Benskydd i hagen...

Favina

Trådstartare
Undrar vad ni har för benskydd i hagen ni som har?

Mina hagar just nu är blandning av lera, stenhårda, knövliga och rätt så blöta!

Hur gör ni med leran? Går dom ute med benskydd ändå?

Kram Favina :bump:
 
Inga alls!
Pållan går i en stenig skogshage 9timmar varje dag utan en skråma på benen.
 
hmmm...
denna fråga riktade ju sig då till d som har benskydd i hagen... ;)
 
Men det går bra med er andra oxå! :)

Vet att många använder benskydd, själv gör jag det inte. Har aldrig användt det på mina hästar.

Kram Favina :bump:
 
När jag sätter på broddarna skulle jag vilja ha Boots.. Men har ingen lust att betala 1000 kr för det.. Vi får se..
 
Jag får inte ha broddar pga många hästar går ihop o min kan sparka dom andra o sedan kan hon inte gå ensam. Men betalar du 1000:- för att bootsen skall på :confused: :eek:

Kram Favina :bump:
 
Jag har haft på benskydd ibland, då hagarna har varit dåliga, eller då hon har haft många skråmor/sår.
Jag har några billiga från Equiguard (hööks), de fungerar som de ska.
När det är lerigt har jag inte skydd.
 
Min har boots dygnet runt året runt just pga de som släpper ut inte vill sätta på åt mig.

Funkar kanon, gör hästen ingenting.
 
Jag har lindor (inte elastiska) fram på Kefir. Unghästen har nästan alltid boots fram, i bland även bak, och om han är på bushumör händer det han får ha strykkappor fram också. Är det extremt lerigt har jag inte boots, vill inte att han ska få skav!

Lindorna är från Equiline, Proffessionals Choice boots och vanliga strykkappor i neopren. Undviker senskydd (typ Eskadron) ute, dom är så hårda, verkar inte bekväma att ha på så länge, kanten klämmer lite på senan tycker jag.

Vad har du själv? ;)
 
Jag skulle kunna tänka mig det om jag hade en häst som ideligen kom in skadad men det har aldrig hänt på drygt 20 år, trots stora kuperade hagar med både sten och skog och ett antal olika hästar.

När jag tänker efter har jag snart haft häst i 25 år tom. Ska nog fira med tårta.
 
Förklara gärna det för min Urban som är så underbart begåvad att han när han har boots dygnet runt lyckas dra åt dem så att han fick ballongben = inte så bra.
Så det funkar inte på min.

När jag har benskydd på mina (dvs när man står på ett sådant stall) har jag vanliga källquists damasker bak och märkeslösa fram. trasiga boots runt om, ser inte mkt ut för världen men skyddar riktigt bra faktist.
Vill ha bootsen runt om nu när det är broddar o så men det funkar som sagt inte... Och de tar varken på eller av benskydd el. liknande i stallet jag står.
 
Jag har inga benskydd.

Men nu när det börjar bli hårdare i marken (om det blir vill säga) så vill jag ha benskydd på då hagarna är väldigt knövliga, min lilla dama springer och är jättesmart tycker hon själv medans matte står och håller för ögonen :crazy:

Har då tittat på ett par i Hööks, dom neoprene som man knäpper omlott på något konstigt vänster. Dom verkar mjuka och hon skulle nog kunna ha dom på natten någon gång om jag inte åker ut på morgonen.

Kram Favina :bump:
 
Vänta nu - har du bara benskydd på när du står i ett stall där dom sätter på dom och annars går dom utan? Då kan man ju fråga sig hur nödvändigt det är?

Visst har jag fått skador i hagen men inget som boots eller benskydd hjälpt mot.

Det mest komiska är stallet i mina trakter där hästarna går ute tre timmar om dagen, en och en i små platta hagar och hästarna har 3 täcken o c h transportskydd på. Det är inte vad jag kallar god hästhållning.

So shoot me.
 
Pållan går med senskydd fram (vet inte märke men dom kostade 800 nya) o boots fram när hon är broddad bak.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning, men vem vet någon kanske har en bra idé.... Min häst behöver hovskydd i hagen...
Svar
10
· Visningar
630
Senast: bettysmatte
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 321
Senast: Badger
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 265
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp