Benskydd i hagen

Blueeyes

Trådstartare
Nu vill jag höra, varför har man det?
Är det för att hästarna är sköra i benen eller?

Ja jag är ung och oerfaren inom många saker i hästeriet så jag vill gärna veta!
Specielt vad man ska ta för beslut om det när man står där med sin häst, då kanske den behöver det och då är det bra att veta vilka hästar som behöver och varför.
 
Sv: Benskydd i hagen

Vissa hästarna slår sig hela tiden, inte bara när de rids. Många har de även i förebyggande syfte mot skador, en billig försäkring oftast!
 
Sv: Benskydd i hagen

Jag brukar ha boots tidvis på min ena häst den tiden han är skodd då han trampar sig själv, i vintras när han inte hade boots trampade han sig (balltramp) det blev rätt djupt och han var halt och hackig rätt länge. Så bootsen är utmärkta! Sålänge man ser till att tvätta rent dem ofta så uppstår heller inget skav!
 
Sv: Benskydd i hagen

Storhästen har skydd i hagen. Det behövs kan jag ju meddela. Repor över hela skydden. :smirk:
 
Sv: Benskydd i hagen

Lukas har gjort ett rejält balltramp i hagen med en spricka ner mot sulan under veckan. Av den anledningen funderar jag på boots när skadan har läkt ut helt. Just för att förhindar att det uppstår igen. Han konstrar i hagen ibland om han blir ensamen och vi misstänker att han skadat sig under en sådan "övning" på egen hand!!!
 
Sv: Benskydd i hagen

En av våra hästar har fått ett överben på insidan frambenet. Någon gång har hon slagit i det så att det blivit lite retat och då har hon skydd i hagen för att undvika fler slag.
 
Sv: Benskydd i hagen

Glory går skyddad periodvis, han är en busig jäkel som är relativt bra på att slå upp sig. Använder hellst inte skydd i hagen, men jag ser det som en billig försäkring.
 
Sv: Benskydd i hagen

Vissa hästar har så grova fel på benen att de slår sig hela tiden.Ex gro uttåad eller intåad mm så för att slippa att hästen trampar/slår sig själv slänger man på ett par benskyd i hagen!

Eleer unghästar som springar mkt i hagen de har inte så stor koll på vart de sätter sina små sköra ben och då kan amn ha på benskydd!

Vissa har de för dom är rädda om sin häst
 
Sv: Benskydd i hagen

Helt enkelt en billig försäkring! Personligen tycker jag det är bättre att sätta på ett par skydd än att inte låta hästen gå i hagen pga att man är rädd för skador.

/Timsetim
 
Sv: Benskydd i hagen

Eller så kanske det bästa vore att hästen får lära sig att vara lite försiktig om sina fossingar... Benskydd i hagen är ju egentligen att förvärra problemet genom att de blir mer oförsiktiga!
 
Sv: Benskydd i hagen

Capable Case skrev:
Eller så kanske det bästa vore att hästen får lära sig att vara lite försiktig om sina fossingar...

Om man nu har en häst som tenderar att slå sig så är det ju ren dumhet att inte skydda den. Hästen "lär" sig knappast att inte stryka sig till exempel...

De flesta hästar klarar sig utan skydd, men jag förstår inte varför man inte skulle sätta på skydd om den nu behöver det. Att följa en sådan "princip" kan bli kostsam och dessutom riskerar man att bli utan ridhäst under en tid. :smirk:
 
Sv: Benskydd i hagen

Jag kan förstå i vissa extrem fall att man har skydd på sin häst ute. Men det är inget som jag skulle rekomendera eftersom när hästen är i hagen kan den fastna med skyddet eller få in sten eller liknade. Och om det händer kan hästen gå många timmar innan det upptäcks.
 
Sv: Benskydd i hagen

Capable Case skrev:
Eller så kanske det bästa vore att hästen får lära sig att vara lite försiktig om sina fossingar... Benskydd i hagen är ju egentligen att förvärra problemet genom att de blir mer oförsiktiga!

Vissa hästar lär sig aldrig!

/Timsetim
 
Sv: Benskydd i hagen

Oftast ser man dessa benskydd på tävlingstallar och är det så att hästen har en så inkorrekt benställning att den gör sig illa på si gjsälv eller i den oftast helt plana 10x10 rutan så borde den inte ju då inte användas till ridning öht.

Och tro mig... en häst LÄR sig! BAra man sätter ut dem i en hage där de blir tvingade att fundera var de gör av tassarna så tar det bara några dagar med lite sår så vet hästen vart den har sinaben och hovar.. De hästar som inte lär sig av det är just de hästar som INTE borde användas som ridhästar då de har grövre exteriöra fel!
 
Sv: Benskydd i hagen

Men om det nu är en häst som slår sig ute, kanske pga inkorrekt benställning, men som funkar till ridning ändå, tycker du då att man ska låta hästen slå sig så att den står halt för lång tid. Det kan jag omöjligt hålla med om.

Jag är absolut ingen rabiat användare av benskydd i hagen. Det händer att jag använder det någon enstaka gång om de fått ett slag eller överben som jag vill skydda. Men vad jag vänder mig emot är synsättet att det skulle vara fel att försöka skydda hästen lite extra när det behövs. En parallell kan ju dras till de trådar då vissa motsätter sig användandet av täcken; det är ju inte naturligt... :smirk:

Naturligtvis måste hästen ha väl avpassade, bekväma skydd, täcken eller vad det nu må vara. Men jag förstår inte vad det finns för nackdelar med att använda skydd någon gång emellenåt. De uppenbara nackdelarna är ju att hästen får skav eller liknande, men jag förutsätter att välsittande skydd, som inte orsakar hästen något obehag, används.

Jag tänker inte forsätta diskussionen för det var ju inte det tråden handlade om, så istället får jag väl åka ut till stallet och se om jag hittar någon häst som jag kan "klä på lite extra".... ;)
 
Sv: Benskydd i hagen

hade skydd på hlb när han gick i den kuperade hagen, han var en riktigt snubbel fot, fast dock inte när man red :D
 
Sv: Benskydd i hagen

Capable Case skrev:
Och tro mig... en häst LÄR sig! BAra man sätter ut dem i en hage där de blir tvingade att fundera var de gör av tassarna så tar det bara några dagar med lite sår så vet hästen vart den har sinaben och hovar.. De hästar som inte lär sig av det är just de hästar som INTE borde användas som ridhästar då de har grövre exteriöra fel!

.. du kan aldrig ha haft en häst som faktiskt slår sig, säger jag....
Har haft problemet flera gånger med unghästar/vingliga som rejsat och busat mycket i hagen, och med kuperade hagar med mycket stenar, kvistar, berg, träd.
Garanterar dig att de inte haft några exteriöra fel, varken grövre eller lättare, det är ett faktum!

Haft benskydd i hagen tills endera de blivit stadigare och breddat sig, inte varit på sig själva så mycket, eller hagen eller flock konstellationen gjort att skade frekvensen stabiliserats.

sen är det ju som sagt alltid en skade risk i sig själv att ha benskydd, det går inte att komma ifrån. Men from time to time kan det vara motiverat, beroende på vad omständigheterna är.

Mackan/som normalt inte har benskydd i hage på sina hästar, men som försöker se till situationen, individen och omständigheterna i avvägning om det är motiverat eller inte.
 
Sv: Benskydd i hagen

Jag har det på hästar som är klantiga, som kliver på sig själv och smäller till sig under lek och bus. Min ena har nästan alltid lätta senskydd fram. När han är broddad har han boots och höga benskydd runt om. det behövs kan jag lova. :crazy: Efter mkt allvarlig sårskada som had pådragit sig i boxen pga brodd, så har han numera också lindor ro om han är broddad.

Det är inget fel på han, han är inte felbyggd eller obalancerad eller så, och han sparkar sig aldrig under ridning, det är bara när han leker el blir skrämd att det är svårt att ha koll på dom långa benen. Och så har han en himla otur, stackarn. :(

Det ända negativa med att ha benskydd/lindor är att det tar en sån himla tid att ta av och på och tvätta och greja med, skittråkigt!
 
Sv: Benskydd i hagen

Jag har benskydd på mina hästar eftersom att;

*jag är rädd om dem
*jag vill inte ha en förstörd säsong pga av en skada
*det är den absolut billigaste försäkringen
*hagarna är enorma och de går i flock
*jag tycker inte att det låter som en bra idé att hästen
ska lära sig att hålla koll på benen om den måste få en
skada för att lära sig det...
*jag slipper tappskor i lerans tider om det finns risk för det
*får inga små rivsår eller så precis där benskydden man har till
ridningen ska ligga och kan därför alltid vara säker vid ridning

Häst nr 1; strykkappor fram, låga bak, boots vid lera eller brodd.
Häst nr 2; styrkkappor fram och bak, boots bak alltid, runtom vid lera eller brodd.
Häst nr 3; är utlånad och endast hobbyhäst så han har väl senskydd fram pga av mina krav :)
 
Sv: Benskydd i hagen

Min ena har aldrig skydd i hagen, han behover det inte.

Min andra ar en riktig klant/olycksfagel och har haft orakneliga skador i hagen. Just nu ar hon konvalescent efter en stressfraktur pa hoger fram. Nar hon antligen far ga ut med de andra igen - i januari (tidigast) - sa kommer hon definitivt att fa ga med hoga strykkappor runt om, eller annu hellre Sports Medicine Boots som gar hela vagen ner over kotbenet.
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 478
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 964
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
716
Senast: Ray
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 022
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp