Benskydd-stöd t fånghäst

Hippocampus

Trådstartare
Finns det några skydd som faktiskt kan visa att de är stötdämpande? Jag läste för många år sedan om PC-skydd där det sades att de var de enda som i test visade stöd i stötdämpningen? Jag ska sätta igång min fånghäst lite mer, och varför hon fick fång tvistar de lärde om men ett alternativ är att det finns en skada på djupa böjsenans fäste i hovbenet som vid överansträngning gör så att fången kommer. Därför försöker jag googla hela tiden för att hitta skydd som kanske kan hjälpa till att förhindra/förebygga…. Inget vet om det funkar men testar man inte vet man inte.
hon har haft vanliga senskydd men de blir varma.
 
Nej de enda skydd som I studier kunnat påverka påfrestning på senor är ortopediska skydd som helt sonika "låser" benet. Tänk knä-ortros på människa där man kan ställa in hur mycket knäet ska böjas/rätas ut som max.

Däremot finns det studier om att skydd ökar temperaturen på ytliga böjsenan till nivåer som är skadliga.

Så, inget skydd kommer skydda ligament I hoven dessvärre
 
Nej de enda skydd som I studier kunnat påverka påfrestning på senor är ortopediska skydd som helt sonika "låser" benet. Tänk knä-ortros på människa där man kan ställa in hur mycket knäet ska böjas/rätas ut som max.

Däremot finns det studier om att skydd ökar temperaturen på ytliga böjsenan till nivåer som är skadliga.

Så, inget skydd kommer skydda ligament I hoven dessvärre
Tack! Då får vi leva på hoppet
 
Nej de enda skydd som I studier kunnat påverka påfrestning på senor är ortopediska skydd som helt sonika "låser" benet. Tänk knä-ortros på människa där man kan ställa in hur mycket knäet ska böjas/rätas ut som max.

Däremot finns det studier om att skydd ökar temperaturen på ytliga böjsenan till nivåer som är skadliga.

Så, inget skydd kommer skydda ligament I hoven dessvärre
Men alltså stötdämpande? Inte stödjande.
 
Stötdämpa i meningen minska påfrestningen på leder och senor. Minska genomtrampningen alltså. Det klarade inga.

Stötdämpa på annat sätt kan ju inte ett skydd, utan då måste ju själva hovens islag mot marken dämpas?
Jag tänkte om hästen slår i, och då skulle skyddet fungera stötdämpande. Jag tänkte mer det är skillnad på stötdämpande och stödjande.

Men jag är urdålig på hästar nuförtiden sorry 😆
 
Jag tänkte om hästen slår i, och då skulle skyddet fungera stötdämpande. Jag tänkte mer det är skillnad på stötdämpande och stödjande.

Men jag är urdålig på hästar nuförtiden sorry 😆

Ah, ja så kan det säkerligen finnas skydd som är stötdämpande! Jag tolkade TS som det gällde just dämpa tänjning av senor iom att hon tog upp studien av prof choice som var just dämpa genomtramp i kotan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 718
Senast: axel
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
16 901
Senast: Lord Owen
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 060
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp