Benskyddens/Lindors vara eller inte vara vid genomtramp.

Jozelle

Trådstartare
Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden, så det får bli här då det är dressyr jag tränar.

Min häst trampar igenom ganska mycket bak i traven, och mycket bak samt ganska mycket fram i galoppen. Skritten är okej. Vi försöker träna på att gå på hårt underlag då och då, träna på att bära sig ordentligt och sådant under ridningen, men då hon varit lite skärrad och motsträvig i galoppen så "rullar" vi mest där. Klättrar med ryttare på branta grusvägar och utan ryttare över stock och sten med jämna mellanrum också. Förslag på övningar för att stärka ben/kotor är varmt välkomna.

Men, huvudämnet i tråden är benskydd och lindor vid genomtramp. Jag tänker att jag vill stödja kotan genom linda ner över kotan eller en damask som sitter om kotan. Eller? Då är det som mina dåliga anklar, har stöd där nästan jämt.

Men sen kom jag och tänka på att det kanske är som mina handleder, vilka jag bara får ha lindade under hårt arbete. Annars är det bättre att försöka träna upp muskulaturen istället. Ska jag då ha lindor/damasker vid dressyrträningen, men vara utan/lättare skydd vid lugna uteritter, skritt på hårt underlag och sådant? Vilken kategori räknas bakträning över stock och sten in i, det kan ju bli rätt ansträngande i de branta backarna, men isättningen borde inte bli lika hård då hastigheten är låg. Am I right? :confused:

Till sist då, vilken sorts damasker eller lindning till vilket arbete. Har idag ett par "western"-damasker från Prof. Choice, nyaste modellen. Stödjer upp bra verkar det som, och hon gillar dessa bättre än lindor på bakbenet tror jag. Mindre flax iallafall. Har inte testat dem på ridbana ännu, då jag nyligen köpt dem. Köpte dem pga att det faktiskt finns studier om att de stödjer upp kotan på ett bra sätt. Innan dess har det varit lindor, men jag har personligen inte uppfattat så stort stöd men då inte heller fokuserat på kotan. Linda något extra varv om kotan kanske?

Tack på förhand! / Jozelle
 
Sv: Benskyddens/Lindors vara eller inte vara vid genomtramp.

Hon har alltså såpass veka kotor att hon trampar kotan helt ned i marken?

De enda skydden som har en chans att hjälpa stödja upp är PC, så det tycker jag var ett bra val. Du kan ju ha de när du tränar och vanliga skydd när du rider ut?
 
Sv: Benskyddens/Lindors vara eller inte vara vid genomtramp.

Riktigt bra stabila och tjocka neoprene och stötupptagande träningspaddar för travhästar (alltså inga slappa filt/fleecepaddar som folk verkar gilla att använda vid ridning) och BRA stretshiga träningsbandage som man lindar ner över hela kotbenet stödjer också väldigt bra! Det funkar på många travare som trampar igenom i tävlingstempo. Så det borde funka på en ridhäst där det inte är samma krafter i trampet.
 
Sv: Benskyddens/Lindors vara eller inte vara vid genomtramp.

Framförallt så tror jag att det är skoningen som är viktigast på en sån här häst. Kort tå, hög trakt, ringskor fram, eggbar bak och lädersulor fram om inte hästen går i blött underlag på dagarna. Skorna skall vara väl utlagda så ev får man rida med boots om hästen lätt trampar av sig dem annars.
 
Sv: Benskyddens/Lindors vara eller inte vara vid genomtramp.

Inte riktigt, men i galoppen är det inte jättelångt ifrån. Traven och skritten går bra. Jag har sett några andra hästar som trampar igenom lika mycket, så hon är inte extraordinär på något vis, även om jag personligen tycker det är mer än de flesta andra. Mycket tror jag beror på brist av bärighet, och det jobbar vi ju på men det går ju inte över en natt så att säga. Hon har aldrig varit halt eller verkat påverkad av detta på något sätt, jag vill helt enkelt bara veta vad jag ska göra i förebyggande syfte. :)

Nominous: Ska kolla på sådana paddar! Kanske är ett billigare alternativ till PC-skydden, och det är trevligt att variera med färg och så, tycker jag ^^

kryddan: Hästen är inte skodd utan går barfota. Kan inte ha skor pga en skada på ena frambenet som gör att hovarna växer olika. Raspar hennes fötter varje - varannan vecka, så det hade inte gått heller.

-Vad tror ni om mindre stöd vid uteritt och så? Bra för att träna muskulaturen, eller onödigt slitage? :) Tack för era svar! :)
 
Sv: Benskyddens/Lindors vara eller inte vara vid genomtramp.

Som kryddan skriver så är skoningen väldigt viktig för att ge stöd i trakten, därav eggbarskon. Vad händer om du skor den? Tycker det är så självklart så jag tycker din hovslagare borde ha kläckt tanken för dig??

När de trampar igenom så måste man hjälpa dem med det man kan. och det är skoning, stöd och framförallt uppbyggande träning.

Nu har jag bara erfarenhet av genomtramp på travhästar men där skulle man ALDRIG träna hästen utan skydd om de riskerar att trampa igenom. Dels gör det JÄKLIGT ont och det kan göra att de blir rädda att ta ut sig och använda sina rörelser och dels så kan det vara skadligt och slitsamt för dem att trampa igenom .
Så i ditt fall hade jag aldrig ridit utan skydd för att stabilisera kotorna. Träna och stärka kan man göra ÄNDÅ. Du behöver inte rida utan skydd för att kunna göra det. Annars går ju hästen utan skydd i hagen. Men vid ridning där risk för genomtramp finns skulle jag inte rida utan skydd. Om du rider under förhållanden där du vet att den inte trampar igenom så kan den gå utan om du vill att den ska gå utan skydd. Men trampar den igenom, då ska skydd på. De är till för att hjälpa hästen och trampar den igenom så behöver den hjälpen.
 
Sv: Benskyddens/Lindors vara eller inte vara vid genomtramp.

Jag håller med om att skoningen är det viktigaste på såna hästar. De måste få hjälp via skor och verkning att vinkla hoven så att genomtrampning undviks i den mån det går.

Att linda stödjande är svårt. För att det verkligen ska ge effekt måste man ha neoprenpaddar och dra hååårt på rätt ställen alt linda direkt på benet med hårda lindor av material likt stretchig neopren. Och för att kunna göra det utan att riskera skada senor etc ska man verkligen veta hur man lindar med sånt tryck. Det är inget jag rekommenderar gemene man.
Det finns vad jag vet inte direkt många skydd som ger just stöd. De sägs göra det. Men de gör det inte. De ger värme och skyddar mot slag.

Tänk på vilka krafter det är som ska stöttas upp i kotan. Tänk på vad en häst väger. Och tänk på att all den vikt kan bäras på ett ben ibland. Och att den kraften kan ökas tom vid "impact". Så styva material och hårda lindningar har inte de flesta av oss.
 
Sv: Benskyddens/Lindors vara eller inte vara vid genomtramp.

Hon går inte sko, om jag inte skor om varannan vecka. Trakten växer så fort på ena så att fötterna bli jätteojämna på bara någon vecka. Enda gången hon varit halt var tre veckor efter skoning när jag testade skor, och då diffade det redan så mycket i höjd på hovarna att hon blev halt.

Som sagt, det är inte jättemycket, men det är så att jag tänker på det och då vill jag givetvis ta hand om det så väl det går. Hon slår alltså inte i marken, men det är inte många centimeter kvar. Hon trampar bara igenom så mycket på bakfötterna i galoppen, annars dämpar hon "normalmycket" på alla benen.

Tror jag kör på mina PC-skydd då, hästen verkar verkligen trivas i dem. Kör på dem hela tiden, bättre än så i skyddväg verkar jag inte kunna uppbåda. Linda med neoprenpaddar och rejäla elastiska lindor när jag inskaffat sådana.

Eftersom skoning inte är ett alternativ, och skydden är lösta, så fortsätter vi med den sista punkten: Träning. Ni kunniga, vilken träning ska jag göra för att stärka kotorna? Hittills tänker jag:
-Dressyr som vanligt, träna bärighet och sådär, ganska standard.
-Klätterträning, både on- och off-road.
-Skritt på hårt underlag.
Är jag rätt ute? Ta bort någon, lägga till fler?

Tack alla för tipsen!
 
Sv: Benskyddens/Lindors vara eller inte vara vid genomtramp.

Alltså, det låter som det är så illa. Varken veterinär, hovslagare eller domare vid utställning har påpekat något, så jag kan vara fel ute men jag tror verkligen inte det. I en paddock med ganska stabilt underlag så blir hon alldeles grusig på lindan under kotan och kanske 1,5-2 centimeter upp på var sida på bakkotorna när vi galopperat. Annars är det aldrig något, hon har aldrig sår eller slitage under kotan och hon är aldrig öm eller svullen.
 
Sv: Benskyddens/Lindors vara eller inte vara vid genomtramp.

Hur kan hovarna växa så olika? Är hästen verkligen frisk i kroppen då? Låter ju som den inte belastar hovarna lika?

Min har ganska veka kotor, mest bak. Han har skrittat mååååånga mil i frisk skritt på hårt underlag (asfalt och hård grusväg) under sin uppväxt (från 2.5 år när han kom hem). Det tror jag är absolut prio ett. Och det handlar om år av sådan belastning för att påverka mer än bara musklerna.

Min är i stort behov av skor. Har han inte skor bak så blir det genast mycket värre! Hans trakter vill direkt sticka in under hoven. Räcker i princip med en tappsko som inte kommer på i tid.

Jag hade aktat mig nog för att rida på för mjukt underlag, typ ridbana. Men oavsett så gör förändringarna lite i taget under en lång tid! Hur gammal är hästen?

Förresten, hur kan det vara så illa som du skriver om det inte påpekats av någon? Hur har du dragit de slutsatserna (gruset på skydden låter helt normalt tycker jag)? Min har alltid fått avdrag/kommentar för sina veka kotor av alla domare på både utställning och unghästtester. Men det är inget som påverkat honom i ridningen (mer än + på gången).
 
Senast ändrad:
Sv: Benskyddens/Lindors vara eller inte vara vid genomtramp.

Hon är kontrollerad i kroppen och allt är bra, förutom där skadan satt, vilket är i karleden på ena frambenet. Tydlig ärrvävnad där, och hon var aningens mindre musklad på den sidan i skuldran när jag köpte henne. Efter något besök hos massören, lite massage från mig och "bra" ridning (så bra som jag nu rider, vilket inte är jättebra, men det har ju hjälpt iallafall, så något måste jag ju gjort rätt). Dock har detta satt spöken i nerverna där, och detta stimulerar ytterligare hovtillväxt i den trakten. Det är så de två veterinärer jag pratar med har sagt iallafall, mer än så kan jag inte göra.

Bakhovarna är jättefina, barfota slits de jämnt och fint, men bra trakter och välformade hovar. Den andra framfoten växer också "fint". Hästen är född 03 så hon är 9 år.

Att det är illa vet jag ju inte, det är bara så jag tycker det ser ut. Jag, personligen, tycker att hon flexar mycket i bakkotorna i galoppen, och något mer än de flesta andra i traven. Skritten är "normal". Kan alltså ha helt fel för är ingen expert på något vis mer än att familjen har haft en och annan häst så jag har lite erfarenhet, men det säger ju inte mycket det heller. Att veterinären inte har påpekat något kan ju bero på att det inte är så farligt, eller att de helt enkelt inte har sett hästen galoppera. Hon är inte utställd särskilt mycket, mer än på "arabutställning" som ung, och det säger ju inte så mycket heller... :p Så, jag kan ha helt fel, det är bara så jag känner, personligen.

Då kan jag ju slänga upp nästa fråga, om jag har fel (vilket inte alls är omöjligt), kan det vara negativt att stödja upp benen med lindor/PC-skydd och göra den träning som vi pratat om? :)

Tack igen, alla! :)
 
Sv: Benskyddens/Lindors vara eller inte vara vid genomtramp.

Men varför kan den inte gå skodd bak om det är fram den blir ojämn? Det verkar ju vara bak den trampar igenom? Det är ju absolut inget fel i att ha den barfota fram om den behöver det men sko den bak så du kan stödja upp kotorna.

Mig veterligen så ska det inte vara mycket grusavtryck i så stor utsträckning på undersidan av kotan efter ridning. Jag tycker inte det låter normalt.

Det är aldrig fel att stödja kotorna vid träning. Den kommer inte blir sämre för att du har det. Snarare tvärt om att den kan bli sämre om den INTE har stöd vid träning när den väl behöver det och trampar igenom på riktigt och blir halt. För det händer. har varit med om det flertalet gånger på travhäst och dem hästarna som trampar igenom en gång på riktigt för att man struntat i att linda dem ge tar aldrig i igen på banan. De vågar inte för att det gör fruktansvärt ont att trampa igenom så att kotan slår i backen. Det går inte att föreställa sig om man inte sett det hända.

Vore roligt om vi kunde få se bild på kotorna. :)

Och angående träning. Varierad träning är alltid medicin på problem. Hellre hårda än mjuka underlag och skritt är en underskattad gångart för att stärka en hästkropp! Jag skulle hellre rida över stock och sten och långa skritturer på hårt underlag än att klättra då klättring kan slita mycket om inte hästen jobbar helt jämnt. Vilket jag är lite tveksam för om den har så veka kotor. Börja isådana fall väldigt lätt och känn efter hur den reagerar.

Tuaphua: Har du ordentliga lindor och rätt paddar och lindar rätt så behöver du inte ta i särskilt hårt alls. Det räcker för att stödja veka kotor på travhästar i tävlingstempo där de får över 3 tons tryck i nerslaget per hov. Funkar det för dem så kan jag inte se att det inte skulle funka på en ridhäst. Hittills har jag inte varit med om någon häst som fått skador av att lindas och då lindas travhästar väldigt mycket i jobb och alltid med elastiska lindor som man givetvis drar åt. Men inte så hårt som folk tror. Och absolut inte så det ska skada. Vem vill det?
 
Senast ändrad:
Sv: Benskyddens/Lindors vara eller inte vara vid genomtramp.

Jag har letat och letat efter bilder där det syns, men hittar inga bra. Hon hade en period i somras där hon var anti allting och därifrån har jag en bild men den visar ju inte hur mycket hon trampar igenom annars, för när den bilden togs var hon jätteavig. Hittade lite spänningar i nacken efter att hon blivit sådan, det masserades bort. Varken det dåliga humöret eller spänningen har kommit tillbaka sedan dess. Ska fota nästa helg, så hoppas jag att det blir bättre bilder då.

Frågade mamma och en kompis som både ser hästen mycket, och deras uppfattning är att hon flexar lite mer än de andra hästarna, men inte farligt mycket. Har ju bilder på henne stillastående, men där ser man ju inget av värde heller (?) .

Skor bak skulle väl kunna funka, men jag vill undvika det, hästen trivs inte med skor, inte bara pga skadan. Pga skadan GÅR det inte fram, men hon trivs inte med skor alls. Hon blir alldeles konstig i gångarterna, lite kort och.. Nä, skor vill jag inte ha. Kör på allt annat.

Hon skrittas mycket på grusvägar runt om i skogarna. De är ofta ganska hårda. I hagen har hon ett nästan tre hektar stort hygge där hon traskar runt dagarna i ända. Kommer alltså fortsätta skritta mycket, lägga till sträckor i skritt på asfalt, och fortsätta träna i dressyren för jag tycker att det ser ut som hon kommer upp mycket när hon kommer tillrätta och arbetar ordentligt. Hon älskar allt arbete i skogen, lufsa runt, slalom runt träd, traska över stock och sten, klättra. Allt sånt är kul enligt henne, så fortsätter med det. Alltid PC-skydden eller neoprenpaddar + lindor vid ridning.
 
Sv: Benskyddens/Lindors vara eller inte vara vid genomtramp.

Kan du inte använda boots när du rider så att hon inte sliter så mkt på bakhovarna? Då kanske du kan bygga lite trakter där. De ger ju också stöd i trakten om du väljer en modell med hård sula. Jag gillar Cavallo Simple.
 
Sv: Benskyddens/Lindors vara eller inte vara vid genomtramp.

Boots är på ingång, Easyboots verkar passa hennes hovform bäst så vi testar det! :)
 

Liknande trådar

Hästvård 1 Min häst har hovledsinflammation bägge fram och jag har börjat rannsaka mig själv vad jag gjort fel. kort resumé nioåriga sto bea...
Svar
1
· Visningar
714
Hästvård Alla säger olika... Jag har väl galopp å travfolk runt mig... Galoppen verkar vara "boxvila", travet "rör på hästen!!!"...
2
Svar
24
· Visningar
5 591
Senast: Messy
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·
G
Hästvård Jag har en 8-årig valack som tränas varierat, dvs dressyr o hoppträning för instruktör varje vecka, utetitter med klättring o över stock...
Svar
9
· Visningar
2 514
Senast: grl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp