Benskydd till klippta ben

Bri

Trådstartare
Jag har precis köpt en ny ponny som är helklippt från topp till tå. Har märkt att såväl benskydd som reflexer glider väldigt lätt på de klippta benen. Jag har tidigare aldrig haft häst som är klippt där benskydden sitter, så detta är ett nytt problem för mig.
Någon som har tips på senskydd eller strykkappor som sitter bra och inte halkar runt på klippta och "hala" ben?
 
När min förra ponny fick benen klippta var hööks equixpert endevour de enda skydden som satt där de skulle.
Men funderar lite, det går inte att linda ett varv med sån självhäftande, lite klibbig linda först? Det borde hålla skydden på plats.
 
Jag har inte märkt ngt sånt med ngn typ av senskydd (jobbat i hoppstall och gått igenom de flesta märken och många helklippta hästar), bara att man fick spänna lite extra på de som hade väldigt fluffiga ben innan klippning.

Jag hade i ts fall skippat skydden tills det växt ut lite mer päls och lindat istället. Kan ju också vara att just de benskydden inte passar även med päls, hade i så fall lånat olika märken från vänner och provat tills ngt passade :) (är svårt att veta om benskydd siter bra innan man faktiskt satt fom på hästen :).)
 
Aldrig märkt att benskydd sitter sämre pga att hästen är klippt på benen, om benskydden passar hästen annars, dvs de passar andra tider på året.
 
Jag har precis köpt en ny ponny som är helklippt från topp till tå. Har märkt att såväl benskydd som reflexer glider väldigt lätt på de klippta benen. Jag har tidigare aldrig haft häst som är klippt där benskydden sitter, så detta är ett nytt problem för mig.
Någon som har tips på senskydd eller strykkappor som sitter bra och inte halkar runt på klippta och "hala" ben?

Jag fick samma problem för ett år sen eller så. Har inte lyckats lösa det, och klipper benen året runt.
Går utan skydd nu, har beställt skydd för polohästar som jag hoppas kan funka vid terrängträning/tävling.
 
Jag fick samma problem för ett år sen eller så. Har inte lyckats lösa det, och klipper benen året runt.
Går utan skydd nu, har beställt skydd för polohästar som jag hoppas kan funka vid terrängträning/tävling.

Fast även du har väl haft problem med att benskydd inte riktigt passar din hästs ben i storlek, rent generellt ?
I min värld så är det passformen på skydden som är orsaken, inte att benen är klippta .
 
Fast även du har väl haft problem med att benskydd inte riktigt passar din hästs ben i storlek, rent generellt ?
I min värld så är det passformen på skydden som är orsaken, inte att benen är klippta .

Det märks väldigt mycket mer när pälsen är borta.

Nu verkar jag faktiskt ha hittat några som sitter!! :banana:
Fick beställa skydd avsedda för poloponnysar... 🙄
 

Liknande trådar

Fordon Jag bor i Valdres. Allt här lutar, mer eller mindre brant. Dessutom är det is och snö oktober-april. Förra bilen (Caddy) hade en knapp...
Svar
18
· Visningar
1 517
Senast: Jeffery
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 932
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp