Benskydd i hagen på lösdriftshäst?

Fast grundproblemet ligger oftast i hästens anatomi eller naturliga rörelsemönster.
Nja, väldigt väldigt ofta så är det skoningen som är problemet. Hovarna påverkar otroligt mycket mera än vad man kan tro.

Visst kan man acceptera att hästen skadar sig hela tiden och inte utesluta saker och ting som faktiskt påverkar men jag tycker inte det är någon idé som någon tjänar på i längden. Bättre att utreda vad det är som gör att hästen har så dålig balans.
 
Nja, väldigt väldigt ofta så är det skoningen som är problemet. Hovarna påverkar otroligt mycket mera än vad man kan tro.

Visst kan man acceptera att hästen skadar sig hela tiden och inte utesluta saker och ting som faktiskt påverkar men jag tycker inte det är någon idé som någon tjänar på i längden. Bättre att utreda vad det är som gör att hästen har så dålig balans.
Så du menar att alla som har skydd eftersom deras häst slår sig/stryker sig egentligen bara har en dålig hovslagare? och om de skaffade en bättre hovslagare skulle det slippa behöva använda skydd?
 
Jag hade testat med skydd dygnet runt. Valt två lite olika modeller/märken för att variera trycket och bytt morgon/kväll. Varit noga med att byta ut om pälsen börjar ruggas. Tvätta ofta, hålla rena och torra. Största utmaningen beroende på vart du bor lär ju vara i lertider höst/vår och när det är blött längre perioder över lag.

Det enda du förlorar är pengarna tänker jag 🤷🏼‍♀️ Å andra sidan har du många skydd sen.
 
Så du menar att alla som har skydd eftersom deras häst slår sig/stryker sig egentligen bara har en dålig hovslagare? och om de skaffade en bättre hovslagare skulle det slippa behöva använda skydd?
Som jag skrev, väldigt väldigt många gånger så beror saker och ting på skoningen. Skrev inte någonstans faktiskt att det alltid beror på hovslagaren. Och det behöver väl inte vara en dålig hovslagare för att den inte lyckas med alla hästar.

Men som sagt, alla gör som dom vill. Jag är en av dom som inte vill nöja mej med att "hästen är sådan bara". Har man kollat upp allting och pratat runt med hovslagare osv och hästen trots det faktiskt har ett sådant sätt att röra sig på att den slår sönder sina ben oavsett så ja, då kan man börja använda skydd dygnet runt.
 
Som jag skrev, väldigt väldigt många gånger så beror saker och ting på skoningen. Skrev inte någonstans faktiskt att det alltid beror på hovslagaren. Och det behöver väl inte vara en dålig hovslagare för att den inte lyckas med alla hästar.

Men som sagt, alla gör som dom vill. Jag är en av dom som inte vill nöja mej med att "hästen är sådan bara". Har man kollat upp allting och pratat runt med hovslagare osv och hästen trots det faktiskt har ett sådant sätt att röra sig på att den slår sönder sina ben oavsett så ja, då kan man börja använda skydd dygnet runt.

Ja eller testa en annan typ av sko. Finns ju flera olika skor som sömmas på men är av annat än järn numera. Min häst har just nu Epona som är limmade men är med sömhål för att kunna sömmas på. Tex.
 
Vilken sorts skador är det i dagsläget? Kotring kan vara förvånansvärt effektivt som skydd vid skador som främst orsakas av förbi-strykningar. De håller liksom ut hoven från motsatt ben. Men funkar naturligtvis inte om det är mer slagvarianten, där bak går i fram.
Det är ju svårt att veta exakt hur han bär sig åt när han slår sig men jag skulle tippa på att det är bakbenen som går i fram snarare än att han slår fram i fram. Han är rejält bred i bogen så avståndet mellan frambenen är väl tilltaget.
 
Det enda du egentligen kan ändra på är ju hovvården, så varför inte göra det? Det är det eller benskydd. Eller acceptera att hästen skadar sig titt som tätt och det ska den ju inte behöva göra.

Om du känner att hästen måste vara skodd så prova andra skor iallafall, lättare skor, eller mjukare skor i plast som inte orsakar sårskador om hästen är sprattlig i hagen.
Jag ska absolut diskutera (igen) med min hovslagare för att se om det finns någonting vi kan göra, även om jag har svårt att tro att problemet ligger där. Han har skotts av en annan hovslagare under ett drygt år då min ordinarie hovslagare var föräldraledig och problemet var precis detsamma även under den perioden.
 
Nu har jag aldrig haft benskydd någon länge period i sträck, men upplever inget problem med benskydd dygnet runt. Ser till att byta morgon och kväll för att ha rena och torra skydd. Gör även rent benen vid behov. Har även olika typer av skydd för att undvika liknade tryck. Aldrig haft skavsår eller liknande.

Finns många hästar som står med benskydd i hagen och stallbandage inne, för mig är det också att ha benskydd dygnet runt.
Ja, lite så tänker jag att man borde kunna testa.
 
Endel som har hästen på box har ju skydd på ute i hagen under dan och inga skydd under natten inne i boxen. Och det verkar ju folk tycka är helt okej och funkar.
Så då borde du kunna köra lite samma princip, skydd på under dagen och sen ta av skydden till kväll så hästen inte har skydd ute under natten.
Då blir det inte skydd dygnet runt, men samtidigt skydd den tiden på dygnet då hästen kanske är mest aktiv och busig (om du märker att skadorna uppstår mest på natten kan man ju göra tvärt om, skydd på natten och inga skydd dagtid)
Ja, detta kan ju vara en variant värd att testa. Min uppfattning är att hästarna normalt sett är rätt lugna på nätterna, västa buset brukar vara på kvällarna, eller när det kommer regn efter en period av värme…
 
Vad är det som gör att den skadar sig? Springer den? Busar? Kuperad mark?

Min går i platt ganska liten hage nu, med lugn kompis. Inget att snubbla på, inga pinnar de kan göra sig illa på. Inget spring eller bus heller. Inte lika stimulerande som förra hagen men skadorna har upphört iaf.
Ja, han springer och busar. Svårt att hindra honom från det. Han är den som oftast drar igång lekarna och den som leker absolut vildast. Hagen de går i nu är relativt kuperad men de har gått på helt platt mark tidigare med samma resultat, luftsprång deluxe kan man göra oavsett :jawdrop:
 
Fast grundproblemet ligger oftast i hästens anatomi eller naturliga rörelsemönster.
Jag har hållit på med hästar i många år vid det här laget och har faktiskt aldrig stött på någon som gör sådana cirkuskonster som min stora klumpeduns gärna ägnar sig åt. :o
 
Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte veterinärbehovsilla den här gången men lik förbaskat blir det nån veckas vila och bandagebehov under en period (mest för att hålla flugor och smuts borta, men ändå).

Börjar nu bli så trött på detta att jag överväger benskydd i hagen. Största utmaningen är dock att han går på lösdrift och alltså i hagen dygnet runt. Finns det benskydd man kan ha dygnet runt utan att de ger mer problem än de skyddar mot?

Det känns verkligen som sista utvägen med benskydd, men nåt måste jag ju göra. Nu är jag varje dag orolig för att hitta honom med en senskada eller mer allvarlig sårskada på grund av hans klantighet.

Nån mer med en sån här olycksfågel som har hittat en hanterbar lösning på problemet? Bubbelplast kanske? :crazy:
Jag har haft samma problem och satte skydd på. Tog in ett par timmar varje dag så benen fick lufta och bytte skydd så fort dom blev fuktiga/smutsiga. Ingen optimal lösning såklart men jag hade liksom inte så mkt val 🤷🏻‍♀️
Det funkade över förväntan. Använde ”luddskydd” från Protector
 
Jag har hållit på med hästar i många år vid det här laget och har faktiskt aldrig stött på någon som gör sådana cirkuskonster som min stora klumpeduns gärna ägnar sig åt. :o
Det borde väl klassas som "naturliga rörelsemönster" antar jag eftersom det kommer naturligt från hästen ;)
 
Ja, han springer och busar. Svårt att hindra honom från det. Han är den som oftast drar igång lekarna och den som leker absolut vildast. Hagen de går i nu är relativt kuperad men de har gått på helt platt mark tidigare med samma resultat, luftsprång deluxe kan man göra oavsett :jawdrop:
Det där gör tycker jag att det definitivt låter som att skoningen och balansen kan behöva ändras, hästar ska inte skada sig på det sättet pga att dom är pigga och glada.
 

Liknande trådar

Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 140
Senast: Constance
·
Hästvård Hej! Min pålla har haft lite problem ett tag nu, med svullnad i ett ben och puls, men ingen värme i hovarna. Jag kan ta det från...
Svar
1
· Visningar
732
Senast: Lavinia
·
Hästvård Behöver råd och tips, ska självklart kolla up med veterinär och så, men det finns ju me rän veterinär på marknaden nu, förr tog man ut...
Svar
7
· Visningar
1 612
Senast: Sippan_88
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 006
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp