Benskydd storlek

aglaonema

Trådstartare
Funderar lite på att köpa benskydd till hästen och undrar vad man bör välja för storlek till 160 cm hög häst, om man har full på frambenen bör man då också välja full till bakbenen eller ska dom vara större än fram? Det är alltså damasker det handlar dvs samma skydd till alla 4 benen.
 
Senast ändrad:
Beror på, både skydden och hur kraftiga bakben hästen har. I vissa av mina skydd har jag samma storlek och i vissa har jag större bak.
 
Vår 160-häst har medium el cob fram, full bak, hästen på 166 har full både fram och bak. 170-hästen full fram x-full bak, hennes son 180 hade full runt om när han bodde kvar hemma, misstänker att han kan ha grovnat lite med åldern (såldes som 4-årng) Så som sagt - beror på!
 
Vår 160-häst har medium el cob fram, full bak, hästen på 166 har full både fram och bak. 170-hästen full fram x-full bak, hennes son 180 hade full runt om när han bodde kvar hemma, misstänker att han kan ha grovnat lite med åldern (såldes som 4-årng) Så som sagt - beror på!

Och för att göra det ännu mer komplicerat; min 163cm häst kunde ha ponny runt om.

Det hänger inte bara på storleken på hästens ben (omfång och höjd!) utan även vilken typ av skydd och vilket märke det handlar om.
 
Min maxade C-ponny har i en del skydd ponny/cob/S runt om och i vissa skydd behöver hon S fram och M bak, det beror lite på hur skydden är utformade. Ganska nätt sportponny, så hon har inte alltför kraftiga ben.

Jag red ett halvblod av smäckrare modell i samma storlek som din under tonåren och hon hade M eller full (beroende på vad storleken hette på just de skydden) runt om.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej!😊 Jag hade viljat köpa en sådan här gjord som finns på bilden jag har lagt till. Men jag undrar vilken storlek som jag borde välja…...
Svar
14
· Visningar
963
Senast: VincentM
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: liiinnea
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 948
Senast: Anna-Bella
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 112
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp