Benskydd till ''klumpig'' häst?

WildHorse

Trådstartare
*osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon annanstans heller :/, flytta gärna*

Snabb bakgrunds fakta;
Hästen i fråga är en ridskole ponny f. 2007, är "endast" skötare så har inget att säga till om även om jag så klart kan säga vad jag tycker och "tjata". :p

Ja, det finns kanske ingen lösning på min fråga vill nog bara mest ventilera och se om någon ev. har en vettig idé. Min sköthäst är något av en olyckskorp och är expert på att skada sig, framför allt frambenen. Just nu har han ett par strykskydd (damasker?) vid ridning fram. Dock är det inte alltid han har dem på sig eftersom inte alla ridskoleungar verkar bry sig om att kolla om hästkraken ska ha nån extra utrustning, men ser ingen annan lösning på just detta problemet än det jag redan har gjort/gör. (Dvs att det numera tydligt hänger en skylt/lapp som med både bild och text förklarar att han ska ha skydd + såklart säger till/påminner/tjatar när jag ser att någon glömt)
När han kom till ridskolan reds han utan skydd tills det upptäcktes att han behövde skydd men så vitt jag vet så hade han skydd på förra stället men om det var i förbyggande syfte eller för att de märkts att han behövt vet jag ej. Har hört om hästar som "behövt" skydd tillslut för att de alltid gått med skydd?

Hade han varit min hade jag funderat på om bättre ridning med fokus på var han sätter fötterna ev. skulle hjälpa men då det inte är aktuellt undrar jag om det är något jag kan göra annat än att jaga efter folk med hans benskydd? :crazy: Eller får jag helt enkelt vänja mig med att hålla koll på alla hans sår, bulor, svullnader osv hoppas att han klarar sig? (Runt förra hösten/innan jul vrickade han sig och blev 'halt' läääänge eftersom han blev så pigg när han skulle börja sättas igång att han bara drog upp skadan igen)

Strykskydd/damasker är i stort sett standard på ridskolan när en häst behöver skydd och eftersom det oftast är på insidan av benet han stryker sig så har jag inte tänkt mer på det även om han de här senaste veckorna lyckats få sår precis nedanför skyddets kant (men ovanför kanten på boots om han skulle haft det) :banghead: Men i övrigt finns det väl inget skydd som skulle passa bättre? Visserligen är väl senskydd mer för att skydda senorna mot bomslag vid hoppning men har ändå gått o funderat på dem, iom att de skyddar mer runt om. Tankar?

Pluspoäng till dig som orkat läsa igenom detta virriga inlägg. :up: Kanske bara är en onödig "hönsmamma" (det är ju för det mesta bara småsår som han får som ofta läker bra) men tycker ändå det är intressant att diskutera och se om någon annan har en åsikt på det hela.
Funderar också ofta på hur o varför ridskolan gör vissa saker och hur jag skulle göra om jag fick bestämma. (T.ex hur jag skulle stalla upp Mirax (lösdrift, box, kallstalls osv), hur skulle jag fodra (grovdfoder, kraft, fri tillgång, hönät, hur ofta osv) eller hur skulle jag lägga upp träningen) I vissa fall skulle jag kanske göra samma sak, vissa fall ändra på nåt, ibland allt o ibland har jag ingen susning. Men mina funderingar är just nu det närmaste jag kommer en egen häst. :o


MVH
Tjejen som ibland undrar om hon är den enda på ridskolan som bryr sig om annat än att rida som nog egentligen ska gå o lägga sig nu istället för att sitta på Buke ... :angel:
 
Undrar om jag någonsin ska komma över min nervositet över att skapa nya trådar? Är hela tiden övertygad om att jag gjort missat nån regel & gjort tusen fel ... :o:nailbiting:
 
Står helt still i huvudet vad dessa skydd heter, men tror dom kanske skulle kunna funka om han slår sig lite "överallt"?
610329_01.jpg
 
Står helt still i huvudet vad dessa skydd heter, men tror dom kanske skulle kunna funka om han slår sig lite "överallt"?
610329_01.jpg

Det gör inget, minns inte heller men jag vet vilka du menar. Det var en häst förut som hade sådana, men jag upplevde att de var ganska tunna? Men definitivt värt att kolla upp, tack! :)
 
Dom är slitstarka :) Även om vissa kanske kan kännas tunnare än andra. Så lite så, får hoppas ridskolan är villiga att köpa in/testa såna på "din" kuse :)
 
Såna har jag fast blåa från Hööks. Dom är inte speciellt tunna tycker jag.
Använder dom som transportskydd eftersom dom sitter där dom ska.
Min häst är rätt rörlig i släpet men dom är super.

img_20140329_135344_533709099606ee60856f9f9e.jpg
 
Dom är slitstarka :) Även om vissa kanske kan kännas tunnare än andra. Så lite så, får hoppas ridskolan är villiga att köpa in/testa såna på "din" kuse :)
Köpa in lär de nog aldrig göra (väntar fortfarande på att han ska få ett par i rätt storlek :cautious:) men är de inte allt för dyra så är det inte första gången jag köpt grejor åt honom. :p
Men troligen borde de ha sådan skydd i förråden då andra hästar ha haft så man kan ju alltid kolla där först o se om de hjälper något.

Men jag har oftast sett de i storlek L/M, finns det Ponny storlekar på dom? Han har smååå ben. x)
 
Köpa in lär de nog aldrig göra (väntar fortfarande på att han ska få ett par i rätt storlek :cautious:) men är de inte allt för dyra så är det inte första gången jag köpt grejor åt honom. :p
Men troligen borde de ha sådan skydd i förråden då andra hästar ha haft så man kan ju alltid kolla där först o se om de hjälper något.

Men jag har oftast sett de i storlek L/M, finns det Ponny storlekar på dom? Han har smååå ben. x)

Min är C-ponny med korta ben som inte är speciellt kraftiga. Han har S fram och M bak dom från Hööks.
 
Nu vet jag ju inte hur ponnyn går i hage, men är du säker på att problemen kommer under ridning bara? Risken är ju annars att du lägger ut pengar på ett par skydd som har har när han rids, men till ingen nytta då det är i hagen han slår sig.
Annars måste jag säga att jag tycker det är väldigt kul att du engagerar dig så i din sköthäst :)
 
jag tycker att för en klantarsle häst/ponny så som min egna, så är senskydd bäst. damasker tycker jag att folk mer än sällan alltid sätter fel = de kasar eller snurrar eller sitter på tok för hårt. men ett par senskydd är lätta att sätta på och sitter där de ska trots att hästen stryker sig.

köper du ett par begagnade senskydd som du skriver ponnyns namn på, samt höger och vänster, och sätter fast dem i stigbyglarna så ska det till någon väldigt lat/förvirrad person för att inte förstå att skydden ska vara på hästen ;).

på min gamla ridskola så satte man alltid skydden i stigbyglarna, vänster på vänster sidan osv :p, var inte alla hästarna som skulle ha och långt ifrån alla visste hur man skulle sätta på damaskerna (som de hade först), efter hand så fick skydd hästarna senskydd istället som är enklare att sätta rätt :).
 
Nu vet jag ju inte hur ponnyn går i hage, men är du säker på att problemen kommer under ridning bara? Risken är ju annars att du lägger ut pengar på ett par skydd som har har när han rids, men till ingen nytta då det är i hagen han slår sig.
Annars måste jag säga att jag tycker det är väldigt kul att du engagerar dig så i din sköthäst :)

Jodå, det är mycket väl så att han skadar sig i hagen också (Hans senaste uppsättning sår tror jag kommer just från hagen eftersom de sitter så konstigt åt) men det är inget jag direkt kan göra något åt, då skydd i hagen inte är aktuellt. Dock vet jag av erfarenhet att när det slarvats extra mycket med hans skydd har såren kommit med ett brev på posten.

jag tycker att för en klantarsle häst/ponny så som min egna, så är senskydd bäst. damasker tycker jag att folk mer än sällan alltid sätter fel = de kasar eller snurrar eller sitter på tok för hårt. men ett par senskydd är lätta att sätta på och sitter där de ska trots att hästen stryker sig.

Okej, har som sagt funderat på senskydd. Att det är lättare att sätt på är inget jag direkt tänkt på då jag är så van vid damasker, haha. :angel: Men jag håller med, det är liksom lite mera logiskt hur de ska sitta vilket är positivt när folk av olika erfarenhet ska sätta på skydden.

på min gamla ridskola så satte man alltid skydden i stigbyglarna, vänster på vänster sidan osv :p, var inte alla hästarna som skulle ha och långt ifrån alla visste hur man skulle sätta på damaskerna (som de hade först), efter hand så fick skydd hästarna senskydd istället som är enklare att sätta rätt :).

Vilket smidigt system, på våran ridskola har vi en hylla i sadelkammaren där varje häst som ska ha skydd har ett eget fack (eller två om man är en storhäst). I sadelkammaren hänger det en lista där det står vilket nummer hästen har (dvs var sadeln/tränset hänger) och där det även står om hästen har någon extra utrustning. (såsom benskydd) Dock verkar folk bara notera var sadeln hänger utan att läsa vidare :cautious:, därav att jag satt upp en lapp hos Mirax. Det är liksom svårt att rida utan att få med sig hästen först.
 
Vilket smidigt system, på våran ridskola har vi en hylla i sadelkammaren där varje häst som ska ha skydd har ett eget fack (eller två om man är en storhäst). I sadelkammaren hänger det en lista där det står vilket nummer hästen har (dvs var sadeln/tränset hänger) och där det även står om hästen har någon extra utrustning. (såsom benskydd) Dock verkar folk bara notera var sadeln hänger utan att läsa vidare :cautious:, därav att jag satt upp en lapp hos Mirax. Det är liksom svårt att rida utan att få med sig hästen först.
låter som ett jobbigt system för en ridskola, räcker ju att en lägger ett skydd fel så är allt på tok:eek::p
men som sagt, skriver du hästens namn på skydden och höger fram/ vänster fram så borde det ju räcka för att de ska sättas på som de ska, samt skylten i boxen för att påminna.
kommer nog vara folk som "glömmer" ändå men tycker att ridläraren också borde ha ögonen med sig och se till att hästar med skydd ska ha skydd på sig.
 
låter som ett jobbigt system för en ridskola, räcker ju att en lägger ett skydd fel så är allt på tok:eek::p

Det är inget emot när skydden saknas helt och hållet o man måste försöka hitta skydd av liknande storlek som inte ägs av en häst som ska gå lektion den lektionen eller lektionen efter... :crazy:

kommer nog vara folk som "glömmer" ändå men tycker att ridläraren också borde ha ögonen med sig och se till att hästar med skydd ska ha skydd på sig.

Tycker jag med, visserligen är det en stor ridskola med många hästar men tycker ändå ridlärarna borde ha lite mer koll på hästarna än de gör. Många lektioner har börjat med att jag ropat till mig ridläraren och frågat "Kan du kolla x's martingal/benskydd/schabrak/övrig utrustning?" för att jag noterat att nåt sett konstigt ut. xD Sen bör jag väl påpeka att de faktiskt säger till ibland och elever fått springa tillbaka efter skydd (o vissa ridlärare är mer noggranna än andra) men kanske inte fullt lika ofta som jag tycker är befogat.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 310
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 240
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 928
Senast: Nytant
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 447
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp