Benskydd i hagen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Wilden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 4 283
Sv: Benskydd i hagen

enda gången som mina hästar gått med lindor i hagen o det gått upp är när nuvarande hästen har varit uttråkad och ätit upp dom, i övrigt sitter lindor väldigt bra faktiskt. jag brukar köra ett varv med silvertejp över så funkar det finfint.

Har heller aldrig upplevt att lindor gått upp i hagen, trots att han plockat sönder senskydd flera ggr... Brukade också tejpa över. Tycker det är bättre med benskydd!! Men om du inte kan sätta på skydd på morgonen är det bättre att linda, skulle aldrig h skydd på över natten.

nej gud nej, jag provade med mjuka gummiboots en gång men det gick bara inte, dom la sig jättekonstigt och han blev stasad.

kom på att det finns ju skydd från TL Trico t.ex. som man kan ha över natten, om man stoppar in en BoT padd så får man ju mer stöd/skydd om det är för tramp man har skydd i hagen menar jag, så kan man ha det över natten + i hagen.

okey..

har fått svar på min fåga nu =P

då vet jag, tur är väl de att man har en häst som inte behöver skydd i hagen, men skulle den dan komma har jag svaret nu =P

tackar!!

/M

Okej : ) Tror ní att det är okej då om hästen står med lindor över natten och sedan går med dem i hagen också?
Hästen har väldigt lätt för att trampa på sig själv :/ Får ofta små sår över hovarna och på kotorna, inget kul!

Ja, inga problem, använd fleecelindor och mjuka paddar och tejpa över kardborren med silvertejp. Tänk på att dom oftast sitter bättre om du Inte lindar under kotan. Ha neoprenboots till istället så skyddar du hela benet.

Nu har jag beställt skydden från shires, nån som har liknande?
/W

när man har sådana skydd får man se till att hästen inte står inne med dom för länge, just nu har anledningen smitit ur huvet (nyvaken) men så fort hästen står stilla med dom måste dom av.

Det kanske blir för tajt runt benet med risk för stasning?
/W

Har ett par Mark Todd terrängskydd & konstläder boots på min pålle. Sitter skitbra (ramlar aldrig av!) & är supermjuka. Dock lite för varma för att ha på sommaren. Lätta att hålla rena. :bump:

Vilka är det? Var har du köpt dina? Pris?

Jag vill också ha tips på hagskydd! Tänkte jag skulle investera i skydd och boots som hon kan ha i hagen vintertid när hon är broddad. Övrig tid på året får hon gå utan skydd.

Köpta på Sporren Häst & Ridsport i Uppsala. Kostade 295(395) kr/par !! tror jag. Har ingen bild men kan lägga in imorgon.

Lustigt, för så fort jag rider i snö med senskydd så fastnar det massor med snö... De sitter bra och så, men när jag tar av dem så är det snö innanför nedersta kanten och ibland under resten också. Sen så har hon blivit blöt + svarta senskydd = svarta ben :crazy: Har tänkt o skaffa heltäckande nu, tycker de verkar bättre både vid ridning i skogen och i hagen.

Såhär ser dom ut :

0c05ebbc.jpg

Ger du inte din häst nån mat? ;)
Eftersom han måste äta sina kläder :angel:

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 436
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag letar efter en vettig uppstigningspall. Förr körde jag alltid Ikeas pall, men den har efterhand blivit klenare och ranglig i sin... 2
Svar
26
· Visningar
1 424
Senast: Efwa
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
400
Senast: hamilton1
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
698
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka