Piffpuffen

Trådstartare
En sak som jag har tänkt på är användningen (eller avsaknaden) av benskydd inom galoppen.

Kollar man på ridsporten så har ju varenda skogsmulle häst nån typ av skydd på benen. (nödvändigt?!)

Likaså inom traven är det ju nästan mera skydd än det är häst;)

Men inom galoppen ser man det inte lika ofta tycker jag. Emellanåt lindade ben men inte ofta.

Även inom hindersporten lyser skydden med sin frånvaro, och där tycker jag väl ändå att det skulle kännas ganska befogat att snöra på ett par skydd.
Kollar man få fälttävlan (som har lite, lite lika) är det ju full mundering på benen som gäller.

Vad beror det på att?
Är det en "vanesak" att INTE använda dom (inom ridsporten är det ju mera en vana sak ATT använda dom) eller stjälper dom mera än dom hjälper?
 
Sv: Benskydd

intressant fråga.

Dock har inte jag kunnande att ge svar, men skriver för att hålla mig kvar tills det kommer ett.;)
 
Sv: Benskydd

Inom engelsk hindersport är det ganska vanligt med benskydd.

Några exempel:
Kauto Star
Kauto%20Star.jpg

Desert Orchid
Desert%20Orchid.jpg

Best Mate
best%20mate1.jpg

Kasbah Bliss
Kasbah%20Bliss.jpg

Hedgehunter
Hedgehunter2.jpg


(Kan bara inte låta bli att bildbomba) :D
 
Sv: Benskydd

Instämmer med Topolino om att det är ganska vanligt inom hindersporten.

Varför man inte använder det i slätlöpningar har jag inte riktigt något bra svar på, men gissar att det på dirt (sand) iaf kan bero på att det skulle fasta mängder med sand i skydden som då skulle bli ganska tunga och riskera att glida ner?? Om hästarna strycker sig använder de flesta wetrap iaf i löp..
 
Sv: Benskydd

Ja den förklaringen jag har fått är att i dom farterna i slätlöp skyddar inget tillräckligt i alla fall medan skaderisken är desto större om dom lossnar tex....Det kommer in sand vilket gör att dom riskerar att skava och lossna osv. Alltså jag har ingen aning själv eftersom jag är ridhästmänniska:D

På vilket sätt wetrap skyddar har jkag svårt att förstå dock. Men det sitter ju tätare och lossnar inte så lätt om det är bra kvalitet på wetrapen.
 
Sv: Benskydd

Wetrap ger ju ett visst stöd och vi använde det på hästar som kotade igenom lite extra och då skyddade de även mot sår på kotspetsen.
 
Sv: Benskydd

säketr jag som är ute och cyklar elelr har haft "otur", men är inte senskador ganska vanligt på fullbloden?
I hoppning använder man ju senskydd av den orsaken.
 
Sv: Benskydd

Senskador är ganska vanliga men då är det oftast övertänjning av senan. Senskydden skyddar ju primärt mot slag.

Sen vill man ju helst inte använda skydd ur viktsynpunkt heller, man försöker hålla ner vikten överallt man kan.
 
Sv: Benskydd

Den enda gången jag använder bandage i lopp är just när hästarna får sår på kotspetsarna av geggiga banor. Dom såren är väldigt svårläkta och gör jätteont.:eek:

Vetrap med något under. Det finns specialgrejor av plast men dom är svåra att få tag på. Amningskupor är det vanligaste här hemma.

Annars är bandage oftare i vägen än vad dom gör någon nytta. En välbalanserad häst ska inte slå sig, om dom gör sig så får man byta hovslagare.:angel:
 
Sv: Benskydd

Jag svarar fast det inte var riktat till mig.

Nej, inte alls. Det enda som görs är att man byter från franska järn till aluminium skor. De kan ha lite olika grepp beroende på underlag osv.

Jag har iofs sett ett par hästar starta barfota bak men de kom från en mycket exentrisk tränare som gick sin egen väg i det mesta...
 
Sv: Benskydd

Nej, det är som Tough Cookie säger - inte alls. Men en dålig hovslagare kan få hästar att slå på sig. Om en häst är välskodd och något så när rättställd ska den inte slå på sig och om man dessutom rider vettigt behöver man inte skydd.

Då överväger riskerna med skydd och bandage nyttan.
 
Sv: Benskydd

Jag har en hel låda amningsinlägg här hemma. Sune fick sår på kotspetsarna en gång och jag köpte en hel låda som jag aldrig behövde använda.

Så om någon behöver amningsinlägg har jag en hel hög i nyskick. Bara liiite dammiga..:angel:
 
Sv: Benskydd

Ska väl tillägga att hinderhästarna har benskydden som skydd mot slag och ingenting annat. Tycker det verkar vara en ganska smart utrustningsdetalj i den diciplinen.
 
Sv: Benskydd

Ja precis då är det motiverat men inga skydd i världen kan ju vara till nån större nytta i slätlöp, där det handlar om övertänjning i första hand (och ja kotspetsarna då, det där med amningskuopor har jag ju hört :))
 
Sv: Benskydd

Tackar för svaren. Låter logiskt.
Sand innanför benskydden kan ju inte vara någon höjdare. Både vikt & skavmässigt.

Och ett par rejäla men smidiga benskydd i hinderlöp hade jag nog haft på min häst.
 
Sv: Benskydd

Också intressant är att galopp- (och trav-) folk nästan aldrig har transportskydd.
Var och varannan ponny som lastas av är inlindad från topp till tå, men när kapplöpningshästar i megaklass åker med proffstransportör så är de för det mesta nakna.

Undrar när ponnymammorna kommer att se ljuset...?
 
Sv: Benskydd

Också intressant är att galopp- (och trav-) folk nästan aldrig har transportskydd.
Var och varannan ponny som lastas av är inlindad från topp till tå, men när kapplöpningshästar i megaklass åker med proffstransportör så är de för det mesta nakna.

Undrar när ponnymammorna kommer att se ljuset...?

Förmodligen aldrig för matchande benlindor och krafs är deras stora grej. Både mammor och ungar. Och att ponnyn håller på att svettas ihjäl eller få en sena här eller där vänjer man sig vid..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084
Utrustning Jag skulle behöva nya benskydd till bakbenen på min herre. Problemet är att han har GROVA ben. Skydden kommer främst användas när vi...
Svar
8
· Visningar
671
Senast: Solvira
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 593
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp