Benskydd som inte "krockar" med resten

Liten

Trådstartare
Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på senare år. Vad finns för våra behov, vad är bra osv?

Min fröken har numera hovboots vid motion eftersom hon är oskodd bak. Framöver kan det bli så att skorna åker av även fram, och isf behöver hon nya benskydd till frambenen. Jag har gärna skydd på henne vid en del aktiviteter och särskilt när hon inte är fullt igång, välmusklad osv eftersom hon då inte alltid har full koll på sina ben och kan snubbla omkull. (Angående det: ja, hon är noga undersökt och behandlad av veterinär 2016, därefter kollad regelbundet av veterinär med stora tummar upp. Gås regelbundet igenom av equiterapeut/fysioterapeut. Jag är sadelmakare. Skodd/verkad på klinik av välrenommerad hovslagare sedan 1,5år. Balansen ordnar upp sig i takt med att musklerna och balansen kommer på plats - hon är hel och fin i kroppen och går med passande utrustning.)
Idag använder jag PC Ventec Elite fram. De sitter bra, även om jag tänkt kika efter något svalare till sommaren. Tidigare använde jag dem bak också, men kruxet är att de krockar med hovbootsen. Bootsen har nämligen en "gaiter" som går upp över karleden (se bild). I första hand är det frambenen som behöver skydd. Jag har inte upplevt att hästen slår eller stryker sig, utan det är de gånger hon snubblat som hon ådragit sig sår (av saker på marken). Jag har en uppsättning senskydd, det är inte vad jag söker. Att inte använda hovbootsen är inget alternativ - hon behöver dem vid träning om hon inte har skor.

Krav på skydden:
-Täcker hela benet, runt om.
-Krockar inte med bootsen.
-God passform: hästen har långa, smala ben och är lite skavkänslig.
-Gärna ett material som inte blir en tryckkokare när det är varmt ute: tanken är att vi ska komma igång och träna mot distans igen..

Billigt eller dyrt - sitter de bra och täcker våra behov så får de kosta en slant, om kvalitén är bra. (Däremot är jag inte så glad i att betala massor för saker som inte håller mer än ett halvår, även om jag kan laga dem själv vid behov.)

img_20171022_121759_5a0618f32a6b22b63545b45c.jpg
 
Jag skulle nog titta på damasker. Osäkert om de går i gaitern, det beror så mycket på hur förhållandena är på just din hästs ben och damaskens skärning men det är de skydd jag kan tänka mig skyddar så som du beskriver att du önskar att de ska göra.
 
Veredus Piaffe revo!
Går ner likadant/lika långt som ett senskydd (jämfört med evo som går längre ned likt PC-skydden), förstärkta vid senan, går hela vägen runt benet och sitter som en smäck :banana:
Plus att det är andas-material
 
Veredus Piaffe revo!
Går ner likadant/lika långt som ett senskydd (jämfört med evo som går längre ned likt PC-skydden), förstärkta vid senan, går hela vägen runt benet och sitter som en smäck :banana:
Plus att det är andas-material

De såg intressanta ut! Har dålig koll på Veredus, men hittade flera av deras terrängskydd som också ser ut att kunna passa för ändamålet :d. Tack! Hur upplever du att de är i storleken?
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver köpa nya benskydd till valacken och behöver tips då jag inte hittat några som jag tycker har det jag söker. Jag vill ha...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vilka är era favoriter av boots och benskydd? Tänker på vanliga boots och inte barfotaboots :) Min donna är en sån häst med benen och...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: LuckyMe
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 123
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 098
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp