på bete).
Endel som har hästen på box har ju skydd på ute i hagen under dan och inga skydd under natten inne i boxen. Och det verkar ju folk tycka är helt okej och funkar.
Så då borde du kunna köra lite samma princip, skydd på under dagen och sen ta av skydden till kväll så hästen inte har skydd ute under natten.
Då blir det inte skydd dygnet runt, men samtidigt skydd den tiden på dygnet då hästen kanske är mest aktiv och busig (om du märker att skadorna uppstår mest på natten kan man ju göra tvärt om, skydd på natten och inga skydd dagtid)
 
Ja, han är skodd. Vet inte riktigt vad du menar med ”kolla upp skoningen”? Hans hovslagare är utbildad och väldigt duktig så jag känner mig helt trygg med att hen vet vad hen gör.
Även utbildade hovslagare kan sko en enskild häst på ett sätt som inte gynnar den. Så ja, jag skulle faktiskt höra med en annan hovslagare om hästen har mycket sådana problem. Att sätta på skydd löser inte grundproblemen.

Men klart, det är jobbigt att ifrågasätta sin hovslagare, det är dock ett måste om man vill att hästen ska få bättre balans och röra sig på ett bra sätt. Så steg ett är iallafall att prata med hovslagaren och fråga vad den tycker, vill den inte ändra på något och hävdar att den skor hästen på ett för hästen perfekt sätt så hade jag bytt hovslagare.
 
Även utbildade hovslagare kan sko en enskild häst på ett sätt som inte gynnar den. Så ja, jag skulle faktiskt höra med en annan hovslagare om hästen har mycket sådana problem. Att sätta på skydd löser inte grundproblemen.

Men klart, det är jobbigt att ifrågasätta sin hovslagare, det är dock ett måste om man vill att hästen ska få bättre balans och röra sig på ett bra sätt. Så steg ett är iallafall att prata med hovslagaren och fråga vad den tycker, vill den inte ändra på något och hävdar att den skor hästen på ett för hästen perfekt sätt så hade jag bytt hovslagare.
Fast grundproblemet ligger oftast i hästens anatomi eller naturliga rörelsemönster.
 

Liknande trådar

Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 140
Senast: Constance
·
Hästvård Hej! Min pålla har haft lite problem ett tag nu, med svullnad i ett ben och puls, men ingen värme i hovarna. Jag kan ta det från...
Svar
1
· Visningar
732
Senast: Lavinia
·
Hästvård Behöver råd och tips, ska självklart kolla up med veterinär och så, men det finns ju me rän veterinär på marknaden nu, förr tog man ut...
Svar
7
· Visningar
1 611
Senast: Sippan_88
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 003
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp